نوزاد را چقدر در زمستان بپوشانیم؟

گاهی تصمیم‌گیری برای لباس پوشاندن به نوزاد دشوار می‌شود، به ویژه در فصول سرد سال که به درستی نمی‌دانیم چه زمانی به اندازهٔ کافی به او لباس پوشانده‌ایم. به هر حال نوزاد خودش نمی‌تواند بگوید که احساس سرما می‌کند یا احساس گرما و مادران نیز معمولاً تمایل دارند که برای اطمینان چند دست لباس اضافه به نوزاد بپوشانند. امروز روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم تابه کمک آنها بتوانید طوری به نوزاد لباس بپوشانید که نه سرما بخورد و نه از گرما کلافه شود.

۱. اندازهٔ لباس خودتان به علاوهٔ یک به او لباس بپوشانید

یک اصل کلی برای لباس پوشاندن به نوزاد وجود دارد و آن لباس به علاوهٔ یک است. شما می‌توانید به همان اندازه که لباس تن خودتان کرده‌اید به نوزاد هم لباس بپوشانید و در نهایت یک لایه به آن اضافه کنید؛ مثلاً اگر یک پیراهن و یک پلیور نازک پوشیده‌اید به نوزاد هم یک سرهمی با آستین‌های بلند، یک بلوز و یک ژاکت یا پلیور بپوشانید. اگر روی لباستان پالتو پوشیده‌اید، یک لباس زمستانی یا شنل تن نوزاد کنید یا او را داخل پتو بپیچید.

۲. در طول روز انگشت‌های پایش را بپوشانید

نوزادانی که در طول روز داخل خانه می‌مانند بهتر است دو لایه لباس داشته باشند. می‌توانید با یک سرهمی آستین‌دار یا بدون آستین شروع کنید و بعد روی آن یک لباس یک‌تکهٔ پادار به او بپوشانید. اگر تصمیم دارید شلوار تن نوزاد کنید و کفش پایش کنید، بهتر است برای گرم نگه داشتن انگشت‌های پایش از جوراب کمک بگیرید.

۳. هنگام خواب لباس‌هایش را زیاد نکنید

با حذف کردن روکش‌هایی مثل پتو لباس پوشاندن به نوزاد هنگام خواب اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. یادتان باشد که اگر لباس‌های خواب کمی کمتر باشند بهتر از گرمای بیش از حد است. نوزاد زمانی راحت می‌خوابد که جایش راحت باشد، اما لباس پوشاندن و گرمای بیش از حد برای نوزاد خطرناک است. بهتر است لباس خواب را طبق دمای اتاق تنظیم کنید و همیشه با بررسی عرق کردن گردن نوزاد، حواستان به بالا رفتن دما باشد.

۴. برای فهمیدن سرما انگشتان پایش را چک کنید

یکی از راه‌هایی که به وسیلهٔ آن می‌توانید گرم یا سرد شدن بدن نوزاد را تشخیص دهید لمس کردن انگشتان پا یا شکم نوزاد است، آن هم درست زمانی که از سرمای بیرون به خانه می‌رسید. باید حس کنید که انگشتان پا کمی سرد هستند، اما نه خیلی و گرم بودن شکم نشانهٔ لباس پوشاندن بیش از حد است. اگر شکم نوزاد سرد باشد نیز می‌توانید بفهمید که باید یک لایه لباس بیشتر تن او کنید.

۵. در خانه لباس‌های او را کم کنید

هوای بیرون سرد است، اما این سرما در صورتی کودک شما را آزار خواهد داد که بیرون از خانه باشد. به طور کلی احتمالاً نوزاد شما قرار نیست به مدت طولانی در معرض سرمای شدید قرار داشته باشد. پوشاندن نوزاد با چند لایه لباس برای بیرون رفتن لازم است اما یادتان باشد که وقتی به محیطی گرم و راحت رسیدید برخی از آن لباس‌ها را از تن او دربیاورید. سرد نگه داشتن بدن نوزاد به اندازهٔ گرم نگه داشتنش واجب است.

۶. کلاه و دستکش و روپوش کلاه‌دار تنش کنید

باید از سر و دست‌های نوزاد در برابر سرما محافظت کنید. یک کلاه راحت و نرم که گوش‌های نوزاد را می‌پوشاند و لایه‌ای برای پوشاندن چانه هم دارد می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اگر دست‌های کودک شما سرد می‌شوند، استفاده از دستکش را فراموش نکنید. بعضی از سرهمی‌ها لایه‌ای دارند که روی دست‌های نوزاد را می‌پوشانند و می‌توانند بسیار مفید باشند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط