هفتهٔ دوم ماه ششم بعد از زایمان

در طول این هفته شما وارد دومین هفته از ششمین ماه بعد از روز زایمانتان شده‌اید و کودک شما نیز پنج ماه و یک هفته دارد. در این مطلب می‌توانید با بخشی مختصر از زندگی یک مادر و مواردی در رابطه با رشد یک کودک در هفتهٔ دوم از ماه ششم پس از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

هنگامی که باردار بودید، شاید گاهی نگران می‌شدید که مبادا کودکتان به شما دلبستگی پیدا نکند. اما اکنون می‌بینید که شما دو نفر آن چنان به هم وابسته هستید که وقتی شخص دیگری به شما نزدیک می‌شود، نوزادتان اعتراض خود را با جیغ و گریه نشان می‌دهد. هنگامی که کودک شما دیگران را رد می‌کند، ممکن است برای آنها ناراحت‌کننده باشد و این یعنی شما باید تلاش بیشتری بکنید. به همین دلیل است که عادت کردن به دیگران بخش مهمی از فرایند اجتماعی‌ شدن کودک است.

یک پیوند عاطفی قوی و پایدار از طریق تعاملات و رابطهٔ هر روزه رشد می‌کند، پس همسرتان را تشویق کنید در مراقبت‌های ابتدایی کودکتان مانند تعوض پوشک، حمام دادن و تغذیه مشارکت کند. از او بخواهید که وقتی کارهای روزانهٔ خود را انجام می‌دهد، مثلاً وقتی برای پیاده‌روی یا خرید می‌رود، گاهی کودک را با خود ببرد و همچنین زمانی را به بازی با او اختصاص دهد. در ابتدا، وقتی کودک با پدر خود سرگرم است از آنها فاصله بگیرید تا کودک نتواند صدای شما را بشنود یا بوی شما را استشمام کند.

همچنین بین کودک خود و دوستان و بستگانتان ارتباط برقرار کنید. وقتی کسی می‌خواهد با کودکتان بازی کند، ابتدا او را در آغوشتان نگه دارید تا احساس امنیت کند. سپس او را به آغوش فرد بدهید و خودتان نزدیکشان بمانید. در نهایت، چند لحظهٔ کوتاه آنها را ترک کنید و بعد برگردید. این مرحله را چند بار تکرار کنید و هر بار زمان بیشتری را دور از آنها بمانید.

رشد و زندگی کودک

در اين مرحله و هفته‌ها، کودک شما ممکن است نشانه‌های اولين مرحلهٔ مهم در رشد عاطفی خود یعنی اضطراب حضور غریبه را نشان دهد. او ممکن است در حضور افراد جدید و حتی آشنا مضطرب شود و به شما بچسبد و اگر یک غریبه به طور ناگهانی به او نزدیک شود ممکن است گریه کند. این موضوع را در حضور افرادی که کودکتان نمی‌شناسد به خاطر داشته باشید و سعی کنید وقتی او در آغوش شخص دیگری گریه می‌کند احساس خجالت نکنید، بلکه فقط او را پس بگیرید و در آغوشتان آرام کنید. به دوستان و خانواده خود بگویید که با حرکات آهسته و نرم به کودکتان نزدیک شوند.

اضطراب کودک در حضور غریبه‌ها به این معنا نیست که شما باید از نزدیک شدن به افراد جدید دوری کنید. کودک شما از بودن در کنار افرادی غیر از شما و همسرتان بهره خواهد برد. فقط به یاد داشته باشید که او به صبر و درک شما برای گذشتن از این مرحلهٔ بسیار مهم رشد نیاز دارد.

در رابطه با موارد سلامت کودک، یکی از سؤال‌هایی که مادران بعد از شش ماهگی کودک و شروع خوردن غذاهای کمکی می‌پرسند این است که، چگونه می‌توان تشخیص داد که کودک یبوست دارد؟ اول از همه یادتان باشد که چیزی به عنوان تعداد طبیعی اجابت مزاج روزانه وجود ندارد. زمان و تعداد دفعات دفع در کودک می‌تواند به زمان غذا خوردن و چیزی که می‌خورد، سطح فعالیت او و سرعت هضم مواد غذایی در بدنش ارتباط داشته باشد. یبوست زمانی رخ می‌دهد که مدفوع در روده می‌ماند و در نتیجه دفع را به تأخیر می‌اندازد یا عمل دفع را دردناک می‌کند.

هرچند ابتلا به یبوست در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نادر است اما اگر مدفوع کودک سفت و خشک است یا خروج آن همراه با درد است، با پزشک کودکتان صحبت کنید، زیرا وقتی این علائم با نشانه‌های دیگری مانند تهوع و استفراغ یا شکم متورم همراه باشد می‌تواند حاکی از یک بیماری جدی‌تر مانند انسداد روده‌ها باشد. اگر کودک شما فقط شیر خشک می‌خورد هم ممکن است نوع شیر خشک با او سازگاری نداشته باشد. در مورد تغییر برند شیر خشک لازم است با پزشک کودک مشورت کنید.

اما چه کارهایی می‌توان برای رفع مشکل یبوست در کودکان انجام داد؟ ابتدا به رژيم غذایی کودک توجه کنین، یعنی مثلاً اگر سرلاک برنج را به عنوان نخستین قدم برای افزودن غذاهای کمکی به رژیم غذایی کودک اضافه کرده‌اید، ممکن است سرلاک علت یبوست باشد، زیرا فیبر پایینی دارد، پس سعی کنید پورهٔ سبزیجات را به سرلاک اضافه کنید یا اینکه به جای سرلاک برنج، به کودک سرلاک جو دو سر یا جو بدهید. یبوست همچنین می‌تواند با کم شدن آب بدن ایجاد شود، بنابراین دادن مایعات بیشتر به کودک می‌تواند به حل مشکل کمک کند. اما گذشته از ایجاد تغییر در رژیم غذایی او، بهتر است مطلب ما در مورد راهکارهای درمان مشکل یبوست کودک و بازگشت فعالیت طبیعی روده‌ها را نیز مطالعه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید