رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۲۱

کودک شما حالا وارد ماه ۲۱ پس از تولدش شده است و شما در این مطلب می‌توانید با بخشی از رفتار و رشد کودکتان در هفتهٔ دوم از ماه ۲۱ زندگی‌اش آشنا شوید.

زدن، هل دادن و گاز گرفتن در کودکان

در سن ۲۱ ماهگی فرزند شما ممکن است قادر به دویدن باشد. همچنین شاید بتواند از پله‌ها بالا برود اما در پایین آمدن نیاز به کمی کمک دارد. او احتمالاً هنوز هم در حال کار روی تمریناتی برای پرتاب کردن یک توپ به سمت بالا، شوت زدن توپ به جلو و پریدن است، یعنی مهارت‌هایی که احتمالاً تا دو سالگی به آنها تسلط پیدا می‌کند.

کودکتان ممکن است برخی کارهای نامطلوب یا نادرست را نیز زیاد انجام دهد. برخی کودکان اغلب به زدن، هل دادن، گاز گرفتن، کشیدن موها و دیگر کارهای نامطلوب متوسل می‌شوند تا بیشتر احساس مهم بودن کنند، اما این کارها با هدف تجربه کردن نیز هستند. مثلاً از خودش می‌پرسد: «چه اتفاقی می‌افتد اگه مریم رو بزنم؟» یا «آیا همون اتفاق می‌افته اگه آریو رو بزنم؟»

در چنین مواقعی، لازم است به رفتار کودک نوپایتان واکنش بیش از حدی نشان ندهید. اگر شما با زدن او عملش را تکرار و تنبیهش کنید، او هم یاد می‌گیرد که زدن دیگران ایرادی ندارد. پس با آرامش برایش روشن کنید که چنین رفتاری هرگز قابل قبول نیست، هر قدر هم که ناراحتی فرزندتان شدید باشد.

زمان کشف بدن

کودکان نوپا ذاتاً در مورد همه چیز، از جمله اندام‌های تناسلی‌شان کنجکاو هستند. بنابراین شگفت‌زده نشوید اگر دیدید که کودکتان در حال کاوش و بررسی این اندامش است. اگر یادتان باشد او در سن خیلی پایین‌تری انگشتان دست و پایش را درست به همین شکل بررسی می‌کرد. این کار عملی جنسی نیست، هرچند ممکن است پسرها هنگام انجام این عمل، نعوظ را تجربه کنند.

همچنین لازم نیست که او را از این کار منع کنید یا نظرتان را در مورد آن بیان کنید. پوشیدگی و حیا مفاهیمی انتزاعی‌ است که کودک در این سن هنوز قادر به فهمیدن و درکشان نست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط