هفتهٔ چهارم ماه هشتم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد آخرین هفته از ماه هشتم پس از زایمان خود خواهید شد و در این مطلب نیز می‌توانید با مواردی از زندگی یک مادر طی این هفته و همین‌طور زندگی و چگونگی رشد کودک در هفتهٔ چهارم از ماه هشتم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

ساده‌تر کردن زندگی یک دستاورد است و همه روش‌های میان‌بر را دوست دارند. بد نیست طی این هفته کمی روی یک نظم اصولی تمرکز کنید تا برای مدت طولانی‌تری به همه چیز نظم داده باشید. برای مثال، چیزهایی را که مرتب از آنها استفاده می‌کنید در جای ثابت و مشخصی نگه دارید تا وقتی به آنها نیاز دارید، همان‌جا باشند. همچنین و مثلاً همیشه در ساک کودکتان چند پوشک داشته باشید تا موقع بیرون رفتن فقط لازم باشد آن را بردارید و بروید. همچنین می‌توانید یک ساک با چند پوشک را به عنوان ذخیره در خودروی خود نگه دارید.

بد نیست بچه‌ها را هم در کارها مشارکت دهید. به عنوان مثال، حمام کردن یا دوش گرفتن با کودک موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شود و می‌تواند سرگرم‌کننده هم باشد، البته باید با احتیاط کامل انجام شود. همین‌طور می‌توانید از برخی کارهای خانه یک بازی بسازید و کودکان بزرگ‌ترتان را در آن مشارکت دهید، مانند تا کردن لباس‌های شسته یا تمیز کردن اتاق کودک با کمک خودش.

رشد و زندگی کودک

در این مرحله و هفته‌ها از زندگی، احساسات کودک شما بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود. در طول چند ماه آینده، او شروع به ارزیابی و تقلید حالت‌های روحی می‌کند و شاید اولین نشانه‌های همدلی را بروز دهد. برای مثال، اگر صدای گریهٔ کسی را بشنود، ممکن است او هم شروع به گریه کند و اگرچه کودک شما تازه شروع به آگاه شدن از احساسات خود کرده، اما در حال یادگیری از شماست. در طول ماه‌ها و سال‌هایی که در پی می‌آید، فرزندتان به احتمال زیاد روش برخورد شما با مردم را تقلید خواهد کرد، پس لازم است خیلی مراقب رفتار و گفتارمان باشیم.

در رابطه با سلامت کودک در این روزها بد نیست اطلاعاتی در مورد اسهال و اینکه چگونه می‌توان تشخیص داد که کودک اسهال دارد به دست آورید. اگر کودک شما بیشتر از معمول همیشه‌اش دفع دارد و مدفوع او آبکی یا حاوی مخاط یا خون است، او اسهال دارد. مدفوع ممکن است بی‌رنگ، زرد، سبز یا تیره باشد و احتمالاً بوی آن هم بدتر از روزهای دیگر است.

شایع‌ترین علل اسهال در کودکان، عفونت‌های دستگاه گوارش، عفونت‌های تنفسی ویروسی مثل سرماخوردگی، عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی و مصرف آنتی‌بیوتیک است. نوشیدن آب‌میوهٔ بیش از حد یا میوهٔ زیاد نیز می‌تواند موجب ابتلای کودک به اسهال شود. در ابتدا لازم است علت اسهال را پیدا کنید. آیا کودک شما علائم دیگری هم دارد؟ آیا اخیراً غذای جدیدی به او داده‌اید؟ آیا این روزها به او آنتی‌بیوتیک داده‌اید؟ برای اسهال کودک چه باید کرد؟ به عنوان پیشنهاد می‌توانید چند راهکار زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر به نظر می‌رسد آب بدن کودک کم شده است، استفراغ می‌کند یا غذا یا نوشیدنی را رد می‌کند، در مدفوع او خون می‌بینید، شکم او متورم شده است یا اگر تب دارد، به پزشک مراجعه کنید.
  • ناحیهٔ زیر پوشک را خشک نگه دارید و از پماد سوختگی پوشک برای محافظت از پوست کودک در برابر التهاب استفاده کنید.
  • علائم کم‌آبی بدن را بدانید. این علائم شامل کم شدن دفعات ادرار یعنی کمتر از یک پوشک مرطوب در هر هشت ساعت، ادرار تیره‌رنگ، چشم‌های فرورفته، فرورفته بودن فونتانل یعنی نقطه‌ٔ نرم بالای جمجمه، خشکی دهان، گریهٔ بدون اشک و تحریک‌پذیری یا بی‌حالی است.
  • برای جلوگیری از کم آبی بدن به کودک خود مقدار زیادی مایعات بدهید، اما از آب‌میوه و مایعاتی که حاوی قند هستند پرهیز کنید. آب، شیر مادر و شیر خشک انتخاب‌های بهتری هستند.

به یاد داشته باشید که با شستن کامل دست‌های خود و دست کودکتان به طور منظم و با شستن کاملِ میوه‌ها و سبزیجاتی که به او می‌دهید، از وقوع دوبارهٔ اسهال پیشگیری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید