آماده شدن والدین برای جلسهٔ اولیا و مربیان مدرسه

آماده شدن والدین برای جلسهٔ اولیا و مربیان مدرسه

جلسه با معلم فرزندتان شبیه ویزیت مطب دکتر است. شما حرف‌های زیادی دارید که می‌خواهید در فرصت زمانی محدودی در موردشان صحبت کنید. هرچه آمادگی بیشتری داشته باشید، جلسه برای شما و معلم مفیدتر خواهد بود. در این مطلب با چند نکته قبل، هنگام و بعد از جلسه برای گرفتن یک نتیجهٔ سازنده به همراه فهرستی از سؤالات خوب برای پرسیدن از معلم کودکتان آشنا شوید.

قبل از جلسه

آمادگی همیشه مهم است. حالا اگر این آمادگی مربوط به زندگی و تحصیلات کودکانمان باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای آمادگی قبل از جلسه با مربیان مدرسهٔ کودکتان این موارد را در نظر بگیرید:

برای رفتن به جلسه برنامه‌ریزی کنید: اگر شما یکی از اولین والدینی باشید که به جلسات اولیا و مربیان اهمیت می‌دهند، به شما تبریک می‌گوییم. اگر همسرتان هم می‌تواند، با او به جلسه بروید. این به معلم می‌گوید که هر دوی شما در آموزش فرزندتان مشارکت دارید و بعداً می‌توانید چیزهایی را که شنیده‌اید با هم مقایسه و در مورد اطلاعات صحبت کنید.

از فرزندتان در مورد اوضاع مدرسه سؤال کنید: چند روز قبل از جلسه از فرزندتان سؤالات بسیار مشخص و جزئی در مورد مدرسه بپرسید. مثلاً او دوست دارد از معلمش چه چیزهایی بپرسید؟ چه چیزی را در مدرسه بیشتر دوست دارد؟ آیا درسی وجود دارد که با آن مشکل داشته باشد؟ اگر می‌توانست چیزی را در مدرسه تغییر دهد، چه بود؟

سؤالات خود را بنویسید: وقتی با معلم ملاقات می‌کنید، شاید به خاطر آوردن چیزهایی که می‌خواهید در موردشان صحبت کنید، دشوار باشد، پس سؤالات خود را از قبل یادداشت کنید و به جلسه ببرید. همچنین سؤالات خود را اولویت‌بندی کنید تا در صورت کمبود وقت ابتدا مهم‌ترین سؤالات را بپرسید.

بپرسید آیا فرصتی برای صحبت با معلمان دیگر فرزندتان دارید یا خیر: حتی برای بچه‌های کلاس اول هم غیرمعمول نیست که معلمان جداگانه‌ای برای دروسی مانند هنر داشته باشند. اگر خیلی علاقه‌مندید که با یکی از معلم‌هاس فرزندتان در مورد پیشرفت او صحبت کنید، هنگام قرار ملاقات خود از معلم اصلی او سؤال کنید.

در مورد شروع مدرسه بدانید.

در زمان جلسه

چگونه از زمان جلسۀ اولیا و مربیان نهایت استفاده را ببرید. پیشنهادهای زیر به شما کمک می‌کند:

به موضوع مورد نظر، یعنی فرزندتان بپردازید: بیشتر جلسه‌های والدین و معلمان مدت کوتاهی دارد. از این زمان برای سؤال پرسیدن در مورد سیاست‌های کلی مدرسه استفاده نکنید. این نوع اطلاعات را معمولاً می‌توان در در وب‌سایت آن، یا با تماس با دفتر در ساعات اداری پیدا کرد. این جلسه فرصت شما برای دریافت بازخورد دقیق در مورد فرزندتان است، بنابراین از آن نهایت استفاده را ببرید.

اگر سؤال یا مشکل خاصی دارید که از طرف معلم مطرح نشد، در پرسیدن آن تردید نکنید. معلم ممکن است بی‌تجربه یا خجالتی باشد، یا متوجه نشود که شما نگران موضوع خاصی هستید. شما بهتر از هر کسی فرزندتان را می‌شناسید، پس ابتکار عمل را به دست بگیرید.

با معلم ارتباطی دوستانه ایجاد کنید: اولین جلسۀ والدین و معلمان فرصتی برای آشنایی با معلم است. اگر هر دوی شما از ابتدا توافق داشته باشید، فرزندتان از وقت خود در کلاس درس این معلم بهرهٔ بیشتری می‌برد. اگر بتوانید در اوایل سال با او آشنا شوید، در آینده صحبت کردن با او در مورد هر گونه سؤال یا نگرانی‌ای آسان‌تر خواهد بود.

برای این که قدم اول را درست بردارید، ابتدا به صحبت‌های معلم گوش دهید و سپس سؤالات خود را بر آن اساس بپرسید. همچنین ممکن است بخواهید از او در مورد خودش یا فلسفه تدریسش سؤال کنید تا درک بهتری از ذهن و شخصیت او داشته باشید.

سعی کنید حالت تدافعی نداشته باشید: طبیعی است که در مورد جلسۀ والد و معلم کمی عصبی باشید. هر پدر و مادری می‌خواهد بشنود که فرزندش چقدر فوق‌العاده است و معلم باید در مورد مهارت‌ها و دستاوردهای خاص فرزندتان حرف بزند. اما یکی از کارکردهای اصلی این جلسه‌ها اشاره به حوزه‌هایی است که کودک شما در آن جای رشد دارد. معلم حتی ممکن است انجام یک سری تست‌ها، کلاس‌های فوق برنامه یا تغییراتی را در شکل انجام کارها را پیشنهاد دهد.

به خاطر داشته باشید که این بخشی از همهٔ جلسه‌های والدین و معلمان است. در مقابل میل به بحث و جدل با معلم یا نادیده گرفتن نظرات او مقاومت کنید. او شما یا فرزندتان را سرزنش نمی‌کند. هدف این جلسه ارزیابی عملکرد فرزندتان در مدرسه و یافتن راه‌هایی برای کمک به اوست.

به خود یادآوری کنید که معلم در کنار شماست و هر دو نفرتان یک هدف دارید: کمک به فرزندتان در یادگیری هرچه بیشتر.

یک دفتر یادداشت و خودکار همراه داشته باشید: پس از پایان جلسه ممکن است برخی از صحبت‌ها را فراموش کنید. یادداشت کردن چیزها در حین صحبت به تقویت حافظۀ شما کمک می‌کند. یادداشت‌برداری همچنین راه خوبی است تا به معلم بفهمانید که جلسه را جدی می‌گیرید.

در مورد مهارت‌های اجتماعی فرزندتان سؤال کنید: مهارت‌های اجتماعی فرزندتان می‌تواند بر میزان یادگیری او تأثیر بگذارد. از معلم بپرسید که فرزندتان با دانش‌آموزان دیگر چگونه برخورد می‌کند. آیا در زنگ تفریح همیشه با بچه‌های ثابتی وقت می‌گذراند؟ آنها چه کسانی هستند؟ آیا به کسی زورگویی می‌کند؟ آیا کسی نسبت به او قلدری می‌کند؟ آیا معلم نگران توانایی فرزند شما برای کنار آمدن با دیگران و مشارکت در کلاس است؟

اطلاعات مربوطه را به معلم بدهید: هر گونه تغییر در خانه را به معلم اطلاع دهید. آمدن یک نوزاد جدید، طلاق یا مرگ در خانواده می‌تواند بر رفتار کودک شما در کلاس درس تأثیر بگذارد. با این حال سعی کنید از صحبت در مورد موفقیت‌های او در خارج از مدرسه خودداری کنید. هر قدر هم که صحبت دربارۀ این موضوعات برایتان لذتبخش است، به خاطر داشته باشید که این جلسه در مورد ارزیابی پیشرفت تحصیلی فرزند شماست.

هنگامی که با معلمان دیگر صحبت می‌کنید، به حوزهٔ کاری آنها پایبند باشید: اگر فرصتی برای ملاقات با دیگر معلمان فرزندتان دارید، سؤالات خود را به موضوع کاری خاص آنها محدود کنید. با معلم هنر در مورد هنر و با معلم ریاضی در مورد ریاضیات بحث کنید.

مشارکت کنید: قبل از رفتن به جلسه، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در کمک به مدرسه همکاری کنید. اگر وقت آزاد شما محدود است، داوطلبانه می‌توانید برخی لوازم مورد نیاز بچه‌ها را به مدرسه اهدا کنید. موضوع را با معلم مطرح کنید تا بتوانید راه مشارکتی پیدا کنید که نیاز هر دوی شما را برآورده کند.

از جلسه با یک برنامه خارج شوید: قبل از این‌که دست بدهید و خداحافظی کنید، بپرسید که اگر سؤالات بیشتری داشتید، بهترین راه را برای ارتباط با معلم چیست. آیا زمانی برای تماس وجود دارد؟ آیا ترجیح می‌دهد از طریق ایمیل با او تماس گرفته شود؟ مطمئن شوید که او نیز راهی برای تماس با شما دارد و اگر لازم دیدید درخواست یک جلسهٔ دیگر را بدهید.

بعد از جلسه 

بعد از جلسه چه باید کرد؟ برخی نکاتی که باید بعد از پایان جلسه با معلم کودکتان بدانید اینهاست:

به فرزندتان بگویید که جلسه چگونه گذشت: فرزندتان از دانستن این‌که شما با معلمش ملاقات کرده‌اید و در مورد تکالیف مدرسه‌اش صحبت کرده‌اید، خوشحال خواهد شد. همیشه اولین کاری که باید انجام دهید انتقال تمجیدهای معلم و خود شما به فرزندتان است. سپس می‌توانید مسائل مورد نگرانی را مطرح کنید.

همچنین اگر قبل از جلسه فرزندتان در مورد چیزی صحبت کرده است، نتیجه را به او بگویید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان نگران یک بچۀ مزاحم بود، به او بگویید که با معلمش صحبت کردید و تصمیم گرفتید با این مشکل چطور برخورد کنید. این نوع پیگیری به فرزندتان این حس را می‌دهد که نگرانی‌های او را جدی می‌گیرید. اگر همین حالا زمینه‌سازی کنید وقتی بزرگ‌تر شود اعتماد کردن و درد دل کردن با شما برایش آسان‌تر خواهد بود.

با معلم در تماس باشید: اکنون که درهای ارتباطی را باز کرده‌اید، برای صحبت تا جلسهٔ بعدی منتظر نمانید. اگر سؤالی دارید یا اگر نیاز دارید در مورد یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه اطلاعات جدیدی به معلم بدهید، چند هفتۀ بعد با معلم تماس بگیرید. درست مانند هر رابطۀ تازه‌ای، این رابطه نیز نیاز به تغدیه و پرورش دارد. اگر معلم در دسترس نیست و شما مجبورید پیامی بگذارید، به جای گفتن «لطفاً با من تماس بگیرید»، تا حد امکان موضوع را همان‌جا با جزئیات بیان کنید. بدانید که او احتمالاً زمان محدودی برای پاسخ دادن به تماس‌ها و ایمیل‌ها دارد، بنابراین هرچه از اول اطلاعات بیشتری به او بدهید، برایش راحت‌تر خواهد بود.

در مورد برقراری ارتباط خوب با معلم کودکتان بدانید.

1۵ سؤال مهم برای پرسیدن از معلم بچه‌ها

برای شروع و روشن شدن وضعیت دانش‌آموزتان در مدرسه می‌توانید سؤالات زیر را از معلم کودکتان بپرسید:

  1. آیا فرزندم به اندازۀ توانایی خودش تلاش می‌کند؟
  2. انتظار می‌رود فرزندم امسال چه مهارت‌هایی را کسب کند؟
  3. آیا کاری وجود دارد که بتوانیم در خانه انجام دهیم تا مهارت‌هایی را که شما در کلاس درس روی آن کار می‌کنید، تقویت کنیم؟
  4. فرزندم چقدر باید برای تکالیف درسی وقت بگذارد؟
  5. آیا به تکالیف نمره می‌دهید؟
  6. نقاط قوت و ضعف فرزندم چیست؟
  7. برای کمک به بهبود نقاط ضعف فرزندم چه کاری می‌توانیم بکنیم؟
  8. استعداد تحصیلی فرزندم در چه زمینه‌ای چیست؟
  9. فرزندم چگونه ارزیابی می‌شود؟
  10. آیا امتحانات به همان اندازۀ تکالیف کلاسی و خانگی در نظر گرفته می‌شوند؟
  11. فرزندم در کلاس چگونه است؟
  12. سبک یادگیری فرزندم چیست؟
  13. فرزندم با بچه‌های دیگر چگونه تعامل می‌کند؟
  14. آیا سؤالی در مورد کارها یا رفتار فرزندم در خانه دارید؟
  15. کدام آزمون‌های استاندارد از بچه‌ها گرفته خواهد شد؟ 
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط