شش سال و هشت ماه: درک انصاف و عدالت

کودک شما حالا شش سال و هشت ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و هشت ماهه آشنا خواهید شد.

درک انصاف و عدالت

کودک شما از یک طرف می‌فهمد که منصف بودن به معنای تقسیم کردن با دیگران و طرد نکردن بچه‌های دیگر است و این که بدرفتاری پیامدهای متناسب خود را به دنبال دارد. از طرف دیگر، وسواس شش‌ ساله‌ها در قانون‌گذاری و قانون‌شکنی آب را گل‌آلود می‌کند.

وقتی نمی‌توانید در مورد قوانین به توافق برسید، تشخیص این موضوع که چه چیزی عادلانه است دشوار خواهد بود. فقط کافی است گروهی از بچه‌های شش ساله را تماشا کنید تا ببینید زمانی که آنها صرف ایجاد قوانین یک بازی می‌کنند بیشتر از خود بازی است.

همچنین کودک شما ممکن است درک نکند که قوانین با توجه به سن یا توانایی آنها تعیین می‌شود. آنها فکر می‌کنند همه باید از قوانین یکسانی پیروی کنند و ذهنیت صفر و یکی آنها، اجازه‌ٔ چیزی را که «بی‌انصافی» یا «بی‌عدالتی» والدین تلقی می‌کنند نمی‌دهد. به عنوان مثال کودکتان از خودش می‌پرسد: «تو می‌تونی دیر بیدار شی، چرا من نمی‌تونم؟»

اگرچه نیازی به توجیه همه‌ٔ قوانین خانه‌تان ندارید، اما در مورد قوانینی که واقعاً فرزند شما را سرخورده می‌کنند، صحبت کنید. از او بپرسید چرا فکر می‌کند آنها ناعادلانه هستند و سپس به حرفشان گوش دهید و تصدیق کنید. مثلاً بگویید: «من دلسردی تو رو درک می‌کنم. ممکنه ناعادلانه به نظر برسه که همیشه تو مجبوری لباس‌های کثیفت رو بذاری توی ماشین لباس‌‌شویی، اما برادر کوچیکت به اندازهٔ کافی بزرگ نیست که بتونه چاقوها رو برداره، پس من به جاش از اون می‌خوام که اسباب‌بازی‌ها رو جمع کنه».

در مورد آموزش ارزش‌های زندگی به کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: تکالیف مدرسه

اکنون زمان خوبی برای تعیین یک دراور یا فایل مخصوص لوازم مدرسه است. در دسترس بودن مداد و کاغذ اضافی، چسب، قیچی، ماژیک و سایر وسایل تضمین می‌کند که فرزند شما همیشه آنچه را که برای انجام تکالیف در خانه لازم است، در اختیار دارد.

بسیاری از بچه‌های شش ساله مدرسه‌بازی را نیز دوست دارند، چون طی این بازی می‌توانند درسی را که آن روز آموخته‌اند برای خود تکرار کنند یا آنها را به بچه‌های کوچک‌تر آموزش ‌دهند.

مطالب مدرسه و دبستان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط