سه سال و چهار ماه: زمان تماشای تلویزیون

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه پنجم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سال و چهار ماههٔ خود آشنا شوید.

زمان و شرایط تماشای تلویزیون برای بچه‌ها

هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت تلویزیون را انکار کند، اما سؤال اینجاست که شما می‌خواهید تلویزیون در زندگی فرزندتان چقدر نقش و قدرت داشته باشد؟ سال‌های خردسالی و پیش‌دبستانی دوره‌ای از رشد شگرف ذهنی، فیزیکی و عاطفی کودک است. به همین دلیل است که کارشناسان طب اطفال توصیه می‌کنند کودکان خردسال روزانه بیش از یک تا دو ساعت برنامه‌های آموزشی و غیرخشونت‌آمیز را تماشا نکنند.

بهتر است روزهای فرزندتان به کشف و کاوش فعالانه‌ٔ محیط اطرافش گذرانده شود، نه نشستن جلوی یک نمایشگر. در عین حال، ۳۰ دقیقه آرامشی که هنگام تماشای یک برنامهٔ تلویزیونی متناسب با سنش نصیب شما می‌شود، بعید است که آسیبی ایجاد کند. تلاش کنید اعتدال را رعایت کنید و برخی عادت‌های خوب را از همین حالا پایه‌گذاری کنید. موارد زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند:

فقط یک شبکه را برای تماشا انتخاب کنید: وقتی برنامه‌ای که برای تماشا انتخاب کردید تمام شد، تلویزیون را خاموش کنید. برخی والدین تماشای برنامه‌ها را به سی‌دی‌ها محدود می‌کنند. به این ترتیب، وقتی یک فیلم یا برنامه تمام شد، زمان تماشای تلویزیون تمام می‌شود.

از پخش صدای مداوم تلویزیون دور بمانید: وقتی تلویزیون تماشا نمی‌کنید، آن را خاموش کنید و از آن به عنوان صدایی در پس‌زمینه استفاده نکنید. این کار همچنین می‌تواند در یادگیری کودکان اختلال ایجاد کند.

از عوض کردن مداوم کانال خودداری کنید: وقتی جلوی تلویزیون می‌نشینید و با کنترل تلویزیون مدام شبکه‌ها را بالا و پایین می‌کنید، کودک شما ر حال تماشای شما و دسترسی به این قدرت جذاب است، پس بهتر است دقت کنید که جلوی بچه‌ها فقط شمارهٔ شبکه‌ای را که می‌خواهید بزنید و کنترل را کنار بگذارید.

از غذا خوردن جلوی تلویزیون خودداری کنید: غذایتان را به شکل خانودگی و پشت میز یا سر سفره بخورید، نه جلوی تلویزیون. هیچ چیز به اندازهٔ یک سفره یا میز خانواده برای یادگیری آداب رفتاری و مهارت گفت‌وگو کردن مفید نیست.

زمان تماشای تلویزیون را مشخص کنید: سعی کنید زمان تماشای تلویزیون هر روز تقریباً در زمان ثابتی باشد تا کودکتان بداند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد و تلویزیون را به عنوان یک امکان همیشه‌حاضر نبیند. این می‌تواند نبردها بر سر دکمهٔ روشن و خاموش تلویزیون را کاهش دهد.

هنگام تماشای تلویزیون همراهی‌اش کنید: برنامه‌ٔ تلویزیون را همراه فرزندتان تماشا کنید تا بتوانید در مورد آنچه می‌بینید صحبت کنید. کودکان در این سن واقعیت را از داستان و تبلیغات را از محتوای برنامه تشخیص نمی‌دهند و شما باید چیزهای لازم و جواب سؤال‌هایش را به او توضیح دهید.

از یکی بودن روش خودتان با مراقبان کودک مطمئن شوید: اطمینان حاصل کنید که پرستار بچه و سایر کسانی که از فرزندتان مراقبت می‌کنند قوانین شما در مورد تماشای تلویزیون را می‌دانند.

خودتان الگو هستید: مهم‌تر از همه، استفادهٔ درست از تلویزیون را برای کودک خود الگوسازی کنید. اگر ساعت‌ها در مقابل صفحهٔ نمایش تلویزیون می‌نشینید، او می‌خواهد بداند که پس چرا او هم نمی‌تواند همین کار را بکند!

نکتهٔ والدین: پول توجیبی

شاید شما هم از خودتان سؤال کنید که کودکتان از چه سنی برای گرفتن پول توجیبی آماده است؟ پول توجیبی می‌تواند یک روش خوب برای آموزش بچه‌ها در مورد ارزش پول باشد، اما در سه سالگی آنها آمادگی شناختی لازم را برای آن ندارند. بهتر است که تا پنج یا شش سالگی و آن هم با شرایط و شیوهٔ آموزشی درست و مناسبی صبر کنید.

در حال حاضر، تنها این مفهوم را به او القا کنید که مسئولیت داشتن بخشی از زندگی است. کمک کردن و مفید بودن باعث بالیدن و شکوفایی بچه‌های سه ساله می‌شود، بنابراین شما می‌توانید از آنها در کارهای خانه کمک‌ بگیرید و مطمئن باشید که برای آنها، تشکر و ستایش پرشور شما کافی است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط