۳۶ ماهگی: دوچرخه‌سواری

در ۳۶ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزندتان در ماه ۳۶ آشنا شوید.

دوچرخه‌سواری

بیشتر بچه‌ها راندن سه‌چرخه را بین سن دو تا سه سالگی یاد می‌گیرند. موفق شدن به این کار نیازمند قوی بودن ماهیچه‌های بزرگ بدن، یعنی عضلات همسترینگ، سرینی، چهارسر ران، پشت و قفسهٔ‌سینه است.

شروع تمرین با یک مدل سه‌چرخه با ارتفاع کم و ساخته‌شده از پلاستیک می‌تواند به کودک کمک کند تا احساس امنیت کند و حرکت دادن پاها به شکل درست را یاد بگیرد، چون سه‌چرخه احتمال کمتری برای برگشتن و واژگون شدن دارد. سپس می‌توانید در صورت تمایل سه‌چرخه‌‌ای با ارتفاع ‌بلندتر را جایگزین کنید.

فرزند شما تا نزدیک سال‌های مدرسهٔ ابتدایی، تعادل و هماهنگی لازم برای دوچرخه را نخواهد داشت. بعضی از بچه‌ها می‌توانند قبل از آن دوچرخه‌های دارای چرخ کمکی را برانند که البته این مورد هم به ندرت قبل از اواخر سه سالگی اتفاق می‌افتد.

نکات ایمنی که در مورد راندن سه‌چرخه و دوچرخه باید بدانید اینهاست که دوچرخه و سه‌چرخه‌های با ارتفاع کم به راحتی توسط رانندگانی که دنده عقب می‌گیرند دیده نمی‌شوند، بنابراین همیشه روی کودک خود هنگام راندن سه‌چرخه و دوچرخه نظارت داشته باشید. بچه‌ها کلاه ایمنی مناسب و استاندارد برای دوچرخه را در هر سن و شرایطی و حتی وقتی مسافر دوچرخهٔ شما هستند بپوشند. کلاه ایمنی از سر فرزندتان محافظت می‌کند و همچنین عادت پوشیدن کلاه ایمنی را از همان کودکی به او یاد می‌دهد.

نکتهٔ والدین: تعلل در زمان خواب شب

فرزندتان اکنون به برنامه‌های خانواده بسیار آگاه‌تر شده است و درک بهتری از زمان دارد. او حالا می‌فهمد که بعد از رفتن او به رختخواب، بقیه‌ٔ افراد خانواده هنوز بیدارند و دارند خوش می‌گذرانند! نتیجهٔ این آگاهی می‌تواند تعلل کردن در زمان خوابش باشد. پس ممکن است شما هم از کودکتان بشنوید: «من آب می‌خوام»، «جیش دارم»، «یادم رفت بگم دوستت دارم»، «بابا رو بغل نکردم» و شنیدن این جمله‌ها به همان اندازه که بامزه است، گاهی می‌تواند حرص شما را درآورد!

اگر تعلل کردن کودکتان هنگام خواب به یک عادت تبدیل شد، وقتی فرزندتان را در تختش می‌گذارید روتین شبانه‌اش را به او یادآوری کنید. به عنوان مثال بگویید: «ما جیش کردیم، مسواک زدیم، قصه خوندیم و الان زمان خوابه!» قبل از ترک اتاق هم می‌توانید از او بپرسید که آیا به چیز دیگری نیاز دارد؟ برخی والدین بعد از گذاشتن کودک در رختخواب، اجازه‌ٔ یک یا دو درخواست دیگر را به او می‌دهند و بعد دیگر از پاسخ به درخواست‌های بیشتر امتناع می‌کنند، اما باید مطمئن شوید فرزندتان این قاعده را می‌داند و متوجه ماجرا هست. همچنین باید پاسختان به او آرام و خونسرد باشد. اگر خشمگین شده باشید و آن را نشان دهید، ممکن است فرزندتان از اینکه علت این خشم است کمی احساس قدرت کند. به همین دلیل، از ورود به بحث و مجادله در مورد ماندن او در رختخواب خودداری کنید، هیچ توضیح دور و درازی هم لازم نیست بدهید.

در مورد خواب کودکان دو تا هشت سال بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط