چهار سال و یک ماه: بازی نام‌ها

فرزند شما با پایان این هفته، ماه دوم از چهار سالگی‌اش را هم می‌گذراند و چهار سال و دو ماهه می‌شود. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار ساله آشنا می‌شوید.

بازی اسم و نام‌

اسم بچه‌ها برای آنها خیلی خاص است. در حقیقت، اسم فرزند شما ممکن است اولین کلمه‌ای باشد که او تشخیص می‌دهد و اولین کلمه‌ای که یاد می‌گیرد بخواند. تقریباً در چهار سالگی، احتمالاً به نوشتن اسم خود نیز علاقه نشان خواهد داد. بچه‌هایی که اسم‌های کوتاهی دارند در این مورد یک مزیت دارند، اما احتمالاً حتی بچه‌های دارای اسم‌های طولانی نیز تلاش خود را خواهند کرد.

بالاخره یک روز، آنها تشخیص می‌دهند این حروف خاص متعلق به اسم آنها یا «مال آنها» است. آنها حتی ممکن است کاملاً بر حروف اسمشان احساس مالکیت پیدا کنند. بسیاری از بچه‌ها فکر می‌کنند که آن حروف فقط به آنها تعلق دارد. به عنوان مثال، ممکن است وقتی مثلاً «سارا» ببیند که «سام» از حرف «س» برای نوشتن اسمش استفاده می‌کند بگوید: «اون حرف «س» مال اسم منه!».

در آغاز، کودک ممکن است حرف‌ها را هنگام نوشتن آنها به زبان بیاورد. بیشتر بچه‌ها در شروع، حروف الفبا را به شکل تصادفی روی صفحه‌ٔ کاغذ رسم می‌کنند. ممکن است به نظر برسد که حروف ترتیبی ندارد، اما او احتمالاً آنها را به ترتیب می‌نویسد، البته نه روی یک خط مستقیم.

اسمش را بزرگ روی کاغذ بنویسید و او را راهنمایی کنید تا با رنگ انگشتی، مداد یا مدادشمعی روی حروف آن مجدداً نوشتهٔ اسمش را تکرار یا رنگ کند. اگر تخته‌‌های کوچک نقاشی دارید که قابلیت پاک شدن دارند، کودک می‌تواند با یک ماژیک مخصوص یا ماژیک وایت‌برد روی نام خودش که شما برایش روی تخته نوشته‌اید بنویسد، بعد آن را پاک و دوباره امتحان کند.

نکتهٔ والدین:‌ تب و بیماری‌ها

اگر کودکتان تب دارد، احتمالاً قبل از استفاده از یک دماسنج کودک هم دیگر آن را تشخیص می‌دهید. کوچولوی پرانرژی شما ممکن است ناگهان به طرز عجیبی ساکت و بی‌حال شود. اگرچه ممکن است شما دلتان بخواهد درمانی سریع برای آن داشته باشید، اما به یاد داشته باشید که بیشتر تب‌های دوران کودکی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و به آنتی‌بیوتیک هم پاسخ نمی‌دهند. پس اگر پزشک به این نتیجه برسد که بیماری فقط سرماخوردگی یا حتی عفونت گوش است، انتظار نداشته باشید که دارو تجویز کند.

اما مایعات زیاد و مراقبت همراه با عشق برای بهبود سرماخوردگی کودکتان لازم است. شما می‌توانید با فرزند خود در مورد اینکه بدنش چقدر قوی است و اینکه چگونه مشغول مبارزه با بیماری است، صحبت کنید. وقتی کودک بیمار است او را بیشتر از قبل نوازش کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط