پنج سال و دو ماه: وزن سالم

کودک پنج سال و دو ماههٔ شما همچنان در حال گذراندن ماه سوم از پنج سالگی‌اش برای پنج سال و سه ماهه شدن است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و دو ماهه آشنا شوید.

وزن سالم

بهترین راه برای اطمینان از حفظ وزن سالم کودکان هنگام ورود به سال‌های تحصیل چیست؟ یکی ورزش زیاد و دومی عادت‌های غذایی خوب. فرزند شما اکنون در رژیم غذایی خود به چربی کمتری نیاز دارد؛ نباید بیش از ۳۵ درصد از کل کالری‌های دریافتی او از چربی‌ تأمین شود. شیر کم‌چرب و بدون چربی را انتخاب کنید. برای بسیاری از بچه‌های پنج ساله خوردن تنها سه وعده غذایی کافی نیست. میان‌وعده‌های سالم مانند میوه‌های تازه، سبزیجات و ماست فراهم کنید.

وعده‌های غذایی باید زمان شاد و آرامی باشد. بنابراین از نطق و سخنرانی برای فرزندتان برای اینکه تمام محتویات بشقابش را بخورد یا «فقط یک لقمه» از غذایی را که دوست ندارد امتحان کند، خودداری کنید. همچنین نباید وقتی ناراحت و غمگین است برای تسلی دادن به او غذا بدهید یا از غذا و خوراکی به عنوان رشوه برای وادار کردنش به کاری استفاده کنید.

اگر نگران وزن فرزند خود هستید، موضوع را با پزشکش در میان بگذارید. پزشک می‌تواند مشخص کند که او از نظر تناسب قد و وزن کجا قرار می‌گیرد. با کمک پزشک می‌توانید رژیم غذایی و میزان فعالیت کودک خود را مرور کنید تا ببینید آیا چیزهای دیگری نیز وجود دارد که نیازمند تغییر است یا نه.

نکتهٔ والدین: نکات ایمنی

گفت‌وگوهای ادامه‌داری درمورد ایمنی با فرزند خود داشته باشید. در طول روز، در مورد آنچه می‌بینید صحبت کنید. مثلاً بگویید: «خوشم اومد که اون پسر قبل از عبور از خیابون صبر کرد تا چراغ سبز بشه». با هم نمایش‌هایی در مورد ایمنی، مثلاً در مورد روش صحیح نگه داشتن قیچی، یعنی به شکلی که سمت تیزش رو به پایین است، اجرا کنید.

در این سن، بچه‌ها نیاز سیری‌ناپذیری به دانستن «چراها» دارند، بنابراین منطق پشت قوانین ایمنی را توضیح دهید. اگر قانونی غیرقابل مذاکره است، مثلاً در این مورد که: «تو باید تو پارکینگ دست منو بگیری»، این موضوع را واضح و به همین شکل به او بگویید. بچه‌ها قدردان دستورالعمل‌های روشن و ثابت هستند، همچنین آنها را مرتباً تکرار و تقویت کنید.

بیش از هر چیز هم، خودتان الگوی خوبی باشید. هنگامی که پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنید، مطمئن شوید که از جای ممنوع خیابان راه نمی‌روید یا خلاف رانندگی نمی‌کنید. حواستان باشد؛ فرزندتان در حال تماشای شماست.

در مورد حفظ و رعایت ایمنی کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط