چگونه از پوست کودکتان در برابر آفتاب‌ محافظت کنید

چگونه از پوست کودکتان در برابر آفتاب‌ محافظت کنید

کودکان می‌توانند به سرعت متحمل آسیب‌های کوتاه‌مدت و درازمدت آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی شوند. بنابراین، ایمن نگه داشتن کودک در آفتاب بسیار مهم است. اما چگونه کودک خود را در برابر آفتاب ایمن نگه دارید؟ در این مطلب با راهکارهای محافظت کودکان در برابر آفتاب آشنا شوید.

آفتاب‌سوختگی در کودک

آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث درد، تب و کم‌آبی بدن شود و آفتاب‌سوختگی‌های دوران کودکی می‌تواند ریسک ملانوما که کشنده‌ترین نوع سرطان پوست است و همچنین چین و چروک را در آینده افزایش می‌دهد. قبل از شش ماهگی کودک خود را تا جایی که می‌توانید به طور کامل از آفتاب دور نگه دارید. در مورد ضدآفتاب برای کودکان زیر شش ماه بیشتر بدانید.

خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر شدیدتر از هر زمان دیگری است، بنابراین وقت‌هایی که می‌توانید، قدم زدن یا بازی بیرون از خانهٔ کودک خود را برای قبل از ۱۰ صبح یا بعد از چهار بعدازظهر برنامه‌ریزی کنید و وقتی بیرون می‌روید به خاطر داشته باشید که نور آفتاب از روی سطوحی مانند آب، برف، سیمان و شن‌ها هم منعکس می‌شود.

اما کودک شما می‌تواند ‌در ساعات دیگر روز و در روزهای ابری یا خنک نیز دچار آفتاب‌سوختگی شود، چون این گرمای خورشید نیست که پوست را می‌سوزاند، بلکه اشعه‌ٔ فرابنفش خورشید یا UV است. اشعهٔ فرابنفش می‌تواند در تمام ساعات روز، در تمام طول سال، حتی در میانه‌ٔ زمستان به پوست آسیب برساند و پوست نازک و لطیف‌تر یک کودک خیلی بیشتر آسیب‌پذیر است. برخورد این اشعه‌ها به پوستتان را نمی‌توانید حس کنید، اما بعداً اثرات آن را مشاهده خواهید کرد. ممکن است چند ساعت طول بکشد تا قرمزی و درد سوختگی درجه یک خفیف ظاهر شود.

راهکارهای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی کودکان

وقتی که همراه کودکتان از خانه بیرون می‌روید، در مورد انجام دادن تمام اقدامات احتیاطی زیر دقیق و حواس‌جمع باشید:

کودک خود را در سایه نگه دارید: هر وقت خارج از خانه هستید و در هر نوع کالسکه‌ای به پوست کودک ضدآفتاب بزنید. سعی کنید یک سایه‌بان محافظ در برابر اشعهٔ فرابنفش که قابل نصب روی سایبان خود کالسکه است بخرید تا تمام بدن کودکتان را در سایه‌ٔ خود بگیرد. تلاش کنید کودک را در سایه نگه دارید، مثلاً زیر سایه‌ٔ یک درخت یا چتر. البته سایه فقط محافظتی جزئی در برابر اشعه‌ٔ فرابنفش فراهم می‌کند و بدون وجود ضدآفتاب یا یک عامل محافظتی دیگر، کودک حتی در سایه نیز می‌تواند آفتاب‌سوخته شود. اگر می‌خواهید روزی را در ساحل یا یک پارک بگذرانید، چادر ساحلی دارای محافظ اشعهٔ فرابنفش می‌تواند کودک شما را خنک و محفوظ از آفتاب نگه دارد.

به کودکتان لباس محافظ بپوشانید: به کودک خود لباس‌های سبک و روشنی که دست‌ها و پاهایش را پوشش می‌دهد بپوشانید. رنگ‌های روشن گرما را منعکس می‌کنند و در مقایسه با رنگ‌های تیره که گرما را جذب می‌کنند، پوست را خنک‌تر نگه می‌دارند. پارچه‌هایی با بافت متراکم‌تر بهتر از پارچه‌های دارای بافت شل‌ از پوست محافظت می‌کنند. پارچه را در مقابل نور نگه دارید، هرچه نور کمتری از ورای آن بتابد، بافت آن متراکم‌تر است. کودک شما خواه کچل باشد و خواه سری پرمو داشته باشد، پوشیدن کلاه برای محافظت از آفتاب برایش ضروری است. کلاهی انتخاب کنید که یک زبانه برای محافظت از گردن در پشت داشته باشد و در جلو لبه‌ای داشته باشد که برای سایه انداختن روی تمام صورت به اندازه‌ٔ کافی پهن باشد. لبه‌ای که از گوش‌ها هم محافظت می‌کند بهتر از لبه‌ای است که فقط از صورت محافظت می‌کند. اگر کودکتان حاضر به زدن عینک آفتابی می‌شود، یک عینک آفتابی محافظ در برابر اشعهٔ فرابنفش را امتحان کنید. با همهٔ اینها مراقب دمای بدن کودک و بیش از حد گرم نشدنش در روزهای گرم سال باشید.

زیاد ضدآفتاب بزنید: برای کودکان ضدآفتابی با اس‌پی‌اف (SPF) حداقل ۱۵ انتخاب کنید. به دنبال عبارت «طیف گسترده» (broad spectrum) روی برچسب محصول باشید. طیف گسترده یعنی محصول از پوست در برابر هر دو اشعهٔ UVA و UVB محافظت می‌کند. پرتوهای UVB احتمال بیشتری برای آفتاب‌سوخته کردن و چروک انداختن پوست دارند، درحالی‌که پرتوهای UVA باعث آسیب‌ به لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شوند. ضدآفتاب را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه بزنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. مطمئن شوید که تمام نواحی بدون پوشش پوست کودک از جمله نوک گوش‌ها، پشت گردن و روی پاها را ضدآفتاب می‌زنید. اگر کودکتان به داخل آب می‌رود، به محض بیرون آمدن و خشک کردن او، دوباره ضدآفتاب را به بدنش بزنید، حتی اگر از دفعه‌ٔ قبل که آن را اعمال کردید، کمتر از دو ساعت گذشته باشد.

در مورد ضدآفتاب کودکان اطلاعات کسب کنید: در مورد ضدآفتاب کودک تحقیق کنید و ضدآفتاب کودک خود را به طور دوره‌ای با برند مناسب دیگری جایگزین کنید، چون مواد مؤثر آنها پس از مدتی اثربخشی خود را از دست می‌دهند. بدانید که چه نوع ضدآفتابی برای بچه‌ها مناسب است. در مورد زمان شروع به استفاده از ضدآفتاب برای کودکتان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کودک خود را علاوه بر خورشید، از گرما نیز محافظت کنید: گرمازده شدن کودک در هوای داغ تابستان بسیار آسان است. برای جلوگیری از گرمازدگی به کودک خود لباس‌های سبک و گشاد بپوشانید. کودک را هر وقت ممکن است در سایه نگه دارید. قبل از اینکه سوار اتومبیل شوید، اطمینان حاصل کنید که ماشین خنک شده است. مایعات زیادی به کودک خود بدهید. شیر مادر یا شیر خشک آب زیادی به بدن می‌رسانند و قبل از شش ماهگی لازم نیست به کودکتان آب بدهید.

محافظت کودک از آفتاب را به مراقبان کودک هم گوشزد کنید: اطمینان حاصل کنید که کودکتان وقتی تحت مراقبت دیگران است هم از آفتاب محافظت می‌شود. با سایر مراقبان کودک مثل مسئولان مهدکودک‌، پرستار بچه و اطرافیانتان که از فرزند شما مراقبت می‌کنند صحبت کنید تا مطمئن شوید که آنها اهمیت حفاظت از کودک در برابر آفتاب را درک می‌کنند. همچنین ضدآفتاب و لباس مناسب کودک را برای استفاده‌ٔ مراقبان فرزندتان تهیه کنید.

همیشه مجهز باشید: ضدآفتاب را به همراه یک کلاه و عینک آفتابی در ساک لوازم نوزاد بگذارید. همچنین می‌توانید برای محافظت بیشتر در بیرون از خانه، یک دست لباس اضافی آستین بلند، سرهمی پادار و سبک‌وزن را همیشه داخل کیف خود داشته باشید یا در اتومبیل بگذارید. شاید وقتی مثلاً تصمیم گرفتید که سر راه خانه به پارک بروید و لباس کودکتان پوشش کافی ندارد، به کارتان بیایند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط