پنج سال و ۱۱ ماه: درک فجایع

پنج سال و ۱۱ ماه: درک فجایع

کودک شما حالا پنج سال و ۱۱ ماهه شده است و در این مطلب با بخشی از رفتار و احساس کودکتان در پنج سال و ۱۱ ماهگی آشنا خواهید شد.

درک فجایع

بچه‌های کوچک معمولاً بیش از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم نسبت به دنیای بیرون هشیار هستند. آنها اخبار را در ماشین از رادیو می‌شنوند یا در تلویزیون می‌بینند، حرف‌های والدین را می‌شنوند و با یکدیگر هم در موردش صحبت می‌کنند.

هنگامی که فاجعه‌ای رخ می‌دهد، چه حوادث طبیعی باشد و چه توسط خود آدم‌ها انجام شده باشد، کودک شما ممکن است پریشانی و تشویش زیادی را تجربه کند، حتی اگر به طور معمول قوی و شاد باشد، باز هم این اتفاق می‌تواند بیفتد. در حقیقت، آغاز دوران مدرسه‌ٔ ابتدایی یکی از زمان‌هایی است که بچه‌ها بیشتر مستعد نگران شدن در مورد این نوع عناوین خبری هستند، زیرا جدا از اخبار بیرون، خود این سن هم فصلی از تغییر و نبود اطمینان را در دنیای بچه‌ها به همراه دارد.

نسبت به تغییر در رفتار فرزندتان هوشیار باشید و با پاسخ‌های صریح و صادقانه به سؤالاتش، به او قوت قلب بدهید. آگاهی و دانش قدرتی است که کمک می‌کند تا نبود اطمینان او برطرف شود.

ته و تویش را دربیاورید که دقیقاً چه چیزی او را نگران کرده است، چون شاید متوجه نشده طوفانی که در اخبار از آن صحبت می‌شود صدها کیلومتر دورتر از اوست. اخبار مربوط به یک جنگ ممکن است او را برای پدرش که به دلایل شغلی در سفر است نگران کند، حتی اگر او اصلاً در نزدیکی کشوری که در آن جنگ رخ داده است نیز نباشد.

در عین حال، سعی کنید کودک خود را از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اخبار مربوط به بحران‌ها محافظت کنید. وقتی یک برنامه‌ٔ خبری فیلمی از آن فاجعه را بارها و بارها نشان می‌دهد، ممکن است فرزندتان فکر کند این رویداد دوباره دارد اتفاق می‌افتد.

در مورد نحوهٔ برخورد با بچه‌ها در مورد اخبار و اتفاقات ترسناک بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: احساس شکست

وقتی فرزندتان در موقعیت‌های جدید قرار می‌گیرد و شما را هم همراه خود می‌برد، گاهی ممکن است احساس کنید نمی‌توانید همپایش بروید. آیا تصمیمات درستی می‌گیرید؟ قوانین را به طور مداوم و باثبات اجرا می‌کنید؟ آیا آن الم‌شنگه‌ای که در جشن تولد بر پا کرد را به روش صحیح مدیریت کردید؟

بد نیست بدانید همه‌ٔ افراد گاهی اوقات شیوه‌ٔ فرزندپروری خود را زیر سؤال می‌برند و بیشتر والدین بدترین منتقدان خودشان هستند. ممکن است نگاهی به خانه‌ٔ بی‌نظم و کوه لباس‌های نشسته‌ بیندازید یا یک بار برای شام به فست‌فود بروید و احساس کنید شکست خورده‌اید.

به جای این که خودتان را سرزنش کنید، روی تمام آن چیزهایی که در زمینه‌ٔ آسایش و رشد فرزندتان خوب پیش می‌روند تمرکز کنید. تصویر کلی و بلندمدت است که اهمیت دارد!

در مورد تربیت کودک باهوش بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط