نکات مهم ایمنی کودک در آب را بدانید

نکات مهم ایمنی کودک در آب را بدانید

بچه‌ها عاشق بازی در آب و اطراف آن هستند، اما این آب هر جا باشد، چه در یک سطل، کاسه توالت، وان، سینک، چاله یا استخر می‌تواند خطرناک باشد و اگرچه احتمالاً این را بارها شنیده‌اید، اما ارزش تکرار را دارد که یک کودک خردسال می‌تواند در آبی به عمق 2/5 سانتی‌متر غرق شود. در این مطلب با نکاتی در مورد حفظ ایمنی کودک در آب آشنا شوید.

ایمنی در آب

برای کمک به محافظت از کودکتان در برابر غرق شدن تصادفی، مطمئن شوید که در محل بازی او در فضای باز، حتی منبع کوچکی از آب وجود ندارد. اگر فرزندتان در نزدیکی آب بازی می‌کند، مثلاً در پارکی با فضایی برای آب‌بازی، چشمتان مدام به او باشد.

در استخر یا ساحل، ایرادی ندارد که اجازه دهید او کنار یا در آب هرچه دوست دارد بازی کند اما تا زمانی که شما بر او نظارت داشته و در همان نزدیکی باشید و وقتی کودک نمی‌تواند خوب شنا کند، همیشه به فاصله‌ٔ یک دست از او باقی بمانید. در ادامه نکات ایمنی کودک را در مکان‌های مختلف که خطر خفگی یا غرق شدن وجود دارد بدانید.

آب وان

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هرگز بچه‌ٔ خردسال خود را حتی برای یک دقیقه بدون مراقب در وان حمام تنها نگذارید. اگر تلفن زنگ زد و شما باید به آن پاسخ دهید، بچه را در حوله‌ای بپیچید و با خود ببرید. راه‌های دیگر برای کمک به ایمن نگه داشتن فرزندتان در آب هنگام حمام اینهاست:

  • برای جلوگیری از لغزیدن، کف وان را با یک زیرانداز لاستیکی دارای مکنده بپوشانید.
  • وان را فقط به عمق ۷ تا 10 سانتی‌متر با آب پر کنید.
  • اگر کودکتان نمی‌تواند بدون کمک صاف بنشیند، پشت او را به چیزی تکیه دهید تا به صورت قائم بماند.
  • در توالت فرنگی و در سرویس بهداشتی را بسته نگه دارید و برای توالت فرنگی قفل محافظ کودک بگیرید.
  • برای بچه‌های که می‌توانند راست بنشینند، حلقه‌ٔ حمام ممکن است یک «دست» اضافی برای شما فراهم کند. اما اجازه ندهید که این حلقه احساس امنیت کاذبی به شما بدهد، چون کودکان شیرخوار می‌توانند با وجود حلقه وارونه شوند یا در زیر حلقه گیر بیفتند، بنابراین، حلقه اصلاً جایگزینی برای پاییدن کودک و نگه داشتن یک دستتان روی او در همه حال نیست.

راهنمای ایمن‌سازی حمام و دستشویی را ببینید.

آب استخر یا دریاچه

برای بردن فرزندتان به شنا در استخر یا دریاچه بهتر است دست‌کم تا وقتی که بتواند بدون کمک سرش را بالا بگیرد که معمولاً در چهار یا پنج ماهگی خواهد بود صبر کنید. وقتی فرزندتان به اندازهٔ کافی بزرگ شده باشد که با شما به داخل آب برود، برای پیشگیری از بروز مشکل و سالم ماندن این مراحل را دنبال کنید:

  • قبل از هر چیز، دوره‌ٔ احیای قلبی ریوی شیرخوار یا احیای کودکان بزرگ‌تر را بگذرانید.
  • هر زمان که در نزدیکی آب هستید، به فرزندتان یک جلیقه‌ٔ نجات استاندارد کودک که سایز مناسب اوست بپوشایند.
  • برای ایمن نگه داشتن فرزندتان در آب، به اسباب‌بازی‌های بادی مانند بازوبند شنا اتکا نکنید.
  • کودک را زیر آب فرو نبرید. اگرچه کودکان زیر یک سال ممکن است به طور طبیعی نفس خود را در سینه حبس کنند، اما به همان اندازه احتمال دارد که آب را ببلعند. به همین دلیل است که کودکان نسبت به باکتری‌ها و ویروس‌های آب استخر و دریاچه‌ها که می‌توانند باعث گاستروانتریت و اسهال شوند، آسیب‌پذیرتر هستند.
  • قبل از تصمیم به شنا در استخر عمومی یا دریاچه، اطمینان حاصل کنید که غریق نجات در آنجا حضور دارد، مجهز به تجهیزات نجات سالم است و یک تلفن برای موارد اضطراری در دسترس است. تلفن همراهتان را نیز کنار ساحل همراه داشته باشید.
  • استخرهای بادی یا پلاستیکی را بعد از هر بار استفاده تخلیه و در حالت عمودی نگهداری کنید.
  • اگر استخر روباز در حیاط دارید، اطمینان حاصل کنید که به طور کامل با نرده‌ای به ارتفاع حداقل 120 سانتی‌متر محصور شده است.
  • استخر همچنین باید یک گیت ایمنی خودبسته شونده و خودچفت ‌شونده داشته باشد که از داخل محوطه‌ٔ استخر به بیرون باز می‌شود. همیشه بعد از هر بار استفاده، گیت ایمنی را قفل و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی وجود ندارد که فرزندتان بتواند با رفتن روی آن از حصار استخر عبور کند.
  • در مورد جکوزی‌ها و استخرهای خانگی، مطمئن شوید که دریچه‌ٔ خروجی آب یا آب‌گذر آنها یک کفشور ضدگیرافتادگی یا سیستم تخلیه‌ٔ ایمن دیگری، مانند قطع‌کن خودکار پمپ دارد. دریچه‌ٔ خروجی آب استخرها یکی از پنج مخاطره‌ٔ مهم پنهان در خانه‌هاست. مکش حاصل از تخلیه‌ٔ استخر می‌تواند آن‌قدر قوی باشد که حتی یک فرد بزرگسال را در زیر آب نگه دارد، موها یا بدن را بکشد و روی خروجی یک آب‌بند ایجاد کند. نبود کفشور یا کفشور معیوب غالباً باعث ایجاد مشکل می‌شود و جایگزینی آن ممکن است جان انسانی را نجات دهد.

آب استخر یا دریاچه

آیا کودکان می‌توانند به کلاس شنا بروند؟

اگرچه دو مطالعه‌ٔ کوچک نشان داده‌اند که درس شنا برای کودکان یک تا چهار ساله ممکن است خطر غرق شدن را کاهش دهد. اما کلاس شنا روشی مطمئن برای محافظت از فرزند شما نیست و برای کودکان کوچک‌تر از یک سال توصیه نمی‌شود. در مورد امنیت در استخر، هیچ جایگزینی جز نظارت بزرگسالان وجود ندارد.

همچنین ممکن است برخی از بچه‌ها حداقل تا چهار سالگی برای کلاس شنا آماده نباشند. این موضوع که کلاس شنا برای کودک شما مناسب است، به این نکته ارتباط دارد که چند وقت یک بار در نزدیکی آب است و توانایی‌های جسمی او در چه حدی است.

اگر تصمیم دارید فرزند خود را در کلاس شنا ثبت‌نام کنید، جایی را پیدا کنید که دستورالعمل‌ مشخص‌تری برای آموزش شنا را دنبال کند. به عنوان مثال، دستورالعمل برخی استخرها به مربیان توصیه می‌کند که فرزندان خردسال را زیر آب نبرند و والدین را ترغیب به شرکت در کلاس می‌کند. و وقتی می‌خواهید بردن کودک خود به استخر یا دریاچه را شروع کردید، آموزش قوانین ساده‌ٔ ایمنی در آب را آغاز کنید. برخی از این قوانین اولیه شامل اینهاست:

  • بدون یک بزرگسال نزدیک آب نرو.
  • هرگز کودک دیگری را به زیر آب فرو نبر.
  • در اطراف استخر ندو.
  • همیشه اول با پا داخل آب برو یا بپر.

اگر برای کودک زیر آب اتفاقی افتاد چه کار کنید؟

هر وقت کودکتان در آب باشد، بسیار مهم است که او را حتی یک لحظه بدون مراقب نگذارید. اگر او حین حمام یا در حال بازی در استخر، لحظه‌ای سر بخورد و به زیر آب برود، احتمالاً با سرفه بالا می‌آید اما اگر مدت بیشتری زیر آب قرار داشت و بالا نیامد، باید خونسرد ولی سریع عمل کنید. پس این مراحل را برای دنبال کردن به ذهنتان بسپارید:

  • فرزندتان را از آب بیرون بیاورید.
  • با ملایمت ضربه‌ای به او بزنید یا تکانش دهید تا ببیند پاسخ می‌دهد یا خیر. اگر پاسخگو نیست، نفس نمی‌کشد، یا اگر نبض ندارد، فوراً احیای قلبی ریوی کودک را شروع کنید.
  • اگر شخصی در آن نزدیکی هست، برای کمک فریاد بزنید و به آنها بگویید که با اورژانس تماس بگیرند.
  • اگر با فرزندتان تنها هستید، احیای قلبی ریوی را به مدت دو دقیقه انجام دهید و سپس برای تماس با اورژانس این کار را متوقف کنید.
  • تا زمانی که کودک شما دوباره نفس بکشد یا تا رسیدن پرسنل اورژانس، سی‌پی‌آر را ادامه دهید.
  • اگر فرزندتان تا مرز غرق شدن رفته است، برای ارزیابی کامل پزشکی، سریعاً او را به اورژانس ببرید. حتی اگر خوب به نظر برسد، ممکن است آب استنشاق کرده و تنفسش متوقف شده باشد، که می‌تواند باعث آسیب ریوی یا آسیب به سیستم عصبی شود.

اگرچه بعید است که هیچ‌وقت به انجام احیای قلبی ریوی روی فرزند خود نیاز پیدا کنید، اما عاقلانه است که فقط محض احتیاط، نحوه‌ٔ انجام آن را یاد بگیرید. اگر پدر یا مادر هستید، باید خیلی ترس‌ها را کنار بگذارید تا بتوانید موقع نیاز به کودکتان یا کودک دیگران کمک کنید. 

احیای قلبی کودک زیر یک سال را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط