غذاهای پرسدیم ممنوع در بارداری

غذاهای پرسدیم ممنوع در بارداری

وقتی باردار هستید چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید روی سلامت کودکتان تأثیر می‌گذارد؛ تأثیری که احتمالاً در زندگی فرزندتان دائمی خواهد بود. مطمئناً شما چیزی را می‌خواهید که برای سلامت کودکان بهترین باشد و به همین دلیل است که به صبحانهٔ خود میوه اضافه می‌کنید، روی سالادتان نخودسبز می‌ریزید و به عنوان میان‌وعده بادام بدون نمک می‌خورید. غذاهای سالم مثل غلات کامل، گوشت‌های کم‌چربی، میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و محصولات لبنی کم‌چرب باید پایه و اساس رژیم غذایی بارداری شما را شکل دهند اما آیا می‌دانید باید از چه غذاهایی در طول بارداری پرهیز کنید؟ در این مطلب می‌توانید با برخی از مواد غذایی پرسدیم که در دوران بارداری شما مضر است آشنا شوید.

غذاهای آمادهٔ منجمد

نمک یک مادهٔ نگهدارندهٔ طبیعی است و به همین دلیل غذاهای منجمد معمولاً مملو از سدیم هستند. نمک موجود در برخی از آنها حتی به حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم می‌رسد، بنابراین بهتر است از غذاهای آمادهٔ منجمد خودداری کنید. اما اگر با هر دلیلی به دنبال خرید غذاهای منجمد هستید بهتر است روی برچسب بسته‌بندی را با دقت نگاه کنید و به دنبال غذاهایی باشید که کمتر از ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم دارند.

سوپ‌های آماده

کنسرو سوپ آماده یک مجرم شناخته شده است که اغلب حاوی ۹۰۰ میلی‌گرم سدیم به ازای هر وعده یعنی هر کاسه سوپ است و به ازای هر قوطی یا بسته حتی می‌تواند حاوی سدیم بیشتری نیز باشد. اما مراقب سوپ‌ رستوران‌ها هم باشید که می‌تواند حاوی همان مقدار سدیم باشد. همچنین برخی نودل‌ها هم مقدار خیلی زیادی نمک و چربی دارد.

سالادهای آماده

سالادهای آماده مثل سالاد کلم، سالاد سیب‌زمینی و سالادهای دریایی موجود در رستوران و فروشگاه‌ها نیز ممکن است حاوی سدیم و افزودنی‌های مضر زیادی باشد. بنابراین بهتر است در دوران بارداری خود از خوردن این سالادهای آماده خودداری کنید و خودتان در خانه آنها را بدون نمک یا با نمک کم آماده کنید.

گوشت پردازش‌شده و اسنک‌های آماده

گوشت‌های سرد یخچالی مثل انواع کالباس، ژامبون‌هایی مثل مرغ و بوقلمون که در اسنک‌های آماده نیز موجود است، همچنین انواع سوسیس و هات‌داگ در دوران بارداری ایمن نیستند اما غیر از سدیم، آلودگی به باکتری لیستریا نیز تهدیدی است که در مورد این گوشت‌ها وجود دارد. برخی از این محصولات نیز که معمولاً‌ شامل گوشت پردازش‌شده، پنیر و دیگر افزودنی‌ها هستند، غیر از سدیم، مملو از نیترات و شکر نیز هستند.

گوشت‌ها و غذاهای دریایی کنسروی پایدار در قفسه مثل تن ماهی که می‌تواند در دمای معمول اتاق نگهداری شود، معمولاً از نظر علمی ریسک بالای کاملاً ثابت‌شده‌ای ندارد اما این محصولات حاوی مقادیر بالایی سدیم هستند، بنابراین شاید واقعاً گزینهٔ خیلی خوبی در طول بارداری نباشند. پس خیلی بهتر است اگر وقتی سر کار یا برای انجام کاری بیرون از خانه هستید ساندویچ و اسنک خانگی خودتان را همراه ببرید.

نان‌های مختلف

نان معمولاً مزهٔ نمکی ندارد اما نمک تقریباً همیشه به آرد اضافه می‌شود. یک نان می‌تواند سدیم زیادی داشته باشد که بهتر است از نان‌های کم‌نمک یا بدون نمک مثل سنگک استفاده کنید و از انواع نان‌های شور مثل نان‌های لواش فروشگاه‌ها، نان بربری، نان‌های باگت سفید و محصولات نانی شیرین‌شده تا جایی که می‌توانید کمتر مصرف کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط