مراحل تهیۀ شیر خشک و شرایط درست مصرف

مراحل تهیۀ شیر خشک و شرایط درست مصرف

آماده‌سازی شیر خشک کودک سخت نیست، اما مهم است که آن را به نسبت صحیح با آب مخلوط کنید تا کودکتان مقدار مناسب از مواد مغذی را دریافت کند. برای خرید و نگهداری از شیر خشک نیز لازم است از نکات مهمی آگاه باشید. همچنین مهم است که اقدامات احتیاطی برای محافظت کودک از بیماری‌های ناشی از مواد غذایی انجام شود، زیرا آنها ایمنی زیادی در مقابل میکروب‌ها ندارند، به ویژه زمانی که نوزاد و خیلی کوچک هستند. در این مطلب می‌توانید با مراحل تهیۀ شیر خشک برای تغذیۀ نوزاد، شرایط آب تمیز و سالم برای تهیۀ شیر خشک، شرایط مصرف شیر خشک پس از تهیه و موارد نیازمند مراجعه به پزشک آشنا شوید.

مراحل تهیۀ شیر خشک برای نوزاد

برای آماده کردن شیر خشک کودک در شیشه‌شیر رعایت نکاتی لازم است. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

وسایل آماده کردن شیر خشک را بشویید: شستن وسایل با یک فرچۀ مخصوص شیشه‌شیر و آب گرم و کف و سپس آبکشی خوب، بیشتر میکروب‌ها را می‌کشد. حتی بد نیست اگر در مورد استریل کردن شیشه‌‌شیر و سرشیشه‌، پیمانه، قاشق و حلقۀ سرشیشه قبل از اولین بار استفاده از پزشکتان سؤال کنید.

شستن در قوطی را فراموش نکنید: در قوطی شیر خشک را قبل از باز کردن بشویید و خشک کنید. این کار گرد و غبار و مایعاتی که ممکن است روی آن ریخته باشد را پاک می‌کند. اگر از دربازکن برای باز کردن قوطی استفاده می‌کنید، لازم است قبل از هر بار استفاده آن را نیز بشویید و خشک کنید.

دست‌های خود را بشویید: قبل از آماده کردن شیر خشک، دست‌های خود را با صابون و آب گرم برای حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. سپس دست‌هایتان را با دستمال کاغذی یا یک حولۀ تمیز خشک کنید.

از پیمانه استفاده کنید: برای دقت بیشتر، بهتر است به جای خطوط روی شیشه‌شیر از یک پیمانه استاندارد و همیشگی که معمولاً در خود شیر خشک موجود است استفاده کنید و اندازۀ آن را تغییر ندهید. با این کار می‌توانید میزان نیاز کودک را به شیر خشک بفهمید و کمتر دچار اشتباه شوید.

آب تمیز و سالم مصرف کنید: شیر خشک را لازم است با آب تمیز و سالم مخلوط کنید. برای استریل کردن آب، آن را بجوشانید و اجازه دهید فقط یک دقیقه در حالت جوش کامل بماند و بعد بگذارید برای حداکثر ۳۰ دقیقه کاملاً سرد شود و سپس آن را با شیر خشک مخلوط کنید. جوشاندن آب برای زمان طولانی می‌تواند باعث تغلیظ مواد معدنی و ناخالصی‌ها ‌شود. همچنین برای خرید و استفاده از آب معدنی نیز توجه داشته باشید که آب بطری آب معدنی و همچنین آبی که از فیلتر عبور کرده است، لزوماً استریل نیست. همچنین خیلی بهتر است اگر کودک را به خوردن شیر گرم عادت ندهید، زیرا لزومی برای انجام این کار در مورد نوزادان وجود ندارد.

دستورالعمل روش مصرف روی قوطی را بخوانید: دستورالعمل آماده‌سازی محصولات کارخانه‌های مختلف شیر خشک، ممکن است کمی متفاوت باشد و نسبت آب به شیر خشک با نوع شیر خشک در ارتباط است و اضافه کردن آب خیلی کم می‌تواند به کلیۀ کودک فشار بیاورد و باعث کم شدن سطح آب بدن شود. افزودن آب زیاد نیز کالری و مواد مغذی شیر خشک را رقیق می‌کند و اگر به طور منظم اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث اختلال رشد شود، پس لازم است توضیحات روی آنها را با دقت بخوانید.

شرایط مصرف شیر خشک پس از تهیه

بهتر است به اندازه‌ای شیر خشک آماده کنید که بتوانید آن را هر بار تازه مصرف کنید و باقی‌مانده را دور بریزید. بسته به نیاز کودک، فقط به اندا‌زه‌ای شیر خشک آماده کنید که فکر می‌کنید در یک ساعت آینده مصرف می‌شود. هنگامی که شیر خشک را با آب مخلوط می‌کنید، اگر شیشه‌شیر شما شیشه‌ای است و نمی‌خواهید آن را همان لحظه به نوزاد بدهید، لازم است بلافاصله شیشه‌شیر شیشه‌ای را در یخچال بگذارید و شیر خشکی که در عرض ۲۴ ساعت استفاده نشود را دور بریزید، زیرا باکتری‌های دهان نوزاد می‌تواند به شیشه‌شیر نفوذ و شیر خشک را آلوده کند و اگر بعداً آن را بنوشد، ممکن است بیمار شود.

همچنین یادتان باشد که خیلی بهتر است اگر شیشه‌شیرهای پلاستیکی محتوی شیر خشک را در یخچال نگه ندارید و آن را همان وقتی آماده کنید که می‌خواهید به کودکتان شیر بدهید و اگر کودک شما یک شیشه شیر خشک را در عرض یک ساعت به اتمام نرساند، باز هم باقی‌مانده را دور بریزید.

دمای اتاق نیز بهترین دما برای رشد میکروب‌ها در شیر است، بنابراین شیر خشک آماده را فوراً به کودک بدهید و شیر خشکی را که برای یک ساعت یا بیشتر در دمای اتاق مانده است، دور بریزید. اگر شیر خشک را آماده کرده‌اید که با کودک بیرون بروید، لازم است آن را در یک ظرف غذای عایق و در کنار یک بسته یخ نگه دارید.

موارد نیازمند مراجعه به پزشک پس از خوردن شیر خشک

استفراغ و اسهال شایع‌ترین علائم بیماری‌های ناشی از مواد غذایی است. اگر کودک شما این علائم را دارد، فوراً با پزشک خود یا پزشک اطفال تماس بگیرید. بیماری‌های ناشی از مواد غذایی می‌تواند در نوزادان بسیار جدی باشد و به کم شدن آب بدن، صدمه به کلیه‌ها و گاهی اوقات حتی مرگ کودک منجر شود. پس این علائم را در نوزاد جدی بگیرید و به آنها توجه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط