جلسات ملاقات شما با پزشک متخصص ناباروری

جلسات ملاقات شما با پزشک متخصص ناباروری

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک در طی این جلسات، وضعیت و سوابق شما را بررسی و آزمایش‌هایی را برای پیدا کردن علت ناباروری تجویز می‌کند. در این مطلب با اولین جلسۀ ملاقات با پزشک برای درمان ناباروری و آزمایش‌هایی برای شروع درمان آشنا خواهید شد.

جلسۀ اول ملاقات پزشک

اگر سن شما کمتر از ۳۵ سال است و یک سال به طور منظم و پیوسته برای بارداری اقدام کرده‌اید، ولی هنوز موفق به بارداری نشده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص ناباروری مراجعه کنید. این مدت زمان مراجعه برای زنانی که سن آنها بیشتر از ۳۵ سال باشد شش ماه است. مشکلات ناباروری ممکن است از طرف مرد، زن یا هر دو نفر باشد.

به همین دلیل، لازم است که با هم به جلسات مشاوه با پزشک متخصص ناباروری بروید. پزشک سؤال‌هایی دربارۀ جزئیات دورۀ عادت ماهانۀ شما شامل زمان اولین عادت ماهانه، فاصلۀ بین دو دوره، میزان خونریزی عادت ماهانه، علائم پیش ازعادت ماهانه و میزان درد شما پیش از دورۀ ماهانه یا درد زیاد طی آن خواهد پرسید. همچنین سوال‌های جزئی دربارۀ سابقۀ جنسی از شما پرسیده می‌شود مثل سابقۀ بیماری‌های آمیزشی یا سقط جنین.

همچنین سوال‌هایی دربارۀ روابط جنسی فعلی شما می‌پرسد شامل تعداد دفعات رابطۀ جنسی شما با همسرتان و این که روش پیشگیری شما چطور بوده ‌است. با توجه به این که در این مرحله باید خصوصی‌ترین مسائل زندگی خود را در اختیار پزشک قرار دهید، بنابراین انتخاب پزشکی که با او راحت هستید بسیار مهم است. دربارۀ دوران بلوغ همسرتان و همچنین سلامت او سؤال‌هایی پرسیده خواهد شد مثل بیماری‌های مزمنی که ممکن است داشته باشد، سابقۀ بیماری‌های آمیزشی، سابقۀ جراحی و مصرف داروهای استروئیدهای آنابولیک که برای بدن‌سازی استفاده می‌شود. دربارۀ سبک زندگی شما و همسرتان مانند میزان فعالیت و ورزش کردن، مصرف سیگار و مواد مخدر یا الکل نیز سوال‌هایی خواهد پرسید.

پس از مرور سوابق پزشکی، معاینۀ کامل زن انجام می‌شود. اندازه‌گیری وزن، قد و محاسبۀ تودۀ بدنی یا BMI، بخشی از اقدامات پزشک برای بررسی وضعیت سلامت جسمانی زن است. همچنین برای بررسی مشکلات واژن و دهانۀ رحم معاینات زنانه را نیز انجام خواهد داد. ممکن است برای ارزیابی و معاینۀ سلامت مرد، او به یک متخصص اورولوژیست معرفی شود. در ادامۀ جلسۀ اول، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای شما و همسرتان درخواست داده می‌شود. بررسی نتایج این آزمایش‌ها در جلسات معاینۀ بعدی به پزشک در تشخیص و شروع فرایند درمان کمک خواهد کرد.

آزمایش‌ها و پیگیری‌هایی برای درمان

پزشک برای بررسی دقیق مشکلات ناباروری شما و همسرتان مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را به شما توصیه می‌کند. در جلسات بعدی، نتایج آزمایش‌ها بررسی می‌شود و در صورت لزوم ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص دقیق علت ناباروری تجویز شود. یکی از آزمایش‌های رایج تشخیص علت ناباروری که در ابتدا به زنان توصیه می‌شود آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌های هیپوفیزی، تخمدانی و تیروئیدی است.

این آزمایش‌ها معمولاً سطح هورمون‌هایی مانند FSH، LH، استرادیول و تیروئید را بررسی می‌کند. یکی از آزمایش‌های متداول در این رابطه، آزمایش روز سوم عادت ماهانه است که برای بررسی سطح FSH انجام می‌شود. همچنین ممکن است آزمایش یا سونوگرافی‌هایی را برای ارزیابی ذخیرۀ تخمدان توصیه شود. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا عملکرد تخمدان و کیفیت تخمک‌ها را بررسی و میزان موفقیت روش‌های درمانی را ارزیابی کند.

در برخی موارد ممکن است برای بررسی مشکلات رحم، لوله‌های رحم یا دهانۀ رحم سونوگرافی یا تصویربرداری توصیه شود. برای بررسی دقیق‌تر این مشکلات ممکن است نیاز به انجام هسیستروسکوپی یا لاپاراسکوپی نیز وجود داشته باشد. در این روش پزشک با وارد کردن هیستروسکوپ به رحم، وضعیت بافت داخل رحم و مشکلات لوله‌های رحم را با دقت بیشتری بررسی می‌کند.

پزشک همچنین نتایج آزمایش اسپرم مرد را نیز بررسی می‌کند و در صورت مشاهدۀ هر گونه مشکلی برای تشخیص دقیق علت آن، مرد را به پزشک متخصص اورولوژی معرفی خواهد کرد. در نهایت و در صورت تشخیص علت، راه‌های درمان را برای شما و همسرتان توضیح خواهد داد و هزینۀ آن را به شما خواهد گفت. شما و همسرتان می‌توانید روش درمانی مناسبی را انتخاب کنید تا فرایند درمان آغاز شود و احتمالاً در طول فرایند درمان، نیاز به مراجعه‌های متعددی به پزشک خواهید داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط