۳۵ ماهگی: حس شوخ‌طبعی

در ۳۵ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزندتان در ماه ۳۵ آشنا شوید.

طنز و حس شوخ‌طبعی

حرف‌ها و کارهای کودک شما نه تنها هر روز بامزه‌تر می‌شود، بلکه او به طنز نیز واکنش زیادی نشان می‌دهد. اما طنز مورد علاقه‌ٔ او حالا شوخی‌های طعنه‌آمیز یا وارونه‌گویی کلمات نیست، بلکه بیشتر چیزی در راستای اسلپ‌استیک (Slapstick) یا بزن‌بکوب است. اسلپ‌استیک یک نوع از کمدی است که در آن تحرک بدنی نقش اول را بازی می‌کند. این کمدی شامل حرکات بدن، زدوخورد، سروصدا و مسخره‌بازی‌ها و درآوردن صداهای عجیب و شکلک‌های خنده‌دار است.

از این حس شوخ‌طبعی کودکتان به سود خود استفاده کنید تا مثلاً یک بچهٔ بی‌میل یا کلافه را به لباس پوشیدن وادارید. به عنوان مثال بگویید: «جوراب کجا می‌ره؟ روی دماغت؟» تا او با خنده‌هایش بگوید: «نه، توی پام!» بچه‌ها از این موضوع که باهوش‌تر از مادر یا پدرشان باشد، مسرور می‌شود.

همچنین این روزها وقتی می‌بینید دارید بر سر موضوعی درگیر کشمکش و جنگ قدرت با کودکتان می‌شوید، با صدای بچگانه و مسخره‌ای صحبت کنید یا بین هر دو کلمه یک بار مثلاً صدای اردک دربیاورید. استفاده از صداهای مسخره هنگام کتاب خواندن یا قصه گفتن نیز باعث می‌شود زمان کتابخوانی شاد و سرگرم‌کننده‌تر شود.

در مورد پرورش حس شوخ‌طبعی در کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: کامپیوتر، تبلت، مانیتور و نرم‌افزارها

حالا که کودک شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، شاید شما هم فکر کنید که آبا باید تعدادی نرم‌افزار متناسب با سن برایش بخرید؟ جواب این سؤال به نحوه‌ٔ استفاده‌ٔ شما از آن و چرایی انجام این کار ارتباط دارد. اگرچه امروزه بچه‌ها بزرگ‌تر می‌توانند به سهولت با موبایل، تبلت و ماوس کار کنند، اما لازم نیست نگران باشید که اگر طرز کار با آن را همین حالا یاد نگیرد، بعداً عقب می‌افتد، چون این نگرانی هرگز برای کودکان متولدشده در این سال‌ها وجود نخواهد داشت!

به علاوه، بازی‌های رایانه‌ای به کودک شما برتری و مزیتی از لحاظ علمی نمی‌دهد. بچه‌ها در این سن از طریق کندوکاو عملی و کار با اشیای سه‌بعدی است که به بهترین وجه می‌آموزند و یاد می‌گیرند. زل زدن به یک صفحهٔ صاف، هر قدر هم که جذاب و جالب به نظر برسد، نمی‌تواند با این تجربهٔ کلاسیک دنیای واقعی رقابت کند.

اما اگر نرم‌افزارهای مختلف را در دسترس کودک خردسال خود قرار می‌دهید، این کار باید به ندرت باشد، یعنی زمانی که کودک پای کامپیوتر می‌گذراند جزء کل زمان مجاز تماشای نمایشگرها شامل تلویزیون در هر روز محسوب می‌شود. بیشتر متخصصان کودک و رسانه حداکثر زمان نشستن پای نمایشگرها در هر روز را حداکثر یک یا دو ساعت توصیه می‌کنند.

همچنین هرگز تلویزیون، دی‌وی‌دی پلیر یا انواع کامپیوترها را در اتاق خواب کودک خردسال قرار ندهید. این کار منجر به تماشای بیش از حد آنها می‌شود و عادتی ایجاد می‌کند که ترک آن بسیار سخت است. اگر از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنید، بازی‌های آموزشی ساخته‌شده برای کودکان دو ساله را انتخاب کنید. حالت ایده‌آل این است که با هم بازی کنید تا شما بتوانید وقایع آن را برایش تفسیر کنید. هرچند هنوز آسیب‌های هنوز مشخص نیست که انجام بازی رایانه‌ای در سن خردسالی می‌تواند آسیبی ایجاد کند یا خیر، پس محتاط و مراقب باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط