هشت سال و ۹ ماه: اهمیت مهارت خواندن

کودک شما حالا هشت سال و ۹ ماه دارد و در این مطلب با برخی از نکات زندگی یک کودک هشت سال و ۹ ماهه مثل اهمیت مهارت خواندن برای کودکان آشنا شوید.

اهمیت خواندن

برخی از ناظران اجتماعی می‌گویند «خواندن» مهارتی در معرض خطر انقراض است. سال‌هاست که خوانندگان کتاب پیوسته در حال کاهش هستند و بسیاری از بزرگسالان اصلاً کتاب نمی‌خوانند.

برخی از بچه‌ها به طور طبیعی مشتاق کتاب خواندن هستند، اما برخی دیگر این عادت را با بی‌میلی می‌پذیرند. امروزه بچه‌ها اغلب بازی‌های الکتریکی و کامپیوتری یا اینترنت و پیوستن به یک گروه بازی آنلاین را بسیار جذاب‌تر از خواندن یک کتاب به ظاهر ثابت می‌دانند. با تمام اینها، آیا برای تحریک خواندن در کودکان باید قدم‌های بیشتری بردارید؟

هرچند معلم‌ها می‌گویند بچه‌هایی که دوست دارند کتاب بخوانند در مدرسه به‌طورکلی بهتر عمل می‌کنند اما کودکانی را هم که کتاب خواندن دوست ندارند می‌توان همان‌طور که هستند با شکل‌های جذاب از خواندن ترغیب و تشویق به مطالعه کرد.

به عنوان مثال، اینترنت پر از چیزهایی خوب برای خوانده شدن است. اگر کودک شما کتاب خواندن را دوست ندارد، او را تشویق کنید که در سایت‌های دانشنامه‌‌ای معتبر به جست‌وجوی موضوعات مورد علاقه‌ٔ خودش بپردازد. فقط به این دلیل که کلمات در صفحه‌ای دیجیتال هستند به معنای بد بودن و خوانده نشدن آنها نیست!

همچنین کتاب‌های تصویری هم مثل کتاب‌های معمولی کلماتی در خود دارند. سعی کنید کتاب‌هایی پیدا کنید که به علایق خاص فرزند شما مرتبط باشد، چه موضوعش موسیقی باشد و چه دربارهٔ آب و هوا.

این را هم بدانید که بعضی از بچه‌ها بیشتر جذب کتاب‌های غیرداستانی می‌شوند تا کتاب‌هایی با محتوای داستانی. پس در اینجا آنچه مهم‌تر است، مهارت خواندن و تأثیر آن در یادگیری و دانش است تا خواندن کتاب‌های داستانی و رمان.

نکتهٔ والدین: کارهای خانه

اگر ملافه‌های تختخوابی که فرزندتان مرتب کرده کج و چروک است یا قاشق و چنگال‌ها را در جای اشتباه سر میز شام قرار داده، در برابر وسوسه‌ٔ انتقاد مقاومت کنید. آنچه در حال حاضر در مورد کارهای خانه مهم است، نتیجه‌ٔ کامل و بی‌نقص نیست، بلکه این واقعیت است که فرزند شما تمام تلاش خودش را کرده است.

پس کاری را که انجام شده است تحسین و دفعه‌ٔ بعد سعی کنید آن را با هم انجام دهید تا از طریق سرمشق و الگوبرداری از شما یاد بگیرد که چگونه این کار را به درستی انجام دهد. این روش می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا نگرش مثبتی به کمک در کارهای خانه داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط