عادت‌های بد پدرها و مادرها که به کودکان آسیب می‌زند

بچه‌ها خیلی چیزها را از پدر و مادرشان یاد می‌گیرند. شاید به نظر نرسد اما آنها حتی از شما یاد می‌گیرند که چطور در مورد بدنشان، توانایی‌هایشان و علایقشان فکر کنند. بهترین راه برای اینکه به کودکان کارهای درست را یاد بدهید این نیست که آنها را تنبیه کنید یا خانه‌تان را به صورت یک پادگان نظامی دربیاورید. بهترین راه این است که عادت‌های بدتان را کنار بگذارید تا بچه‌ها آنها را یاد نگیرند. امروز با شش عادت که ممکن است خودمان از آنها بی‌خبر باشیم آشنا می‌شویم.

عادت بد اول: خودتان را سرزنش می‌کنید

وقتی توی آینه به خودتان نگاه می‌کنید و راجع به خودتان نظرهای بدی می‌دهید دارید مستقیماً به بچه‌ها یاد می‌دهید که وقتی خودشان را می‌بینند نقص‌ها و کاستی‌هایشان را در آینه پیدا کنند. با این‌ کار بچه‌ها به مرور عزت نفس خود را از دست می‌دهند و نسبت به خودشان احساس رضایت نمی‌کنند.

به جای غر زدن راجع به خودتان، دربارهٔ حس خوبی که ورزش کردن به شما می‌دهد، صحبت کنید. غذاهای سالم بخورید و به اندازهٔ کافی بخوابید. اینها به بچه‌هایتان یاد می‌دهد که زندگی خوبی داشته باشند.

عادت بد دوم: غذا خوردن احساسی

وقتی عصبانی هستید بشقابتان را پر می‌کنید؟ غذا خوردن زیاد به شما کمک می‌کند که احساس آرامش کنید؟ این یک عادت خیلی خیلی مضر است. با این‌ کار به کودکتان یاد می‌دهید که برای احساس آرامش به خوردن زیاد به خصوص به خوردن غذاهای ناسالم روی بیاورد.

به جای این‌ کار راه دیگری برای آرام شدن پیدا کنید. به کودکتان نشان دهید که به جای خوردن می‌توانید با یک دوست دیدار کنید یا کمی قدم بزنید.

عادت بد سوم: چت کردن زیاد

اگر دائم دارید چت می‌کنید یا تمام مدت در شبکه‌های اجتماعی هستید، باید انتظار داشته باشید که کودک شما خیلی زود یک تلفن همراه بخواهد و تمام وقتش حتی موقع شام خوردن هم با آن کار کند. عملی که شما انجام می‌دهید از حرفی که می‌زنید قوی‌تر است. پس از خودتان شروع کنید.

برای استفاده از موبایل قوانین خانوادگی تنظیم کنید. حواستان باشد وقتی را که باید با کودکتان بگذرانید صرف تلفن همراهتان نکنید. گوشی‌هایتان را برای داشتن یک شام خانوادگی عالی یا یک برنامهٔ دوچرخه‌سواری خانوادگی کنار بگذارید.

عادت بد چهارم: ایجاد رقابت بین بچه‌ها

همهٔ ما با جملهٔ «بچهٔ مردم رو ببین» آشنایی داریم. یا خودمان به کسی گفته‌ایم یا پدر و مادرمان بارها آن را به ما گفته‌اند. اما به نظر شما این جمله تا به حال فایده داشته؟ خیلی بعید است. بعضی از ما عادت داریم که دائم برای بچه‌ها الگو بسازیم یا آنها را وارد یک رقابت کنیم. این کار باعث می‌شود کودک شما توانایی‌های خودش را کم یا بی‌استفاده ببیند.

به جای این حرف‌ها او را بابت کارهایی که خوب انجام می‌دهد تشویق کنید. به او کمک کنید که تمرکزش را روی خودش بگذارد و راه بهتر شدن را پیدا کند. به او کمک کنید که علایقش را پیدا کند و آنها را پی بگیرد. همچنین هر روز دربارهٔ اینکه هر روز می‌تواند پیشرفت کند صحبت کنید و به او بگویید که چه احساس خوبی راجع به او دارید.

عادت بد پنجم: بحث‌های همیشگی

اگر شما دائم با همسرتان بحث دارید، این یک استرس همیشگی به خانواده‌تان وارد می‌کند. اما اگر شما یکدیگر را دوست داشته باشید، به بچه‌ها یاد می‌دهید که راه درست زندگی کردن چیست.

برای استرس‌های روزانه‌تان چند تکنیک یاد بگیرید و خودتان را آرام نگه‌ دارید. هنگام بحث کردن ممکن است کمی احساس خوبی داشته باشید اما حتماً کمی بعدتر همه‌ چیز بدتر می‌شود. علاوه بر این دعواهای همیشگی تأثیرات منفی زیادی روی کودک شما می‌گذارد.

عادت بد ششم: غیبت کردن

غیبت کردن زیاد نشانهٔ عزت نفس پایین فرد است. با غیبت کردن پشت سر افراد و خوش‌رو بودن مقابل آنها، دورویی را به کودکتان یاد می‌دهید. اگر نمی‌توانید حرفی را به کسی بزنید، پشت سرش هم این حرف‌ها را نزنید. چون این به مرور تبدیل به عادت شما می‌شود.

به جای صحبت کردن راجع به آدم‌ها و دنبال کردن شایعات بازیگران و آدم‌های معروف، تلویزیون را خاموش کنید. به کودکتان یاد بدهید که اگر از کسی عصبانی هستید، می‌توانید راه‌های بهتری برای آرام کردن خودتان پیدا کنید. می‌توانید با کودکتان بازی کنید یا با او کمی قدم بزنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط