سه سال و ۱۱ ماه: تغذیهٔ سالم

سه سال و ۱۱ ماه: تغذیهٔ سالم

هفتهٔ دیگر آخرین هفته از سه سال و ۱۱ ماهگی کودک شماست. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک سه سال و ۱۱ ماهه آشنا شوید.

تغذیهٔ سالم

به ندرت پیش می‌آید که بچه‌های سه ساله خیلی پرخور باشند. آنها سرشان شلوغ‌تر از آن است که علاقه‌ٔ زیادی به غذا داشته باشند. اما بعضی از بچه‌ها در غذا خوردن ماجراجوتر از دیگران هستند. اگر بچه‌ای دارید که در مورد غذا تمایل به ایرادگیری و دیرپسندی دارد، باید بین نطق کردن و تسلیم شدن، تعادل ظریفی برقرار کنید. اگر غذاهایی را به اجبار در بشقاب کودک خود می‌ریزید یا سعی می‌کنید او را وادار کنید غذایش را تا ته بخورد، احتمال بیشتری وجود دارد که امتناع کند. شما نمی‌خواهید وعده‌های غذایی و غذا را با هیجانات بیش از حد همراه کنید، اما اجازه ندهید که بهانه‌گیری و بدقلقی شما را از دادن گزینه‌های غذایی سالم باز دارد.

بسیاری از بچه‌های خردسال در مرحله‌ای دچار از ترس از غذاهای جدید می‌شوند. آنها ترجیح می‌دهند یک هفته از پارک رفتن بگذرند تا اینکه بگذارند یک تکه کلم بروکلی وارد دهانشان شود. اما همچنین در این سن است که بچه‌ها آن عادت‌های غذایی را که برای یک عمر خواهند داشت پیدا می‌کنند. بنابراین، بهتر است به تلاشتان ادامه دهید.

متخصصان تغذیه دریافته‌اند که ممکن است لازم باشد یک غذای جدید تقریباً ۲۰ بار به کودک ارائه شود تا بالاخره توافق کند آن را امتحان کند. آنچه ۱۹ بار دیگر اتفاق می‌افتد این است که با آن بیشتر آشنا می‌شود. حتی اگر نسبت به غذا بی‌تفاوت عمل کند، بوی آن را استشمام می‌کند، به آن نگاه می‌کند و می‌بیند که در دستش یا روی چنگال چه حسی دارد. او همچنین شما را در حال خوردن آن تماشا می‌کند که روش دیگری برای آشنا شدن با غذای جدید است، هرچند آماده کردن یک غذای مخصوص و مغذی برای کودک فقط برای اینکه آن را دوباره و دوباره پس بزند، مأیوس‌کننده است. به همین دلیل، فکر خوبی است که از همان غذایی که برای خودتان درست کرده‌اید کمی هم به کودکتان بدهیدو با این روش می‌توانید خودتان هم غذای سالم‌تری بخورید!

خلاصه‌ٔ کلام اینکه مسئولیت نوع غذاهایی که وارد خانه می‌شود و چیزهایی که روی میز قرار می‌گیرد، با شماست. در مورد کودک بدغذا بدانید.

نکتهٔ والدین: کودک تودار

وقتی می‌بینید کودکتان همبازی‌های بیشتری پیدا می‌کند، غیرمعمول نیست که کمی مضطرب باشید. آیا او را به خوبی می‌پذیرند؟ راحت دوست پیدا می‌کند؟ دانستن اینکه برخی از بچه‌ها از لحاظ اجتماعی دیرتر از دیگر کودکان بالغ می‌شوند و ممکن است تا بعد از چهار یا پنج سالگی علاقه‌ٔ زیادی به تعامل با بچه‌های دیگر نداشته باشند، می‌تواند قوت قلب و اطمینان‌بخش باشد.

برخی از بچه‌ها به طور طبیعی تودار و محتاط هستند. با این وجود، هیچ‌کدام از این حالت‌ها به معنای این نیست که شما برای همیشه یک بچه‌ٔ خجالتی خواهید داشت. با گذشت زمان، تشویق کردن و فرصت دادن، حلقه‌ٔ ارتباطی فرزند شما گسترده‌تر می‌شود. ممکن است لازم باشد که شما مدتی به عنوان مدیر روابط اجتماعی او عمل کنید. قرارهای بازی را ترتیب دهید یا از یکی از دوستانش برای ناهار دعوت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط