چهار سال و ۱۰ ماه: گفتن ببخشید

چهار سال و ۹ ماهگی کودک شما تمام شده و از این هفته او یک کودک چهار سال و ۱۰ ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک چهار سال و ۱۰ ماهه آشنا شوید.

گفتن ببخشید

یادگیری کلمات «ببخشید» و «متأسفم» سریع‌تر از یادگیری و درک احساس واقعی پشت این کلمات صورت می‌گیرد. شما نمی‌توانید کودک خود را وادار به احساس پشیمانی کنید. چهار ساله‌ها در حال یادگیری احساس همدلی و نشان دادن آن هستند، که یکی از عناصر اصلی یک عذرخواهی صمیمانه است. با این حال، خودمحوری، یعنی پیش از هر چیزی به خود فکر کردن، هنوز در تفکر فرزندتان غالب است.

او تا شش یا هفت سالگی نمی‌تواند به شکلی قابل اتکا یک موقعیت را از منظر شخص دیگری ببیند. با این حال، فرزند چهار سالهٔ شما می‌تواند بفهمد چه زمانی کار اشتباهی انجام داده که باعث ناراحتی کسی شده است. شاهدش هم سرخ شدن، رفتار غمگین یا ظاهر گناهکارانه‌ای است که بچه‌ها به خودشان می‌گیرند! برای آموزش عذرخواهی به کودک خود این راهکارها را امتحان کنید:

کلمات را با اعمال جایگزین کنید: به جای اصرار به گفتن «ببخشید»، به فرزند خود بیاموزید که آن را جبران کند. ژست عذرخواهی، یعنی در آغوش گرفتن یا دست دادن، معنای مشخصی دارد. جمع کردن آنچه شکسته شده و برداشتن چیزی که پرتاب شده نیز همین‌ معنا را دارد.

الگوی خوبی باشید: الگوی معذرت‌خواهی کلامی را به فرزندتان بدهید و یادتان باشد که بچه‌ها هر چیزی را با تکرار یاد می‌گیرد. برای مثال، از همسرتان برای رفع ناراحتی‌های جزئی در حضور کودکتان عذرخواهی کنید.

کودک را غیرمستقیم تشویق به عذرخواهی کنید: وقتی بچه‌ها در حال دعوا هستند، به جای اینکه خودتان مسئولیت حل آن را به گردن بگیرید، آنها را غیرمستقیم تشویق به عذرخواهی کنید. به عنوان مثال چیزی مثل این بگویید: «چیزی هست که شما دو تا بخواید به همدیگه بگید؟» یا اگر آنها هنوز عذرخواهی کلامی را درک نمی‌کنند بگویید: «حالا چطور می‌تونید کاری کنید که از دل همدیگه دربیارید؟»

از تکنیک تقویت مثبت استفاده کنید: وقتی می‌بینید فرزندتان عذرخواهی می‌کند و مسئولیت اقدامات خود را می‌پذیرد، به آن اشاره و از او تمجید کنید.

مطلب آموزش عدرخواهی به بچه‌ها و روش‌های قدیمی تربیت کودک را ببینید.

نکتهٔ والدین: نوشیدن چای

اگر خود شما اهل چای نوشیدن هستید، لازم است بدانید که چای‌هایی مثل چای سبز برای نوشیدن گهگاه و کم فرزند چهار سالهٔ شما بی‌خطر است، البته اگر نوع چای با دقت و درست انتخاب شود! اما بهتر است چای‌های طعم‌دار مصنوعی را به بچه‌ها ندهید.

پس چای گیاهی فاقد کافئین و بدون قند یا عسل اضافه به فرزندتان بدهید. همچنین چای را کم‌رنگ، دم‌نکشیده‌تر و کمی سردشده به کودک بدهید و به یاد داشته باشید که چای نباید مثل چای شیرین همراه نان و پنیر صبحانه جایگزین نوشیدنی‌های مفیدی مثل شیر شود.

در مورد تغذیهٔ کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط