شش سال و ۱۱ ماه: پرورش بچه‌ای کتابخوان

کودک شما حالا شش سال و ۱۱ ماهه است و تا سه هفتهٔ دیگر شش سالش تمام خواهد شد و یک کودک هفت ساله می‌شود. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و ۱۱ ماهه آشنا خواهید شد.

پرورش بچه‌ای کتابخوان

هنگامی که فرزندتان شروع به خواندن می‌کند، چالش پیش روی شما این است که شوق او به کتاب را مدام تغذیه و تقویت کنید. تشویقش کنید هر چیزی را می‌بیند بخواند. درباره‌ٔ کلمات روی جعبهٔ خریدها، تابلوهای راهنما، کتاب‌های مصور، صفحه‌ٔ ورزشی روزنامه و هر چیزی سؤال کنید، حتی استفاده از زیرنویس در زمان تماشای تلویزیون هم می‌تواند به تقویت مهارت خواندن کمک کند. همچنین می‌توانید انبوهی از چیزهای خواندنی مثل مجله و روزنامه را در ماشین نگه دارید.

در زمان‌هایی مرتب توی هفته وقت بگذارید از کتابخانه‌‌های عمومی و کتابفروشی‌ها بازدید کنید. سعی کنید از کتاب‌ها به عنوان مشوقی برای رفتار خوب استفاده کنید و به کودک اجازه دهید خودش آنها را انتخاب کند، حتی اگر احساس می‌کنید کتاب انتخابی‌اش به اندازه‌ٔ کافی چالش‌برانگیز نیست، هدفتان را به خاطر بیاورید، یعنی این که فرزندتان را نسبت به مطالعه هیجان‌زده و علاقه‌مند کنید.

آن کتاب‌های چالش‌برانگیزتر را با هم بخوانید و آنها در خانه در دسترس قرار دهید. کتابخوان‌های مبتدی اغلب یک کتاب را بارها و بارها می‌خوانند یا ممکن است به یک سری کتاب بچسبند و از خواندن چیزهای جدید خودداری کنند. باز هم، تا زمانی که به خواندن ادامه می‌دهد، اجازه دهید از این کارش لذت ببرد. همچنین برای این که کتاب خواندن برایش جذاب بماند و به یک تکلیف و کار شاق تبدیل نشود، عشق او به کتاب را در سایر فعالیت‌هاش نیز بگنجانید.

در مورد تربیت کودک کتابخوان بیشتر بدانید و مطالب مهم آموزش خواندن و نوشتن را ببینید.

نکتهٔ والدین: هدیهٔ تولد

تا به حال شده است هدیه‌ای برای تولد دوست فرزندتان نداشته باشید و مجبور شوید نیم ساعت قبل از مهمانی بدوبدو به فروشگاه بروید. برای پیشگیری از این آشفتگی می‌توانید ذخیره کردن هدایایی برای بچه‌ها را در نظر بگیرید. چیزهای مثل لوازم هنری، توپ و سایر تجهیزات ورزشی و پازل‌ها همیشه گزینه‌های مطمئنی هستند که حتی می‌توانید در زمان خراجشان چند تا از آنها بخرید.

کاغذ کادو و چند کارت هدیه هم خریداری و فراموش نکنید همه چیز را در جایی بگذارید که کودک خودتان قادر به پیدا کردن آنها نباشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط