خواب کودکان در زمان غلط: یک تا دو سالگی

خواب کودکان در زمان غلط: یک تا دو سالگی

آیا کودک نوپای شما هم روزها چرت می‌زند و شب‌ها از خواب بیدار می‌شود؟ اگر چنین است، باید به او کمک کنید تا برنامه‌اش را طوری تغییر دهد که بیشتر خواب خود را در زمان مناسب، یعنی در طول شب داشته باشد. کارشناسان اتفاق نظر دارند که در این حالت شما باید ساعت بدنی او را مجدداً تنظیم کنید. برای این کار، در طول چرت روز او را برای بازی از خواب بیدار کنید، اطمینان حاصل کنید که تا غروب نمی‌خوابد و اتاقش را در طول شب تاریک و در طول روز روشن نگه دارید. اما برای توصیه‌های بیشتر، در این مطلب با پنج نکته که کارشناسان در مورد آنها اتفاق نظر بیشتری دارند آشنا شوید.

یک: مراسم روتین یکنواختی قبل از خواب ایجاد کنید

یک مراسم روتین و همیشگی برای پیش از خواب ایجاد کنید. کودکان عاشق ثبات هستند و مراسم روتین به کودکتان کمک می‌کند تا یاد بگیرد در زمان مناسب خواب‌آلوده شود. بررسی‌ها نشان داده است که یک مراسم روتین سه مرحله‌ای متشکل از حمام دادن یا شستن دست و پاها، ماساژ آرامش‌بخش با لوسیون کودکان و خواندن یک قصه، به کودکان نوپا کمک می‌کند تا خوب بخوابند و مدت طولانی‌تری در خواب بمانند.

دو: زمان خواب را به کودک یاد بدهید

یک آکادمی طب اطفال برتر در دنیا می‌گوید یک مراسم روتین بی‌سروصدا ایجاد کنید تا فرزندتان پیام «زمان خواب است» را دریافت کند. به موسیقی ملایم گوش دهید، داستانی برایش بخوانید، یا با هم دست و پایتان را بشویید و همراه هم مسواک بزنید. این مراسم را هر شب ثابت نگه دارید و می‌توانید بگذارید کودک یک اسباب‌بازی یا پتوی مورد علاقه‌ٔ خود را هم به رختخوابش ببرد.

صبور باشید و برای این کارها وقت بگذارید تا جا بیفتد و تأثیر خود را بگذارد. اما خیلی زود ناامید نشوید و نگویید فایده‌ای ندارد، چون زود ناراحت شدن از فرزندتان در صورت دیدن سرپیچی‌هایش ممکن است خواباندن او را دشوارتر کند.

سه: برنامهٔ روزانهٔ منظمی برای کودک ایجاد کنید

اطمینان حاصل کنید که کودکتان برنامه‌ٔ روزمره‌ٔ منظمی دارد و چرت‌های روزانه و وعده‌های غذایی در ساعت‌های مناسبی برگزار می‌شود. اگر او در اواخر روز چرت می‌زند یا مدت چرت‌‌هایش خیلی طولانی است و بعد شب نمی‌تواند بخوابد، با جابه‌جایی تدریجی زمان وعده‌های غذایی و چرت‌ها به زمانی جلوتر یا با کوتاه کردن چرت‌ها، به او کمک کنید تا برنامهٔ خواب خود را تغییر دهد. اگر کودک سحرخیز است، به تدریج ساعت چرت روز و وعده‌های غذایی خود را کمی عقب‌تر ببرید، سپس زمان بیداری و خواب شب او را نیز تغییر دهید.

چهار: زمان چرت عصر را کمتر کنید

برنامه‌ٔ روزانه‌ٔ فرزندتان را بررسی کنید. چرت زدن بعد از ساعت سه بعدازظهر چرخه‌ٔ فعالیت او را مختل می‌کند و نیازش به خوابیدن در شب را کاهش می‌دهد، بنابراین مطمئن شوید که قبل از ساعت سه بیدار می‌شود. اگر او هم صبح و هم بعدازظهر چرت می‌زند، می‌توانید چرت صبح او را کوتاه‌تر یا حذف کنید.

پنج: زمان استراحت روزانهٔ خود و کودکتان را نزدیک کنید

زمان ثابتی برای چرت‌های روزانه‌ٔ فرزندتان انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. برای انجام این کار، دو زمان مشخص از روز را که بیشتر خسته‌اید انتخاب کنید؛ مثلاً اواخر صبح و اوایل بعدازظهر که اوقات معمول‌تری برای چرت زدن هستند، و در کنار کودکتان دراز بکشید. این کار را هر روز در همان زمان انجام دهید و مراسم ثابتی برای پیش از خواب شب مشخص کنید. این تکنیک‌ها به کودک کمک می‌کنند تا برنامهٔ خوابش را به شکل مناسبی تنظیم کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط