عادت‌های بدی که باعث ایجاد اضافه وزن در کودکان می‌شود

عادت‌های بدی که باعث ایجاد اضافه وزن در کودکان می‌شود

پزشکان معمولاً رژیم‌های غذایی محدودکننده یا برنامه‌های کاهش وزن را برای بچه‌ها توصیه نمی‌کنند، زیرا آنها فقط در موارد شدید ضروری هستند. در حقیقت، یک رژیم غذایی محدودکننده می‌تواند برای سلامت کودک مضر باشد و در صورت نبود نظارت دقیق روی آن، در رشد و تکامل او اختلال ایجاد می‌کند. در بیشتر موارد، هدف این است که وزن کودک با یک رژیم غذایی سالم حفظ شود تا با رشد او، وزن و قدش با هم متناسب شود. به خاطر داشته باشید که اگر کل خانواده برای هر وعده و میان‌وعده غذاهای سالم بخورند و ورزش کافی هم داشته باشند، انجام این کار را برای کودک نیز بسیار راحت‌تر می‌کنند. در این مطلب با راهنمایی‌هایی برای شناخت عادت‌های بدی که همگی می‌تواند باعث افزایش وزن کودکان شود آشنا شوید.

خوردن میان‌وعده‌ بدون نظارت والدین

خوراکی‌هایی مثل کلوچه و چیپس را محدود یا حذف کنید و گزینه‌های سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه و بیسکویت‌های خانگی کم‌چرب، ماست و پنیر را جایگزین آنها کنید. مطمئن شوید کودک تمام طول روز مشغول خوراکی خوردن نیست، حتی اگر خوراکی‌های که می‌خورد سالم باشد.

غذا خوردن جلوی تلویزیون

تلویزیون حواس کودکان را پرت می‌کند و بچه‌ای که حواسش پرت شده، ممکن است تشخیص ندهد چه زمانی سیر شده است. به کودکتان کمک کنید تا یاد بگیرد به سیگنال‌های بدن خود گوش بدهد تا بفهمد چه وقت سیر شده است. برای این هدف سعی کنید به کودکتان جلوی تلویزیون غذا ندهید تا به این کار عادت نکند.

مصرف زیاد نوشابه یا آب‌میوه

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین را اگر اصلاً سرو می‌کنید، برای موقعیت‌های خاص نگه دارید. نوشیدن کم آب‌میوه که به عنوان یک وعده میوه حساب می‌شود ایرادی ندارد، اما نوشیدن آب‌میوه‌ٔ زیاد می‌تواند کودک شما را سیر کند، طوری که در زمان غذا برای سایر مواد مغذی مورد نیازش گرسنه نباشد. پس مصرف آب‌میوه را بر اساس توصیه‌های کارشناسان تغذیهٔ کودکان محدود کنید.

زیاده‌روی در خرید هله‌هوله‌های سوپرمارکتی

بیشتر خوراکی‌های فروشگاهی شالم و مغذی نیستند. اگر کودک شما در زمان میان‌وعده‌اش در بیرون از خانه خواهد بود، یک خوراکی مغذی و سالم از خانه برایش همراهتان ببرید.

صرف زمان بیش از حد جلوی تلویزیون یا کامپیوتر

بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها بی‌حرکت جلوی مانیتورها بنشینند. علاوه بر این، تبلیغات تلویزیونی مصرف هله‌هوله‌‌های پرکالری و کم‌مغذی را تشویق می‌کنند. برای تشویق فعالیت بدنی، استفاده از تلویزیون و نمایشگرها را محدود کنید و آنها را از اتاق خواب کودکتان دور نگه دارید.

الگوی بد غذایی والدین

به غذاهایی که خودتان می‌خورید دقت کنید و هیچ‌وقت فراموش نکنید که خودتان با خوب غذا خوردن الگوی خوبی باشید، چون کودکان اغلب چیزی را که می‌بینند یاد می‌گیرند. پس اگر خودتان شیرینی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه می‌خورید، نباید انتظار داشته باشید که کودکتان کلم بروکلی و اسفناج بخورد.

سرزنش و تمسخر

به جای اینکه به کودک خود در مورد اضافه وزنش اشاره یا مسخره‌اش کنید، که احتمالاً باعث آزردگی او می‌شود، فرصت انتخاب غذاها و فعالیت‌های سالم را به او بدهید و وقتی این کار را می‌کند تحسینش کنید.

همچنین اصلاً شروع به اندازه‌گیری مرتب وزن کودک در خانه نکنید. این کار می‌تواند باعث اضطراب کودکتان شود. با این حال، اگر شاخص تودهٔ بدنی فرزندتان بالاتر از صدک ۹۵ باشد، ممکن است پزشک بخواهد هر ماه او را ویزیت کند تا روی پیشرفتش نظارت کند. فقط با این ویزیت‌ها مانند سایر مراجعات خود به پزشک برخورد کنید و فرایند سنجش وزن را بزرگ نکنید. همچنین تمرکز خود را روی ایجاد عادت‌های غذایی سالم بگذارید، نه روی وزن کودک.

در مورد دیابت در کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط