علل لکه‌های روی دندان کودک: چرا دندان‌ کودک زرد است یا لکه‌ دارد؟

علل لکه‌های روی دندان کودک: چرا دندان‌ کودک زرد است یا لکه‌ دارد؟

چرا دندان‌ کودک لکه‌ دارد؟ جرم دندان کودک چیست؟ در این مطلب با برخی از علل لکه‌های روی دندان کودکان آشنا شوید.

لکه‌های ناشی از جرم دندان

اگر دندان‌های کودک شما زرد یا نارنجی به نظر می‌رسند، به احتمال زیاد به این دلیل است که به طور کامل تمیز نمی‌شوند و پلاک‌هایی که با بقایای مواد غذایی لک شده، روی آنها تجمع کرده است. شما معمولاً می‌توانید این لکه‌ها را از طریق مسواک زدن با کمی خمیردندان بزرگسالان که از خمیردندان کودکان قدرت سایندگی بیشتری دارد یا مقدار اندکی جوش شیرین و آب برطرف کنید. اگر این روش تأثیری نداشت، دندان‌پزشک می‌تواند لکه‌ها را با اسکراب حرفه‌ای پاک کند. این لکه‌ها لزوماً نشان‌دهندهٔ پوسیدگی دندان نیستند، اما تجمع پلاک روی دندان می‌تواند باعث بیماری لثه حتی در بچه‌ها شود.

لکه‌های ناشی از مصرف مکمل

اگر لکه‌های تیره‌ای روی دندان‌های کودک نوپای خود مشاهده می‌کنید، ممکن است به دلیل آهن موجود در مولتی‌ویتامین مصرفی او باشد. اگر فرزند شما یکی از هر هزار نفری است که مستعد این نوع لکه‌هاست، باید در مورد مسواک زدن منظم و دقیق بیشتر از حد معمول مراقب و هشیار باشید تا بتوانید آنها را کنترل کنید. وقتی این لکه‌ها ریشه می‌دوانند، از بین بردن آنها حتی با انجام اسکراب حرفه‌ای توسط دندان‌پزشک هم بسیار دشوار است. با این حال، اگرچه ممکن است از شکل ظاهری آن خوشتان نیاید، اما در سلامت دندان‌های کودکتان تأثیری نمی‌گذارند.

لکه‌های ناشی از ضربه به دندان

دندان‌های شیری و معمولاً یک یا دو دندان می‌توانند در صورت آسیب‌دیدگی در اثر زمین خوردن نیز تغییر رنگ دهند. این نوع لکه‌ها در قسمت داخلی دندان‌هاست و پاک نمی‌شوند. پس آنها را نادیده بگیرید.

لکه‌های ناشی از بیماری و داروها

اگر فرزند شما یک بیماری مزمن یا تب‌های مکرر دارد یا طی سال‌های شیرخوارگی یا نوپایی خود برای دوره‌های طولانی در معرض برخی از داروها یا فلوراید زیادی قرار بگیرد، این احتمالاً روی دندان‌های شیری او تأثیری نخواهد گذاشت اما باعث می‌شود دندان‌های اصلی او با تغییر رنگ دربیایند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط