چطور شویندهٔ خانگی بسازیم؟

همهٔ ما از اثرات شوینده‌های شیمیایی شنیده‌ایم و از مضرات بخارهای آنها آگاه هستیم. در بارداری این موضوع خیلی مهم‌تر است و همیشه به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که تا حد امکان مصرف شوینده‌های شیمیایی را کاهش دهند. امروز تصمیم گرفته‌ایم برای اینکه خیالمان راحت‌تر شود یاد بگیریم که خودمان شوینده‌ها را بسازیم. پس ورق بزنید و دستورالعمل‌های ساخت پاک‌کننده‌های خانگی را بشناسید.

۱. جوش شیرین را با آب مخلوط کنید

بهترین راه تمیز کردن اجاق گاز استفاده از جوش شیرین و آب است بدون اینکه نیازی به مواد شیمیایی باشد. با استفاده از جوش شیرین همچنین دیگر لازم نیست نگران تمیز کردن پاک‌کنندهٔ شیمیایی باشید و تنها کافی است جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و آن را به مدت چند ساعت بگذارید روی گاز بماند. به راحتی می‌توانید این ترکیب را با دستمال پاک کنید تا اجاق گازی تمیز داشته باشید.

۲. از پوست پرتقال شوینده بسازید

یک شیشهٔ مربا بردارید و پوست یکی از مرکبات مثل پرتقال را داخل آن بریزید. ظرف را با سرکهٔ سفید پر کنید. این ترکیب را به مدت چند روز (حداکثر دو هفته) کنار بگذارید، سپس آن را بردارید و به عنوان یک پاک‌کنندهٔ طبیعی استفاده کنید. این محلول برای تمیز کردن کفپوش و ضدعفونی کردن سطوح مناسب است و اگر آن را با کمی آب رقیق کنید می‌تواند به عنوان شیشه‌شور نیز کاربرد داشته باشد.

۳. از سرکهٔ سفید برای شستن ماشین ظرفشویی استفاده کنید

اگر می‌خواهید ماشین ظرفشویی خود را طوری تمیز کنید که هیچ اثری از مواد شیمیایی روی آن نماند، می‌توانید یک کاسه یا دو فنجان را پر از سرکه کنید و داخل طبقهٔ بالایی ماشین قرار دهید. ماشین ظرفشویی را روی درجهٔ آب داغ قرار دهید و هیچ ظرف دیگری داخل آن نگذارید. این کار باعث پاکیزگی ماشین و از بین رفتن بوی بد آن می‌شود.

۴. با گیاهان خوش‌بو خوش‌بوکننده بسازید

برای خوش‌بو کردن هوا می‌توانید یک ماهی‌تابهٔ متوسط را با یک لیتر آب پر کنید و بگذارید بجوشد. می‌توانید هر گیاه خوش‌بویی را که دوست دارید داخل آن بریزید. تنها کافی است مراقب باشید آب کاملاً بخار نشود. می‌توانید از این ترکیبات استفاده کنید: یک برش لیمو را با دو قاشق غذاخوری رزماری و کمی وانیل داخل آب جوش بریزید یا از یک برش پرتقال، یک قاشق چای‌خوری دارچین و کمی گردو و میخک استفاده کنید. برای خوش‌بو کردن نقاط دیگر خانه می‌توانید چند قطره روغن گیاهی را با نصف فنجان سرکهٔ سفید و یک فنجان و نیم آب مخلوط کنید و در نقاط مختلف اسپری کنید.

۵. با لیمو چربی‌ها را پاک کنید

روی گاز یا پیشخان آشپزخانه جاهایی هستند که به سرعت چرب می‌شوند. برای از بین بردن این چربی نقاط روغنی را با نمک بپوشانید. یک لیمو را از وسط نصف کنید و آب آن را روی نمک بریزید تا نمک‌ها کاملاً خیس شوند. بگذارید این ترکیب پنج دقیقه بماند و سپس سطح چرب را به وسیلهٔ یک اسفنج یا یک تکه پارچه بسابید تا خوب تمیز شود. در نهایت یک دستمال یا پارچهٔ خیس روی کل سطح مورد نظر بکشید.

۶. دستشویی را با نوشابه تمیز کنید

این مورد عملکرد بسیار رضایت‌بخشی خواهد داشت. در واقع این نوشیدنی گازدار لکه‌هایی را که به‌ سختی از بین می‌روند پاک خواهد کرد. دو روش برای استفاده از نوشابه برای پاک کردن کاسهٔ توالت وجود دارد. یکی اینکه می‌توانید نوشابه را مستقیماً روی لکه بریزید و روش دیگر اینکه نوشابه را داخل یک بطری اسپری بریزید و تمام سطح مورد نظرتان را به کمک اسپری با نوشابه بپوشانید. بگذارید نوشابه چند ساعت به همین حالت بماند. سپس می‌توانید کاسهٔ توالت را با آب بشویید.

۷. از خمیردندان برای برق انداختن شیر آب استفاده کنید

شیرهای آب بعد از مدتی کدر می‌شوند و رسوب آب باعث می‌شود دیگر آن درخشش سابق خود را نداشته باشند. برای تمیز کردن شیر آب می‌توانید به راحتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر از خمیردندان استفاده کنید. کافی است کمی خمیردندان روی قسمت‌های مختلف شیر بزنید و بعد با یک مسواک کهنه آن را بسابید. در نهایت یک پارچهٔ حوله‌ای را خیس کنید و روی شیر بکشید تا مثل روز اولش براق شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط