جدول زمانی رشد حس چشایی جنین

کودک شما کدام غذاها و طعم‌ها را دوست دارد و کدام‌ها را دوست ندارد؟ ژنتیک نقشی کلیدی در این ترجیحات دارد، اما عوامل دیگری نیز نقش دارند. شاید حتی آنچه در دوران بارداری می‌خورید، تأثیر داشته باشد! در این مطلب با زمان و چگونگی ایجاد حس چشایی در کودک و رشد حس چشایی جنینتان آشنا شوید.

رشد اولیه‌ٔ زبان و جوانه‌های چشایی

زبان جنین و سقف دهان او یا همان کام از شش هفتگی بارداری شروع به شکل‌گیری می‌کند. در ۱۱ هفتگی جوانه‌های چشایی ابتدایی ظاهر می‌شوند، اما هنوز قادر به انتقال حس‌های چشایی نیستند. این اتفاق تا هفته‌های ۱۳ تا ۱۵ بارداری نمی‌افتد؛ در این هفته‌ها سلول‌های عصبی شروع به ایجاد ارتباط بین جوانه‌های در حال رشد و عصب‌های ارسال‌کننده‌ٔ پیام‌های چشایی به مغز جنین می‌کنند.

حدود ۲۰ هفتگی، بسیاری از جوانه‌های چشایی کودک شما و اتصالات عصبی آنها کاملاً تشکیل شده‌اند و آماده به کار هستند.

توانایی چشیدن جنین

حس بویایی و چشایی ارتباط تنگاتنگی دارند. جوانه‌های چشایی ما را قادر می‌سازد که تشخیص دهیم چیزی شیرین یا تلخ، شور یا ترش است، اما بو به ما کمک می‌کند طعم خاص غذا را تشخیص دهیم. سلول‌های بویشی ویژه‌ای که کودک شما برای حس بویایی خود نیاز دارد، تقریباً در ۱۰ هفتگی بارداری شروع به رشد می‌کنند.

این درست است که مولکول‌های غذایی که می‌خورید از جریان خون شما عبور می‌کنند و به مایع آمنیوتیک منتقل می‌شوند اما کودکتان نمی‌تواند طعم و بوی آنها را تشخیص دهد.

بنابراین نگران این نباشید که سس سالسای بیش از حد تندی که میل می‌کنید برای فرزندتان آزاردهنده باشد، چون هیچ مدرکی مبنی بر این‌که غذای پرادویه می‌تواند به کودکتان آسیب برساند وجود ندارد. با این وجود ممکن است خود شما را ناراحت کند. غذاهای تند و پرادویه می‌توانند سوزش معده را که شکایتی شایع در دوران بارداری است، تشدید کنند.

در بدو تولد، جوانه‌های چشایی تازه‌ٔ کودکتان بسیار حساس هستند و او می‌تواند طعم‌های شیرین، ترش و تلخ را بچشد. اما فرزندتان شیرین را ترجیح می‌دهد. این یکی از دلایلی است که طعم شیر شما را دوست دارد. کودک شما احتمالاً تا رسیدن به شش ماهگی واکنشی به غذاهای شور نشان نخواهد داد.

تأثیر گذاشتن بر طعم‌های ترجیحی کودکتان

آیا آنچه در دوران بارداری می‌خورید می‌تواند بر طعم‌هایی که کودکتان در آینده دوست خواهد داشت، تأثیر بگذارد؟ برخی تحقیقات نشان می‌دهد بله. در یک مطالعه‌ٔ کوچک روی ۴۶ زن باردار، کسانی که در هفته‌های آخر بارداری و هنگام شیردهی آب هویج می‌نوشیدند، نوزادانی داشتند که در شش ماهگی به نظر می‌رسید غلات صبحانه‌ با طعم هویج را به غلات ساده و بدون طعم ترجیح می‌دهند.

همچنین آزمایشاتی با سیر، برخی ادویه‌ها، نعنا و وانیل انجام شده است. شیرخوارانی که در رحم مادر در معرض این طعم‌ها قرار گرفتند معمولاً این طعم‌ها را هم در شیر مادر و هم در غذاهای جامد ترجیح می‌دادند.

در دوران بارداری چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

تقریباً از نیمه‌راه بارداری، غذاهایی که می‌خورید ممکن است بر طعم‌هایی که کودکتان در آینده ترجیح خواهد داد، تأثیر بگذارد. سعی کنید رژیم غذایی تا حد ممکن متنوع و سالمی داشته باشید. فقط قوانین پایه‌ٔ ایمنی غذا برای بارداری را به خاطر داشته باشید. برای مثال، تخم‌مرغ خام، عسلی یا پنیر غیر پاستوریزه نخورید.

نقاط عطف کلیدی در رشد چشایی جنین در هفته‌های بارداری

اتفاقات کلیدی رشد چشایی جنین شما طی هفته‌های بارداری به شکل زیر است:

هفتهٔ شش: زبان و سقف دهان یا کام شروع به تشکیل شدن می‌کند.

هفتهٔ ۱۱: جوانه‌های چشایی ابتدایی ظاهر می‌شوند.

هفته ۱۳ تا ۱۵: عصب‌های جوانه‌های چشایی شروع به اتصال به مغز می‌کنند.

هفتهٔ ۲۰: بسیاری از جوانه‌های چشایی قادر به انتقال سیگنال‌های چشایی به مغز هستند.

تولد: نوزاد می‌تواند طعم‌های شیرین، ترش و تلخ را بچشد. واکنش به غذاهای شور بعداً معمولاً در شش ماهگی اتفاق می‌افتد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط