مشکل پسرفت مهارت‌های حرکتی در کودک

مشکل پسرفت مهارت‌های حرکتی در کودک

چرا برخی از مهارت‌هایی که کودکان نوپا یاد می‌گیرند، بعد از مدتی رو به کاهش می‌رود یا کامل از بین می‌رود؟ اگر مهارت‌های حرکتی یک کودک رو به پسرفت باشد باید چه کار کرد؟ در این مطلب می‌توانید با این پسرفت‌های حرکتی کودکان بیشتر آشنا شوید.

کاهش مهارت‌های حرکتی کودک

قدرت بدنی و مهارت‌های حرکتی کودک شما باید به طور پیوسته رو به پیشرفت باشد. یک پسرفت حرکتی مثل پسرفت قدرت بدنی یا از بین رفتن و کاهش چابکی کودک اتفاقی شایع و معمول بین کودکان نوپا نیست. البته این مورد با کاهش تحرک کودک به یک دلیل مشخص و قابل شناسایی مثل یک بیماری فرق دارد.

همچنین اگر فرزندتان هنگام مواجهه با نوزاد جدیدی در خانه به این نتیجه رسید که شیشه‌شیر، پستانک یا پوشک بخواهد، نگران نشوید، چون او فقط دارد اضطراب قابل درک خود را تخلیه می‌کند و همچنین به این پیام واضح که «به نوزادان بیشتر توجه می‌شود» واکنش نشان می‌دهد. اما پسرفت حرکتی و فیزیکی متفاوت است. اما یک پسرفت بی‌دلیل می‌تواند موردی جدی باشد.

کارشناسان معتقدند این اتفاق طبیعی نیست اگر كودكی یاد بگیرد که چطور از هر چیزی بالا برود و چهار ماه بعد این توانایی را از دست بدهد و لازم است ارزیابی پزشکی كاملی برای کودک انجام شود.

علت پسرفت مهارت‌های حرکتی کودک

کودک نوپایی که از استفاده از برخی مهارت‌هایی که بلدند امتناع می‌کند، ممکن است در حال برون‌ریزی عصبانیت یا اضطراب خود باشد، اما یک پسرفت واقعی در مهارت‌های حرکتی می‌تواند نشانه‌ٔ یک اختلال عصبی جدی مانند صرع، آنسفالیت، یک بیماری پیش‌رونده مانند سرطان یا تومور مغزی باشد.

توصیه‌های درمانی پزشک

اولین قدم برای ارزیابی مشکل پسرفت مهارت‌های حرکتی کودکان، انجام یم معاینهٔ پزشکی کامل، شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی انعطاف‌پذیری مفاصل
  • بررسی دامنه‌ٔ حرکتی مفصل
  • ارزیابی قدرت عضلات
  • انجام یک معاینهٔ عصبی کامل
  • بررسی سایر زمینه‌های تکاملی

پزشک اطفال کودکتان با توجه به آنچه که این یافته‌های بالینی نشان می‌دهد می‌تواند آزمایش‌های تشخیصی بیشتری را برای برطرف شدن مشکل به شما توصیه کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط