مشکلات و بیماری‌های تأثیرگذار در باروری

مشکلات و بیماری‌های تأثیرگذار در باروری

بارداری مانند هر تغییر دیگری در زندگی نیاز به شناخت دارد. با اینکه بسیاری از زنان مشکلی در این زمینه ندارند، بهتر است دربارۀ مشکلات مؤثر در باروری و بارداری بیشتر بدانید تا بتوانید احتیاط‌های لازم را برای باروری سریع و داشتن یک بارداری سالم و همراه با آرامش در نظر بگیرید. در این مطلب با مشکلات و بیماری‌های تأثیرگذار در باروری آشنا خواهید شد.

شرایط وزنی

زنانی که چاقی مفرط یا اضافه وزن دارند، ممکن است به سختی باردار شوند. همچنین ریسک ابتلا به دیابت بارداری و ترومبوز وریدی یا لخته شدن خون در این افراد بالاتر است. همچنین داشتن چربی اضافی منجر به افزایش ترشح استروژن می‌شود که می‌تواند مانع از تخمک‌گذاری منظم شود. علاوه بر این، زنان سنگین وزن معمولاً نوزادان بزرگ‌تری دارند که ممکن است نیاز به سزارین داشته باشند.

اضافه وزن همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری برای سلامت نوزاد هنگام زایمان شود. از سوی دیگر، بیشتر زنانی که تصمیم به بارداری دارند، نمی‌خواهند یک سال یا بیشتر منتظر بمانند تا به وزن مناسب برسند و سپس برای بارداری تلاش کنند. با این وجود تغییرات کوچکی مانند افزایش تحرک و مصرف غذای سالم می‌تواند تغییر مثبتی در جهت بهبود وضعیت باروری این افراد ایجاد کند.

در مورد وزن و بارداری بدانید.

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره

دوره‌های عادت ماهانه دردناک، دیسمنوره نام دارد که تقریباً همیشه با چرخۀ تخمک‌گذاری زنان مرتبط است. با وجود اینکه دلایل آن متنوع است، اگر دیسمنوره به دلیل آندومتریوز، آدنومیوز یا مشکل دیگری است، می‌تواند نشانگر مشکلات احتمالی باروری باشد. زنی که از دیسمنوره رنج می‌برد، بهتر است با مراجعه به پزشک و بررسی‌های بیشتر مطمئن شود که علت این دردناکی دلیل ناباروری او نیست.

دیابت

دیابت معمولاً بر باروری تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، برای داشتن یک بارداری سالم بسیار مهم و حیاتی است که دیابت افراد پیش از بارداری تحت کنترل باشد. زنی که برای بارداری برنامه‌ریزی می‌کند، باید قند خون خود را حداقل شش ماه پیش از تلاش برای باردار شدن تحت کنترل بگیرد. در غیر این صورت بارداری می‌تواند منجر به پیدایش نقص‌های مادرزادی، شکل نگرفتن ریه و شکاف کام در جنین شود.

ناهنجاری مادرزادی رحم

برخی مشکلات رحم می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد. یکی از رایج‌ترین آنها رحم دیواره‌دار است. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که حفرۀ رحمی به دو قسمت جدا یا مرتبط با هم تقسیم شده است. تنها راه درمان رحم دیواره‌دار جراحی است و حدود ۸۰ درصد زنانی که جراحی می‌شوند، بارداری‌های موفقی خواهند داشت.

آندومتریوز

آندومتریوز منجر به رشد سلول‌های رحمی در خارج از رحم می‌شود. این سلول‌ها ممکن است به مناطق خارج از رحم مانند لوله‌های رحم و تخمدان‌ها بچسبند و در طول زمان، منجر به ایجاد زخم یا کیست شود که باید با جراحی برداشته شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آندومتریوز در درصد قابل توجهی از ناباروری‌ها نقش دارد.

استرس زیاد

احساسی که دارید می‌تواند بر احتمال باردار شدن و سلامت بارداری شما تأثیر بگذارد. فشار عصبی زیاد می‌تواند منجر به عادت ماهانۀ دیرهنگام یا توقف عادت ماهانه و در واقع اختلال در تخمک‌گذاری شود که باعث کاهش شانس باروری خواهد شد. زنان در شرایط پر‌استرس باید تلاش کنند تا وضعیت خود را تغییر دهند یا منتظر بمانند و در دورۀ کم‌استرس‌تری باردار شوند. ممکن است خود فرایند باردار شدن نیز باعث ایجاد استرس در فرد شود و همین امر بر وضعیت باروری او تأثیر منفی بگذارد.

اگر سن شما کمتر از ۳۵ سال باشد و بیشتر از یک سال است که برای بارداری تلاش می‌کنید یا سن شما بیشتر از ۳۵ سال و شش ماه از شروع به اقدام شما گذشته است و هنوز باردار نشده‌اید، بهتر است برای بررسی وجود هر گونه مشکلی به پزشک مراجعه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط