تنگی نفس و اختلال در خواب

تنگی نفس و اختلال در خواب

تنگی تنفسی در خواب یا آپنۀ خواب (Apnea) اختلالی است که با خروپف بلند و کوتاه، وقفه و مکث غیرارادی در تنفس هنگام خواب همراه است. افراد مبتلا به تنگی نفس در خواب ممکن است به طور موقت تنفسشان قطع شود و سپس با نفس‌نفس زدن یا خروپف از خواب بیدار شوند. این اتفاق ممکن است بارها در طول شب رخ دهد. در این مطلب با برخی از دلایل و راهکارهای بهبود تنگی نفس هنگام خواب آشنا خواهید شد.

دلایل تنگی نفس در خواب

اضافه وزن یکی از عوامل اصلی تنگی نفس هنگام خواب است. ممکن است مشکل تنگی نفس در طول بارداری، در سه ماهۀ سوم شدیدتر شود. هرچه زمان شروع بارداری وزنتان سنگین‌تر باشد و به مرور و با ادامۀ بارداری وزن بیشتری به دست آورید، به دلیل وجود بافت اضافه در گردن و گلو بیشتر احتمال دارد به مشکلات تنفسی در شب دچار شوید. عوامل دیگری مانند تورم مجرای بینی در طول بارداری می‌تواند خروپف و تنگی نفس شما را شدیدتر کند.

سطوح بالاتر استروژن در دوران بارداری باعث تورم در غشای مخاط بینی می‌شود و حتی ممکن است باعث شود که ترشحات مخاط بینی شما افزایش یابد. همچنین مقدار خون در بدنتان افزایش می‌یابد و عروق خونی شما در دوران بارداری گسترش می‌یابد که می‌تواند باعث تورم غشای بینی شود. هنگامی که به صورت دوره‌ای تنفس شما متوقف شود، مقدار اکسیژن در خون شما به صورت موقت افت می‌کند. اگر درمان نشوید، تنگی نفس می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، حتی شاید بتواند رشد کودکتان را تحت تأثیر قرار دهد.

روش‌های بهبود تنگی نفس

اگر همسرتان متوجه شود که شما زیاد خروپف می‌کنید و خرناس دوره‌ای یا نفس‌نفس زدن هنگام خواب دارید، مطمئن شوید که در مراجعۀ بعدی به پزشک خود به آن اشاره کنید تا او بتواند این مشکل را بررسی کند. تنگی نفس در خواب، ممکن است با فشار خون بالا و سایر اختلالات قلبی و عروقی مرتبط باشد. اختلال خواب در شب می‌تواند باعث احساس خستگی در طول روز، به خواب رفتن در محل کار یا خواب‌آلودگی در حال رانندگی شود.

اگر پزشک تشخیص داد که شما دچار تنگی نفس در خواب هستید، ممکن است محافظ دهان و دندان ویژه‌ای برای استفاده در شب، جهت باز نگه داشتن راه تنفس به شما بدهد. اگر تنگی نفس شما شدید باشد، پزشک ممکن است یک دستگاه ماسک تنفسی به شما بدهد که جریان ثابت هوا را در حال خواب برایتان فراهم کند. این ماسک کمک می‌کند که شما به شکل عادی نفس بکشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط