ترجیح دادن شیشه‌شیر به سینۀ مادر در نوزادان

ترجیح دادن شیشه‌شیر به سینۀ مادر در نوزادان

نوزادان به طور غریزی مکیدن را بلدند و می‌توانند از سینۀ مادر خود شیر بخورند. اما گاهی قادر به تغذیۀ خوب از سینه نیستند و در طول مدتی که شما برای جبران تغذیه به آنها شیر خودتان در شیشه یا شیر خشک در شیشه‌شیر می‌دهید، کم‌کم شیر خوردن از شیشه‌شیر را به سینۀ مادرشان ترجیح می‌دهند. این وضعیت به عنوان ترجیح پستانک شیشه‌شیر یا سردرگمی و اشتباه گرفتن نوک سینه شناخته می‌شود. پس اگر می‌خواهید به تغذیۀ درست از سینه و شیردهی ادامه دهید، به جای دادن شیشه‌شیر مداوم به نوزاد، لازم است دلایل و مشکلات احتمالی را پیدا کنید. در این مطلب می‌توانید با دلایل و عوارض ترجیح پستانک شیشه‌شیر به سینۀ مادر و راهکارهای برطرف کردن مشکل ترجیح شیشه‌شیر در نوزاد آشنا شوید.

دلایل و عوارض ترجیح شیشه‌شیر به سینۀ مادر

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ترجیح پستانک زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد، سینۀ مادرش را با پستانک سرشیشه مقایسه می‌کند و درمی‌یابد که شیر خوردن با شیشه‌شیر آسان‌تر از سینه است یا زمانی که کودک از شیشه شیر می‌خورد و کم‌کم فراموش می‌کند چگونه از سینۀ مادر شیر بخورد. اما نوزادان به ‌طور غریزی می‌دانند که چگونه از سینه شیر بخورند و آن را از همان ابتدا ترجیح می‌دهند، بنابراین نوزاد در بیشتر موارد، شیشه را به سینه ترجیح نمی‌دهد، مگر این که در دریافت شیر کافی از سینه دچار مشکل شده باشد که یکی از علت‌های دریافت نکردن شیر کافی، این است که نوزاد دچار مشکل در گرفتن نوک سینۀ مادر در دهان است و نمی‌تواند دهانش را به دور سینۀ مادر چفت کند یا شاید مادر به اندازۀ کافی شیر نداشته باشد و دچار کم بودن میزان شیر باشد.

اگر ترجیح پستانک سرشیشه توسط نوزاد مدت زیادی ادامه یابد، می‌تواند به شیردهی کمتر شما یا مکیدن نادرست سینه منجر شود که به نوبۀ خود می‌تواند میزان تولید شیر شما را کاهش دهد. این چرخه ممکن است ادامه پیدا کند و در موفقیت بلندمدت شما در شیردهی اختلال ایجاد کند. ترجیح شیشه‌شیر همچنین می‌تواند باعث شود که شما وعده‌های شیردهی را کوتاه کنید و به نوزاد یک شیشه‌شیر بدهید و او را از شیر انتهایی هنگام شیردهی که شیری است که در پایان وعده‌های تغذیه در سینه تولید می‌شود و پرکالری و پرچربی است و اهمیت زیادی در رشد نوزاد دارد، محروم کنید. اگرچه مواجهه با این مشکل می‌تواند کمی برایتان سخت باشد، اما بدانید که قطعاً قابل حل است.

برطرف کردن مشکل ترجیح شیشه‌شیر در نوزاد

دادن سینۀ خودتان به کودک در هر وعده از تغذیه، اولین گام برای رفع مشکل است. همچنین کار بعدی‌ای که می‌توانید انجام دهید این است که کشف کنید چرا کودک شما اولویت طبیعی خود برای شیر خوردن کنار گذاشته است. محتمل‌ترین پاسخ این است که او در حین تغذیه از سینۀ مادر، شیر کافی دریافت نمی‌کند. ممکن است نوزاد نتواند به خوبی دهانش را به دور سینه چفت کند یا شاید با کمبود شیر مادر مواجه باشید و نوزاد نتواند به اندازۀ کافی شیر بخورد یا در رفلکس خروج شیر مشکلی وجود دارد. در چنین وضعیتی بهتر استن برای مشاوره با پزشک خود یا پزشک کودکتان تماس بگیرید.

همچنین پزشکان توصیه می‌کنند تا قبل از یک ماهگی نوزادتان که روال شیردهی به ‌خوبی تثبیت نشده، بهتر است از دادن شیشه‌شیر و همچنین پستانک به کودک خودداری کنید، به ویژه اگر کودک شما در یادگیری به دهان گرفتن سینه و مکیدن درست مشکلی دارد. این بدان معنی نیست که نباید هیچ‌وقت از پستانک یا شیشه‌شیر استفاده کنید، بلکه به مرور و بعد از تثبیت شیردهی، مکیدن گهگاه پستانک می‌تواند کودک را آرام کند و همچنین به دلایل مختلف مثل نبودن شما در خانه یا تجربۀ شیردهی توسط پدر کودک و گاهی برای همراهی کودکان دیگر می‌توانید گاهی از شیر دوشیده‌شدۀ خودتان در شیشه‌شیر برای تغذیۀ نوزاد استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید