رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۲۴

کودک شما حالا وارد سومین هفته از ماه ۲۴ زندگی خود شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی روزهای هفتهٔ سوم این ماه آشنا شوید.

مسائل و نکات ایمنی

روز تولد دو سالگی، زمان مناسبی برای بازبینی ایمنی کودکتان است. شما قبلاً دربارهٔ ایمن‌سازی خانه برای حضور کودک فکر کرده‌اید، اما از آنجا که کودکتان بلندقدتر، متحرک‌تر و ماجراجوتر می‌شود، هر مرحله خطرات جدیدی همراه دارد. خطرات احتمالی را از چشم‌انداز او دوباره ارزیابی کنید، یعنی خود را جای کودک بگذارید و ببینید چه خطراتی یا چه موارد هیجان‌انگیز خطرسازی برای کاوش وجود دارد.

کودکتان هر روز بیش از پیش قادر به رسیدن به جاهایی خواهد بود که فکرش را هم نمی‌کنید. او ممکن است از چهارپایه، میز و کانتر آشپزخانه بالا برود؛ درب ظروفی را که تا به حال هیچ علاقه‌ای به آنها نشان نداده است باز کند و سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید به مکان‌های خطرناکی مثل استخر، میز ابزار و دیگر وسایل خطرناک برسد.

خوشبختانه کودکتان حالا می‌تواند معنی «نه» را به خوبی درک کند. وقتی کوچک بود، شما مجبور بودید به خارج کردن موارد خطرساز از دسترسش اتکا کنید. این کار هنوز هم فکر خوبی است، اما اکنون باید از کلمات و لحن صدای جدی صدا نیز استفاده کنید تا مشخص شود کدام رفتارها قابل قبول نیست؛ برای مثال، باز کردن جعبه‌ٔ سی‌دی‌ها و پاره کردن کتاب‌ها. اما هنوز هم باید تا حد ممکن تهدیدات بالقوه را از دسترسش خارج کنید. چاقوهای تیز را از کشوهای قابل دسترس بردارید، مواد شوینده را در کابینت‌های بالایی بگذارید، حمام و دستشویی را از هر وسیلهٔ خطرسازی خالی کنید و دارو و قرص‌ها را در ظروف دارای درب محافظ کودک بگذارید.

اختلاف نظر سر تربیت کودک

برای والدین کودکان کاملاً طبیعی است که در مورد نحوه‌ٔ بزرگ کردن و روش تربیتی فرزندشان اختلاف نظر داشته باشند، چون همهٔ ما از خانواده‌های متفاوتی می‌آییم و شخصیت‌های منحصر به فردی داریم. اما شاید توصیه‌های زیر بتواند در رسیدن به یک نظر مشترک برای تربیت کودکتان کمی به شما کمک کند:

  • وقتی شما و همسرتان در مورد نحوهٔ مدیریت یک مسئله‌ٔ مربوط به فرزندپروی اختلاف نظر دارید، برای کودکتان بهتر است اگر این اختلاف را به او نشان ندهید.
  • اگر با نظر همسرتان مخالفید، بگذارید اول او به هر شکلی که مصلحت می‌داند واکنش نشان دهد و وسط حرفش با کودک نپرید و پس از آن می‌توانید در مورد اختلاف نظر خود با هم صحبت کنید، طوری که کودکتان متوجه هیچ ناراحتی‌ای نشود.
  • ثبات روش و رویهٔ تربیتی شما، پایه و اساس تأدیب و تربیت است، بنابراین فکر خوبی است که شما و همسرتان در مورد دیدگاه کلی خود در مورد قوانین و مجازات‌ها صحبت کنید و در مورد مسائل مهم به یک نظر برسید.
  • به جای حمله به روش‌های یکدیگر، روش خود و دلیل مؤثر بودن آن را برای هم توضیح دهید.
  • در بحث‌هایتان به موضوعات مشخص بپردازید، نه کلیاتی که می‌تواند به پرخاش بی‌سرانجام شما به یکدیگر تبدیل شود.
  • تا آنجا که می‌توانید به دنبال سازگاری و مصالحه باشید؛ نه دعوا و به کرسی نشاندن حرفتان.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط