هفتهٔ اول ماه هفتم بعد از زایمان

هفتهٔ اول ماه هفتم بعد از زایمان

حالا شش ماه از روز زایمان شما گذشته است و این هفته زمانی است که شش ماهگی کودکتان تمام شده و شما و خانواده‌تان وارد ماه هفتم زندگی پس از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با زندگی مادر و رشد کودک در هفتهٔ اول ماه هفتم بعد از زایمان آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

مراقبت از یک کودک می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و غذاهای سنگین می‌تواند شما را خواب‌آلوده کنند، بنابراین سعی کنید وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سبک و مغذی داشته باشید. برخی نکات مفید در ارتباط با تغذیه شامل موارد زیر است:

صبحانه را جا نیندازید: هرچند وقتی عجله دارید، ممکن است نخوردن صبحانه وسوسه‌انگیز باشد، اما بدن شما نیاز به سوخت‌گیری در صبح دارد، به ویژه پس از یک شب بی‌خوابی! مواد پروتئینی مانند تخم‌مرغ و کربوهیدرات‌های آهسته‌سوزِ حاوی آهن از قبیل نان جو با گردو و کشمش انرژی مورد نیاز شما برای تمام صبح را تأمین می‌کنند.

میوه و سبزیجات بخورید: میوه و سبزیجات تازه را طی روز بشویید و در یخچال یا روی کانتر آشپزخانه بگذارید یا راهی ساده و دم‌دست برای افزودن سبزیجات و میوه‌‌ها به وعده‌های غذایی خود پیدا کنید. به عنوان مثال، با اضافه کردن سبزیجات خردشده به سالاد و سوپ یک غذای خوشمزه تهیه کنید یا با استفاده از میوهٔ تازه یا منجمد و آب‌میوه یا شیر، نوشیدنی‌های مختلف آماده کنید.

برای تأمین انرژی هله‌هوله‌ را انتخاب نکنید: چیپس و آب نبات و خوردنی‌های مشابه در ابتدا انرژی سریع و زیادی به شما می‌دهند اما بعد از مدت کوتاهی شما را بی‌حال‌تر از قبل می‌کنند. به جای آنها از مواد پرانرژی و مغذی مانند بادام یا بادام‌زمینی، ماست غنی از کلسیم یا پروتئین استفاده کنید. آجیل مخلوط بخرید یا خودتان با استفاده از میوهٔ خشک‌، کشمش، تخمهٔ آفتاب‌گردان یا کدو، آجیل و تکه‌های نارگیل یا تراشه‌های شکلات، مخلوط آجیل دلخواهتان را آماده کنید.

کربوهیدرات‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید: کربوهیدرات‌ها در سال‌های اخیر شهرت بدی پیدا کرده‌اند، اما آنها منبعی عالی از انرژی هستند و اگر آنها را در حد اعتدال بخورید ​​و نوع سالمی را انتخاب کنید برای شما مفید هستند. ماکارونی سبوس‌دار، گندم، نان جو و نان گندم سبوس‌دار انتخاب‌های خوبی هستند.

نوشیدنی‌های سالم بنوشید: به یاد داشته باشید که با نوشیدن مقدار زیادی آب، سطح آب بدن خود را بالا نگه دارید. آب‌میوه، نوشابه، قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا فریبنده هستند؛ مراقب محتوای قند آنها باشید و از خوردن بیش از حد کافئین خودداری کنید، به‌ ویژه اگر نوزاد را با شیر خود تغذیه می‌کنید.

رشد و زندگی کودک

همچنان که نوزاد فعال‌تر می‌شود، لباس‌های راحت را هم بیشتر دوست خواهد داشت. لباس‌هایی با پارچهٔ نرم انتخاب کنید که در حین حرکت با پوست اصطکاک پیدا نمی‌کند. لباس‌های گشاد، کشی و قابل‌ تنفس که قابلیت نفوذ هوا را دارند، به فرزند پرانرژی شما امکان جنب و جوش بیشتری می‌دهد.

همچنین از لباس‌هایی که درزهای زبر، کراوات بلند، دکمه‌های بزرگ یا پاپیون دارد که می‌تواند خطر خفگی ایجاد کند و هر چیز دیگری که مانعی در مقابل خواب، سینه‌خیز رفتن یا بازی کودکتان ایجاد می‌کند پرهیز کنید.

حالا که کودک شما بزرگ‌تر شده است بد نیست با برخی از مشکلات تنفسی کودکان مثل آسم و آلرژی کودکان آشنا شوید. آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در میان کودکان و التهاب و تنگی مجاری هواست که موجب بروز اشکال در تنفس می‌شود. یک حملهٔ آسم می‌تواند توسط مواد حساسیت‌زا مانند گردهٔ گل‌ و گیاه، قارچ و موی حیوانات، آلاینده‌های موجود در هوا از جمله دود سیگار و بخار رنگ‌ها، عفونت‌های تنفسی ویروسی و گاهی اوقات ورزش یا استنشاق هوای سرد ایجاد شود. اگرچه آسم می‌تواند یک عارضهٔ جدی و مزمن باشد اما بیشتر کودکان مبتلا به آسم با مدیریت دقیق شرایط، قادر به زندگی عادی و فعال هستند. شدت آسم معمولاً با رشد کودک و بزرگ شدن مجاری هوا کاهش می‌یابد.

اگر نوزاد شما، به‌ ویژه در طول شب خیلی سرفه می‌کند، آلرژی یا اگزما یا سابقه‌ٔ خانوادگی این علائم را دارد، ممکن است مبتلا به آسم باشد. نشانه‌های محتمل یک حمله آسم شامل تنفس سریع، سرفه مداوم، خس‌خس سینه، سوت کشیدن یا خرخر هنگام بیرون دادن هوا، تو رفتنِ عضلات قفسهٔ سینه، گشاد شدن سوراخ‌های بینی با هر نفس، خستگی و کبود شدن پوست است.

اگر فکر می‌کنید کودک شما با یک حمله آسم یا اشکال در تنفس مواجه شده است، به ویژه اگر هنگام فرو بردن هوا، به گردن، دنده‌ها یا شکم خود فشار می‌آرود یا هنگام بازدم خرخر می‌کند، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا مستقیماً به مرکز اورژانس بروید. همچنین اگر لب یا نوک انگشتان نوزاد کبود شد یا اگر بی‌حال، پریشان یا گیج شده است هم کمک فوری بخواهید.

اگرچه یک سرماخوردگی می‌تواند باعث خس‌خس کردن سینهٔ کودک شود، اما سرفه مزمن در شب معمولاً می‌تواند حاکی از مشکل دیگری باشد. اگر کودکتان به دلیل خس‌خس سینه، سرفه یا مشکل تنفسی، در خوابیدن مشکل دارد، لازم است با پزشک کودکتان تماس بگیرد.

تست غربالگری آلرژی و همین‌طور حذف مواد آلرژی‌زا از محیط کودک نیز می‌تواند مؤثر باشد. برای مثال شما می‌توانید فرش‌ها، پرده‌ها و عروسک‌های پرزدار را از اتاق کودک خارج کنید تا قرار گرفتن در معرض گرد و غبار را کاهش دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید