هفت سال و سه ماه: ناخن جویدن

با گذشت این هفته، هفت سال و سه ماهگی کودکتان هم پر خواهد شد و او از هفتهٔ دیگر هفت سال و چهار ماهه می شود. در این مطلب با بخشی از زندگی و رفتار کودک هفت سال و سه ماهه‌تان آشنا شوید.

جویدن ناخن

شما هم متوجه شده‌اید که اخیراً نیازی به کوتاه کردن ناخن‌های فرزندتان نداشته‌اید؟ جویدن ناخن یک رفتار آزاردهنده اما کاملاً رایج در بین دانش‌آموزان کلاس دوم است. بعضی از بچه‌های انعطاف‌پذیر حتی موفق می‌شوند ناخن‌های پایشان را نیز بجوند.

گذشته از ناخوشایند بودن این رفتار، جویدن ناخن به دلیل وجود میکروب‌هایی که فرزندتان می‌تواند ببلعد، عادت بدی است. وقتی با چنین رفتاری روبه‌رو هستید، درک علت انجام آن در بچه‌ها می‌تواند به شما کمک می‌کند. عصبی شدن دلیل اصلی است، چون فرایند رشد و بزرگ شدن با اضطراب و استرس زیادی همراه است، حتی اگر کودک شما در موردش صحبت نکند یا آن را از راه‌های دیگری نشان دهد.

برای از بین بردن این عادت خیلی سعی کنید واکنش تند نشان ندهید و دعوایش نکنید. بسیاری از بچه‌ها حتی نمی‌دانند آن را انجام می‌دهند. به جای عر کاری سعی کنید رفتارش را بهبود ببخشید. مثلاً محدودیت‌هایی مثل ممنوعیت جویدن ناخن سر میز غذا تعیین کنید یا برای مواقعی که ناخن‌هایش را می‌جود یک سیگنال یا علامت مخفی، مثل ضربه زدن با انگشت به میز بین خودتان ایجاد کنید که این می‌تواند او را متوجه کارش کند.

برخی از دخترها پس از گرفتن اجازه‌ٔ استفاده از لاک ناخن، این عادت را ترک می‌کنند، اما متأسفانه برخی دیگر، لاک را هم به فهرست مواد مشکوکی که با جویدن می‌بلعند اضافه می‌کنند. اگر مشکل رفع نشد، خیلی بهتر است که با یک پزشک آگاه صحبت کنید.

نکتهٔ والدین: کمی رهایی

آیا کودک شما زمستان بدون کلاه و دستکش بیرون می‌دود یا در برابر کلاه آفتابگیری که برای تابستانش خریدید مقاومت می‌کند؟ تا حدی موضوع را رهایش کنید. درحالی‌که می‌توانید وسایل لازم را تهیه کنید و یادآوری‌ها و تذکرها را انجام دهید، اما نمی‌توانید هر لحظه بالای سر بچه بال‌بال بزنید تا از گرم بودن و ایمنی او مطمئن شوید.

قانونی در مورد استفاده از کرم ضدآفتاب قبل از رفتن به ساحل تعیین کنید اما انتظار نداشته باشید بدون اینکه به او یادآوری شود آن را تجدید کند. بی‌کلاه یا بی‌دستکش بودن در زمستان هم احتمالاً به فرزندتان آسیبی نمی‌رساند، اگر سردش باشد، دفعهٔ بعدی این موضوع را یادش می‌ماند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط