راهنمای تشخیص تعداد و نسبت درست مربیان به بچه‌ها در مهدکودک‌

راهنمای تشخیص تعداد و نسبت درست مربیان به بچه‌ها در مهدکودک‌

نسبت مراقبان به کودکان در مهدکودک می‌تواند در کشورهای مختلف متفاوت باشد اما‌ یکی از مؤسسات معتبر آموزش کودکان دستورالعمل‌هایی را در رابطه با تعداد مراقبان برای مهدکودک‌ها تعیین کرده است که با دانستن آنها احتمالاً می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید، هرچند موارد دیگری نیز ممکن است این نسبت‌ها را هم بی‌تأثیر کند. به عنوان مثال اگر کودکان نوپا همیشه در اتاق کودکان زیر یک سال هستند یا اگر از یک مربی کودکان شیرخوار خواسته می‌شود که به کمک مربی کودکان نوپا برود یا اگر یکی از کودکان مشکلی مثل کولیک یا نیازهای خاص دارد،‌ این نسبت‌های ایده‌آل تأثیرش را از دست می‌دهد، پس بهتر است به این نکته هم توجه کنید. در این مطلب می‌توانید با نکاتی مهم برای تشخیص تناسب تعداد مربیان مهدکودک به کودکان در یک مهدکودک آشنا شوید.

برای کودکان شیرخوار

اگر کلاس‌ها و گروه‌ها شش نفره باشد، نسبت مراقب به کودک یک به سه است و اگر کلاس کودکان چهار نفره است، یک مراقب به ازای هر چهار کودک لازم است.

برای کودکان نوپای ۱۲ تا ۲۸ ماهه

مثل کودکان شیرخوار، نسبت مربی به کودکان نوپا نیز یک به سه برای شش کودک و یک مربی به چهار کودک برای کلاس‌های هشت نفره یا بیشتر است.

برای کودکان ۲۱ تا ۳۶ ماهه

برای کودکان در این سن، نسبت‌ها یک مربی به چهار کودک برای یک کلاس هشت نفره، ‌یک به پنج برای ۱۰ کودک و یک به شش برای ۱۲ کودک است.

برای کودکان ۳۰ تا ۴۸ ماهه

نسبت مراقب به کودکان پیش ‌دبستانی باید برای کلاس‌های ۱۲ نفره یک به شش، برای کلاس‌های ۱۴ نفره یک به هفت،‌ برای کلاس‌های ۱۶ نفره یک به هشت و برای کلاس‌های ۱۸ نفره یک به ۹ باشد.

برای کودکان چهار و پنج ساله

برای بچه‌های چهار و پنج ساله این نسبت‌ها باید برای کلاس‌های ۱۶ نفره یک به هشت، برای کلاس‌های ۱۸ نفره یک به ۹ و برای کلاس‌های ۲۰ نفره یک به ۱۰ باشد.

البته و از آنجا که مهدکودک‌ها ملزم به دنبال کردن این معیارها نیستند، بنابراین بهتر است خودتان از مدیر مهدکودک سؤال کنید که نسبت تعداد مراقبان آنها به تعداد کودکان در هر کلاس چقدر است و ببینید که به نظرتان مناسب است یا خیر و یادتان باشد که یک مهدکودک خوب هر تعداد مربی هم داشته باشد، باز هم کلاس‌های کودکان را کوچک نگه می‌دارد تا تعامل و رشد بچه‌ها را بهتر و دقیق‌تر ترغیب و تشویق کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط