ویتامین‌های کودکان: آیا باید به کودکتان مکمل بدهید؟

ویتامین‌های کودکان: آیا باید به کودکتان مکمل بدهید؟

آیا شما هم به کودکتان مکمل و مولتی‌ویتامین می‌دهید؟ در این مطلب با همه چیز درباره‌ٔ باید و نبایدهای ویتامین‌های کودکان آشنا شوید.

آیا باید به کودکان مکمل داد؟

متخصصان در مورد این‌که آیا مولتی‌ویتامین روزانه یا مکمل مواد معدنی برای همه‌ٔ کودکان لازم است یا نه اختلاف نظر دارند. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند فقط درصورتی‌که پزشک کودکتان توصیه کند به او مکمل بدهید و بعضی دیگر معتقدند که مصرف مکمل، مادامی که از مقدار توصیه‌شده‌ٔ روزانه (RDA) برای هر ویتامین یا ماده‌ٔ معدنی فراتر نرود، هیچ ضرری نخواهد داشت. همچنین کارشناسان دیگری نیز می‌گویند مصرف مکمل روزانه روش خوبی برای جبران هر گونه کمبود محتمل در رژیم غذایی کودک شماست. اما به‌طورکلی بیشتر کارشناسان اتفاق نظر دارند که:

  • مکمل‌ها جایگزین غذاهای طبیعی نیستند و هرگز نباید برای موجه کردن یک رژیم غذایی نامناسب استفاده شوند.
  • مصرف مکمل روزانه مادامی که از مقدار توصیه‌شده‌ٔ روزانه برای هر ویتامین یا ماده‌ٔ معدنی فراتر نرود، هیچ ضرری در پی نخواهد داشت.
  • بعضی از بچه‌ها مانند گیاهخواران یا آنهایی که حساسیت غذایی دارند، ممکن است برای تأمین مقدار توصیه‌شده‌ٔ برخی ویتامین‌ها یا مواد معدنی به مکمل روزانه نیاز داشته باشند.
  • اگر کودک شما خوب غذا نمی‌خورد، علاوه بر انجام اقدامات لازم برای بهبود عادت‌های غذایی، به او یک مولتی‌ویتامین طبق دستور پزشک نیز بدهید.

در نهایت نیز، اگر نگرانید که کودک شما ضروریات یک رژیم غذایی متعادل را دریافت نمی‌کند، مصرف روزانه‌ٔ یک مولتی‌ویتامین یا مکمل مواد معدنی با مشورت پزشک کودکتان نمی‌تواند ضرری داشته باشد.

اگر کودکتان بدغذاست، آیا باید به او مکمل بدهید؟

اگر نگران هستید که رژیم غذایی کودک شما کمبودی دارد، مثلاً چون او هیچ چیز سبز رنگی در دهانش نمی‌گذارد یا به دلیل این‌که برای هفته‌ها فقط یک یا چند نوع غذا را می‌خورد، شاید بخواهید برای آسودگی خاطر خود به او مکمل بدهید. این کار کمی تضمین اضافی می‌دهد که او آنچه را نیاز دارد دریافت می‌کند. رژیم غذایی کودکان بدغذا را دنبال کنید.

همچنین ممکن است این سؤال برای شما هم پیش بیاید که اگر مثلا رژیم غذایی کودکتان در طول یک هفته بدتر از حالت معمول باشد، آیا باید بیش از یک مکمل در روز به او بدهید؟ خیر. دلیلی ندارد که بیش از دز توصیه‌‌شدهٔ روزانه، یعنی معمولاً یک قرص در روز به کودک خود بدهید. برخی از مردم فکر می‌کنند که کمی خوب است اما بیشتر بهتر است، اما در مورد مکمل‌ها این رویکرد خطرناک است. این کار نه تنها می‌تواند به کودک شما آسیب برساند، مثلاً در مورد مصرف مکمل آهن بیش از حد، بلکه مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند از جذب مواد مغذی دیگر جلوگیری کند و تعادل رژیم غذایی کدک را بر هم بزند.

چه نوع مکملی به کودک بدهید؟

هر مولتی‌ویتامین کودکانی جویدنی یا مایع خوب است، مگر این‌که کودک شما نیازهای خاصی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کودکتان گیاهخوار است، باید مطمئن شوید که این مکمل حاوی ویتامین‌های B۱۲، ویتامین D و همچنین ریبوفلاوین و کلسیم است که ممکن است در رژیم غذایی او کم باشد و اگر پزشک تشخیص داده است که کودکتان کم‌خونی دارد، ممکن است مکملی با مقدار مشخصی آهن را به شما توصیه کند.

همچنین، بچه‌های زیر چهار سال هنگام جویدن قادر به خرد کردن خوب و کافی مواد غذایی نیستند، بنابراین برای جلوگیری از خطر خفگی به آنها مکمل‌های مایع بدهید.

بچه‌ها اغلب به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که بیشتر بچه‌ها از شیرخواران تا نوجوانان، روزانه مکملی با ۴۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند.

توجه داشته باشید که مکمل‌ها معمولاً حاوی ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه به هر ویتامین و ماده معدنی نیستند، بنابراین هنوز باید مطمئن شوید که کودک ویتامین یا ماده‌ٔ معدنی مورد نیاز بدنش را از منابع غذایی نیز دریافت می‌کند. برای مثال، اگر کودک شما شیر یا لبنیات کافی مصرف نمی‌کند و فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مقدار توصیه‌‌شده‌ٔ کلسیم را از مکمل خود دریافت می‌کند، پس باید منابع مبتنی بر مواد غذایی دیگری حاوی کلسیم را نیز به او بدهید.

هنگام انتخاب مکمل برای کودک خود، برچسب را با دقت بخوانید. یک بررسی نشان داد که وقتی به بچه‌های خردسال که در رژیم غذایی خود کمبود برخی مواد مغذی را داشتند، مکمل داده شد، بعضی از بچه‌ها در نهایت بیش از حد توصیه‌شده ویتامین A، اسید فولیک و روی دریافت کردند. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید مکملی که به کودک خود می‌دهید دز بالایی از این مواد مغذی ندارد، مگر این‌که پزشک فرزندتان چیزی خلاف این را گفته باشد.

همچنین، به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و دارو (FDA) همان استانداردهایی را که داروها باید قبل از تولید داشته باشند، برای مکمل‌ها رعایت نمی‌کند، بنابراین کیفیت و قدرت مکمل ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشد.

نوشیدنی ویتامین‌دار را هم جایگزین مکمل ویتامین نکنید. نوشیدنی‌های ویتامینه شامل نوشیدنی‌های ورزشی یا انرژی‌زا غالباً حاوی کافئین و شکر افزوده هستند.

در مورد مکمل‌ها چه موارد احتیاطی را رعایت کنید؟

مکمل‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای کودکان جذاب باشند و اغلب به آب‌نبات شباهت دارند، بنابراین بچه‌ها اگر فرصتش را داشته باشند، ممکن است چند عدد را یک‌جا بخورند. اما دریافت بیش از حد برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه آهن می‌تواند خطرناک یا حتی مرگبار باشد.

بنابراین با مکمل‌ها مانند دارو رفتار کنید. اطمینان حاصل کنید که قوطی مکمل درپوش محافظ کودک دارد، اما فقط به این درپوش‌ها اتکا نکنید، همیشه قوطی مکمل را کاملاً از دسترس کودک خود دور نگه دارید.

محض احتیاط، اگر مشکوک به این هستید که کودک خودش مکملی مصرف کرده است، حتی اگر حاوی آهن نباشد، با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

در مورد ایمن کردن خانه برای کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید