هفتهٔ دوم ماه چهارم بعد از زایمان

حالا شما وارد دومین هفته از چهارمین ماه بعد از زایمان خود شده‌اید. طی این هفته‌ها دیگر کمی بیشتر با وضعیت جدید کنار آمده‌اید اما برای اطلاع بیشتر از وضعیت هفتگی خود در این مطلب می‌توانید با راهکارهای ساده‌ای در مورد شیوهٔ زندگی‌تان و همچنین رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه چهارم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

بارداری و زایمان تجربه‌ای است که زندگی و بدن شما را تغییر می‌دهد. باسن و دور کمر شما ممکن است کمی پهن‌تر شود و شکم شما ممکن است شل‌تر شود. پس لازم است به بدن خود دست کم به اندازهٔ دوره بارداری یعنی همان ۹ ماهی که طول کشید تا کودک را پرورش دهد، زمان بدهید تا به شکل قبل از بارداری خود نزدیک شود. بسیاری از مادران می‌گویند که نمی‌توانند به وزن قبل از بارداری خود برگردند، اما یادتان باشد تا زمانی که وزن شما در محدوده‌ای است که خطری برای سلامت ندارد، این چند کیلو وزن هیچ اشکالی ندارد. همچنین اگر شیردهی می‌کنید، بسیار مهم است که رژیم غذایی سنگین نگیرید. به جای تمرکز روی کاهش وزن سریع از طریق رژیم غذایی و برنامهٔ ورزشی‌ سنگین، بهتر است در مورد چیزهایی که می‌خورید و نحوهٔ خوردن خود دقت بیشتری به خرج دهید. برخی راهکارها در این زمینه عبارتند از:

آب کافی بنوشید: همه جا یک بطری آب در دسترس داشته باشید و در طول روز آن را جرعه‌جرعه بنوشید. نوشیدن آب زیاد و بالا نگه داشتن سطح آب بدن نه تنها برای شیردهی مفید و لازم است، بلکه نوشیدن مایعات، معده را پر می‌کند و احساس گرسنگی را مهار می‌کند. نوشیدن مقدار متعادلی چای گیاهی و آب‌های طعم‌دار خانگی نیز خوب است.

میان‌وعده‌های مغذی بخورید: خوراکی‌های جویدنی مغذی، مانند میوه و سبزیجات را ماده کنید و در دسترس داشته باشید تا هر وقت گرسنه شدید از آنها بخورید.

ورزش کردن را شروع کنید: به یاد داشته باشید که ورزش را به تدریج و به آرامی شروع کنید. اگر در حال از سرگیری برنامه ورزشیی قبل از بارداری خود هستید، این کار را قدم به قدم انجام دهید.

غذاهای سالمِ بیشتر و غذاهای ناسالمِ کمتری بخورید: توجه و مراقبتی که در دوران بارداری در مورد تغذیهٔ خود داشتید را کنار نگذارید. در مورد غذاهای انرژی‌زا برای تازه‌مادران کمی تحقیق کنید و از غذاهای آمادهٔ مضر بپرهیزید.

در هر وعده حجم کمتری غذا بخورید و لقمه‌ها را آهسته‌تر بجوید: با این کار متوجه خواهید شد که می‌توانید با غذای کمتری سیر شوید و قبل از اینکه کاملاً سیر شوید یا نفخ کنید دست از غذا خوردن بکشید.

رشد و زندگی کودک

کودکان دوست دارند که لمس شوند. در واقع، لمس شدن نقش مهمی در رشد و شکوفایی آنها دارد. تماس پوستی و لمس کردن کودک، نه تنها به ایجاد رابطه عاطفی شما و کودکتان کمک می‌کند، بلكه در هنگام ناراحتی کود، او را آرام خواهد کرد و هنگام كج خلقی، تسكینش می‌دهد.

پس حس لامسهٔ کودک خود را پرورش دهید. برای این کار مواد و اشیای مختلف مانند خز، پشم و پارچهٔ حوله‌ای در اختیار او قرار دهید. کودک شما احتمالاً هر چیزی که به دستش می‌رسد را به دهان می‌برد، پس اشیا را با دقت انتخاب کنید و او را با چیزی که بتواند در دهانش بگذارد تنها نگذارید. کتاب‌های مقوایی و سه‌بعدی بخرید که کتاب خواندن را برای او به صورت یک تجربهٔ لمسی درمی‌آورند. در مورد مراقبت‌های پزشکی کودکان نیز مادران گاهی سؤال‌هایی در مورد مسائلی مثل واکسیناسیون کودکشان در این سن دارند که به برخی از مهم‌ترین آنها در زیر پاسخ داده شده است:

اگر کودک واکسن‌های خود را به‌موقع دریافت نکرده باشد، چه باید کرد: اگر کودک شما به دلیل بیماری یا دلیل دیگری یک واکسن از یک دورهٔ واکسیناسیونش را نزده است نگران نباشید. پزشک کودک معمولاً در روز ویزیت کودکتان، واکسیناسیون را از جایی که قطع شده است ادامه خواهد داد. برخی پزشکان از شما می‌خواهند همان زمان مراجعه کنید تا واکسن‌های جامانده را بزنید، پس حتماً هر واکسن از قلم افتاده‌ای را به پزشک یادآوری کنید.

آیا زمانی وجود دارد که کودک نباید واکسن بزند: بله، اما در بیشتر مواقعی که کودک شما تب پایین یا سرماخوردگی خفیف دارد، واکسن زدن برای او بی‌خطر و مؤثر است. شما می‌توانید در صورت وجود شرایط زیر قبل از واکسن زدن کودک با پزشک او مشورت کنید:

  • تب بالا یا یک بیماری جدید
  • وجود اختلال یا کمبودی در سیستم ایمنی بدن
  • تداخل سیستم ایمنی بدن کودک با داروهای دریافتی
  • صرع
  • تشنج بدون تب
  • دریافت دز بالایی از استروئیدهای خوراکی در کودک بیشتر از دو هفته و در سه ماه گذشته
  • واکنش شدید به یک واکسن قبلی، مانند درجه حرارت ۴۰/۵ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر، تشنج، گریهٔ تسلی‌ناپذیر یا غش کردن

برنامهٔ واکسیناسیون نوزاد زودرس به چه شکل است: نوزادان زودرس و نوزادان با وزن پایین هنگام تولد یعنی کمتر از ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم، باید همان برنامه‌ٔ واکسیناسیون نوزادان فول‌ترم را دنبال کنند، مگر اینکه پزشک کودک شما نظر دیگری داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید