لباس‌های نوزاد در چند هفتۀ اول پس از تولد

لباس‌های نوزاد در چند هفتۀ اول پس از تولد

تحقیق و داشتن آگاهی قبلی در مورد ویژگی‌های لباس نوزاد می‌تواند به خرید مناسب شما و پرهیز از خریدهای اضافی کمک زیادی کند. همچنین شما لباس کودک خود را چند بار در طول روز عوض خواهید کرد، پس دقت کنید لباس‌هایی که می‌خرید ساده باشد، برای تعویض پوشک یا عوض کردن کهنه راحت باز شود و قابلیت شست‌وشوی زیاد را با ماشین لباسشویی داشته باشد. در این مطلب می‌توانید با نکاتی برای خرید لباس، انواع لباس‌های مناسب و تعداد هر کدام از آنها برای نوزادان و نکاتی در مورد لباس پوشاندن به نوزاد آشنا شوید.

ویژگی انواع لباس‌های نوزاد

برای خرید لباس‌های نوزاد لازم است از نکاتی برای تهیهٔ آنها اطلاع داشته باشید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

جنس لباس: به‌طورکلی لباس نوزاد باید نرم، راحت و بدون برچسب یا درزهای زبر باشد. تولد نوزاد شما در فصل‌های مختلف سال مطمئناً در انتخاب جنس لباس او تأثیر مشخصی دارد.

سایز لباس: پیش‌بینی اینکه نوزادتان در ابتدا به چه سایز لباسی نیاز خواهد داشت ممکن است کمی سخت باشد. لباس‌های دوران نوزادی معمولاً تا سه ماهگی به سرعت برای بسیاری از نوزادان کوچک می‌شود و به برخی از نوزادانی که هنگام تولد وزن بالاتری دارند، اصلاً لباس‌های سایز نوزادی را نمی‌توان پوشاند و از همان بدو تولد لباس‌های سایز نوزاد سه ماه یا سه تا شش ماهه را می‌پوشند. اما نوزادان ریزاندام، لباس‌های سایز نوزادی خود را تا ماه‌ها می‌پوشند، پس بهترین کار این است که با تشخیص حدود وزن نوزاد توسط پزشک، فقط چند دست لباس‌ معمولی بخرید و خرید کلی را برای بعد از تولدش بگذارید. همچنین لازم است دقت کنید که لباس نوزادتان باید خیلی کم و مختصر گشاد و آزادتر باشد و کاملاً به بدنش نچسبد و خیلی تنگ هم نباشد.

تعداد لباس‌ها: این موضوع که از هر نوع لباس به چه تعداد نیاز دارید، به قصد و توان شما برای تعداد دفعات شستن لباس‌ها و در برخی موارد به میزان حساسیت و وسواس شما ارتباط دارد. ولی به‌طورکلی بهتر است بعد از تولد نوزادتان، از هر لباس چند دست داشته باشید.

انواع و تعداد لباس‌های نوزاد

انواع مختلف لباس‌های نوزاد در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود است که بهتر است شما آنهایی را انتخاب کنید که پوشاندنشان به نوزاد راحت‌تر است. معمول‌‌ترین لباس‌های نوزادان شامل موارد زیر است:

لباس سرهمی: لباس‌های سرهمی برای خواب و بازی مناسب‌ است و از آنجا که نوزادان اغلب، به‌ ویژه در ماه‌های اول تولدشان خواب هستند، این لباس‌ها بسیار مفید است و کارایی زیادی دارد. خیلی بهتر است اگر به جای سرهمی‌های یک‌تکه، سرهمی‌هایی بخرید که در قسمت پوشک دکمه‌ دارد و راحت‌تر باز می‌شود. حتی سرهمی‌هایی که علاوه بر این دکمه‌ها در قسمت یقه یک تای پاکتی دارد، هم به راحتی از سر کودک پایین می‌آید و هم در صورت کثیف شدن راحت‌ خارج می‌شود. بهتر است بین پنج تا هفت عدد از آنها در خانه داشته باشید. اگر نوزاد شما در زمستان به دنیا آمد نیز، ممکن است به یک دست لباس‌ سرهمی پشمی برای گرم نگه داشتن او در بیرون از خانه نیاز داشته باشید.

بلوز: تی‌شرت‌های گشاد برای تابستان و یقه‌اسکی‌هایی برای هوای سرد بخرید که فضای زیادی برای گردن دارد یا کنار گردن دکمه‌ دارد که در صورت باز شدن راحت از سر نوزاد پایین می‌رود و بلوزهایی که در قسمت پایینش تبدیل به شورت دکمه‌داری می‌شود راحت‌تر است. شما می‌توانید بین چهار تا هفت عدد از آنها بخرید.

شلوار: شلوار این امکان را به شما می‌دهد که فقط بلوز یا خود شلوار کثیف را عوض کنید و لازم نیست یک دست لباس کامل آماده کنید. بهتر است شلوارهایی با کمر کشی بخرید که به راحتی روی پوشک و شکم نوزاد بالا می‌آید و با افزایش وزن نوزاد کش می‌آید تا بتوانید چند ماه از آنها استفاده کنید. تعداد پنج تا هفت عدد شلوار تهیه کنید.

سویشرت یا ژاکت: بیشتر نوزادان دوست ندارند لباس‌ از روی سر به آنها پوشانده شود، بنابراین در فصل‌های سرد می توانید کودک خود را با سویشرت یا ژاکتی که از جلو دکمه دارد گرم نگه دارید. یک یا دو عدد ژاکت یا سویشرت کافی است.

لباس خواب: لباس خواب نوزاد زیاد فرقی با لباس‌های روزانه‌اش ندارد و بهتر است از لباس ‌خواب‌های پردردسری که برای پوشاندن یا درآوردن نیاز به تلاش زیادی دارد، هرچه هم که زیبا به نظر برسد، چشم‌پوشی کنید.

قنداق فرنگی: قنداق فرنگی تمام بدن کودک شما را می‌پوشاند و معمولاً با چسب یا دکمه بسته می‌شود. این وسیله در بیرون از خانه کاربرد زیادی دارد و نوزاد را گرم نگه‌ می‌دارد و با دست و پا زدن نوزاد، از روی او کنار نمی‌رود. اما به‌طورکلی کارشناسان انواع قنداق را برای سن‌های بیشتر از دو ماه توصیه نمی‌کنند.

پتوی لباسی: این کیسه‌های پشمی یا پنبه‌ای بدون آستین روی یک تی‌شرت به نوزاد پوشانده می‌شود تا او را در شب گرم نگه دارد. آنها جایگزین پتوهای سنتی می‌شود که برای خواب نوزادان به دلیل خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایمن نیست. بسته به آب و هوای محل زندگی شما و فصلی که کودک در آن به دنیا آمده، ممکن است به این پتوها نیاز داشته باشید یا شاید اصلاً مورد نیاز شما نباشد. دو یا سه عدد از آنها کافی است.

جوراب: شما به تعداد زیادی جوراب برای داخل خانه و تعدادی جوراب پشمی بلند برای گرم نگه داشتن پای کودک خود در خارج از خانه هنگام سرما نیاز دارید.

کلاه: برای نوزادی که در تابستان به دنیا آمده است، به کلاه لبه‌پهن و برای نوزادی که در زمستان به دنیا آمده است، به کلاه نرم و گرمی که گوش‌ها را نیز بپوشاند نیاز دارید.

نکاتی در مورد لباس پوشاندن نوزاد

برای پوشاندن لباس به نوزاد بهتر است از قبل با نکاتی در این زمینه آشنا باشید تا این زمان برای خودتان و او خوشایند و لذت‌بخش باشد:

  • از لباس‌هایی که دور گردن آنها تنگ است و لباس‌هایی که بند یا کراوات دارد پرهیز کنید.
  • دکمه‌ها و تکه‌های تزیینی لباس را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید محکم است.
  • طوری به نوزاد لباس بپوشانید که تحت فشار قرار نگیرد.
  • دکمه‌ها و کش‌ها را باز کنید تا بتوانید سر کودک را راحت وارد آنها کنید.
  • ابتدا سرآستین‌ بلوزها و پاچه‌ی شلوارها را بگیرید تا دست‌ها و پاهای نوزاد را راحت‌تر وارد لباس کنید.
  • لباس پوشاندن به نوزاد روی میز مخصوص تعویض پوشک یا روی زمین اغلب ساده‌تر است.
  • هنگام پوشاندن لباس، با کودک خود صحبت کنید یا سرگرمش کنید تا از لباس پوشیدن لذت ببرد.

موارد گفته‌شده در این مقاله، فقط در مورد لباس‌های نوزاد بود و لازم است شما با وسایل و لوازم مورد نیاز نوزاد نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید آنها را مطمئن‌تر و با آگاهی بیشتری تهیه کنید و از خرید سیسمونی‌های بدون استفاده و گران که فقط جنبۀ یک اجرای همه‌گیر را بین مادرها دارد بپرهیزید. شکی نیست که این خریدها بر اساس سلیقۀ والدین کودک انجام می‌شود، اما بهتر است بدانید هزینه‌هایی که می‌کنید ممکن است بدون استفاده بماند و به زودی تبدیل به وسایل جاگیری شود که فقط بخواهید از شر آنها رها شوید. همچنین یادتان باشد اگر کودک بزرگ‌تری دارید، حتماً او را نیز در انتخاب و خرید وسایل نوزاد سهیم کنید، تا به ارتباط بهتر کودکانتان با یکدیگر کمک کرده باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط