قدم به قدم حمام کردن نوزاد در زمستان

وقتی بند ناف نوزاد می‌افتد و دیگر نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد می‌توان نوزاد را به حمام برد. حمام کردن نوزادان در زمستان برای مادران سخت‌تر به نظر می‌رسد، چون فکر می‌کنند در این فصل احتمال سرما خوردن بچه زیاد است و سرمای هوا او را اذیت می‌کند. هرچند نوزادان خیلی حساس هستند، اما می‌توان با راهکارهایی حمام کردن در این فصل را هم به آسانی انجام داد. در این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که به حمام کردن نوزاد کمک می‌کند.

۱. از قبل همه چیز را آماده کنید

زمانی را برای حمام نوزاد در نظر بگیرید. خوب است بدانید که نباید نوزاد را بیش از سه‌ بار در هفته حمام کنید. معمولاً پدرها و مادرها ترجیح می‌دهند هفته‌ای یک‌ بار نوزاد را حمام کنند، زیرا پوست نوزاد با حمام کردن زیاد خشک می‌شود و ممکن است او را اذیت کند. وقتی زمان مناسب را انتخاب کردید تمام وسایلی را که لازم دارید تا نوزاد را بشویید آماده کنید. ممکن است بخواهید نوزاد را در سینک ظرف‌شویی یا در وان مخصوص نوزاد بشویید. مهم این است که صابون نوزاد، حوله، یک پوشک تمیز و لباس‌هایش نزدیک دستتان باشد و حتماً دمای اتاق یا حمام برای نوزاد مناسب شود.

۲. دمای مناسب برای آب انتخاب کنید

فکر نکنید حالا که در زمستان می‌خواهید او را حمام کنید باید آب داغ باشد. پوست نوزاد بسیار حساس است و دمای بدن او خیلی زود بالا می‌رود. پس دمای مناسب آب را پیدا کنید. برای این‌ کار سینک یا وان را به اندازهٔ آرنج تا مچ دست خودتان پر از آب گرم کنید. اگر از دماسنج استفاده می‌کنید، دمای حدود ۳۵ درجه با این شرط که اتاق به اندازهٔ کافی گرم باشد مناسب است.

۳. لباس‌های نوزاد را به مرور دربیاورید

اگر برایتان ممکن است، نوزاد را با لباس به حمام ببرید. می‌توانید میز تعویض پوشک را آنجا بگذارید و با کمک همسرتان به مرور لباس‌های او را دربیاورید. اگر نوزاد گریه کرد، اول پوشک را دربیاورید و آرام پاهایش را در آب بگذارید. بعد که کمی آرام شد و در آب احساس امنیت پیدا کرد به مرور تمام بدنش را خیس کنید.

۴. مدام روی بدنش آب بریزید

برای اینکه نوزاد را وارد آب کنید بهترین راه این است که پاهایش را اول با آب آشنا کنید. برای این‌ کار باید با دست دیگرتان سر و گردن او را نگه دارید تا حالت خودش را از دست ندهد. با آرامش آب را روی بدنش بریزید و تا انتهای حمام این‌ کار را تکرار کنید تا احساس سرما نکند.

۵.شست‌وشو را شروع کنید

برای شستن نوزاد یک صابون ملایم مناسب پوست او و یک لیف نرم مناسب احتیاج دارید. او را با لیف یا با دستتان از بالای گردن به پایین بشویید. سپس سر او را به آرامی با دست یا همان لیف نرم آرام بشویید و صورت و گوش‌هایش را تمیز کنید. اگر مخاطی سفت در چشم یا گوش‌هایش جمع شده چند بار آب بریزید تا کمی نرم شود، سعی نکنید با ناخن آنها را جدا کنید. بعد از آب کشیدن سر و بدن، بین پاهای او را تمیز کنید و یادتان باشد که مکرراً روی بدنش آب بریزید تا احساس سرما نکند.

۶. حمام را تمام کنید

بعد از اینکه بچه را به طور کامل آب کشیدید وقت آن است که او را خشک کنید. یادتان باشد که حمام نباید خیلی طولانی باشد، زیرا هم آب به مرور سرد می‌شود و هم پوست بدن او خشک می‌شود. نوزاد را با آرامش و احتیاط از آب خارج کنید. یادتان باشد که برای سر نخوردن بچه دستتان را بین ران‌هایش قرار دهید و سر و گردن او را نگه‌ دارید. ایدهٔ خیلی خوبی است که از شخص دیگری کمک بگیرید و وقتی شما بچه را بیرون می‌آورید او حولهٔ گرم و خشک را دورش بپیچد.

۷. لباس‌هایش را بپوشانید

کودک را در حولهٔ نرم بگذارید و او را خشک کنید. اگر پوست او هنوز پوسته‌پوسته می‌شود، می‌توانید از یک لوسیون مناسب استفاده کنید. اما معمولاً این پوسته‌ها پوست‌های مرده‌اند و به مرور از بین می‌رود و نشانهٔ خشکی پوست نیست. سپس لباس‌های نوزاد را بپوشانید و سر خوش‌بوی او را ببوسید و اجازه دهید استراحت کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط