رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۲۲

با پایان این هفته، کودک ۲۲ ماههٔ شما وارد ماه ۲۳ زندگی‌اش خواهد شد و درست یک ماه بعد از آن، دومین سالگرد تولدش خواهد بود. در این هفته می‌توانید با بخشی از رفتار و زندگی یک کودک در هفتهٔ چهارم از ماه ۲۲ بعد از تولدش آشنا شوید.

ایرادگیر کوچک شما

برخی کودکان در این سن خیلی با اشتیاق و بدون ایراد گرفتن انواع غذاها را می‌خوردند و بسیاری دیگر کاملاً مشکل‌پسندند. به عنوان مثال، ممکن است کودکی خیلی ناراحت شود اگر شما کمی ماست را کنار گوشت یا سبزیجات برایش در یک ظرف بگذارید یا به هر شکلی دو غذایش کمی با یکدیگر مخلوط شوند یا در دوره‌هایی فقط یک یا دو نوع غذای اصلی را بخورد و یا فقط غذاهای سفید و زرد مثل نان و ماکارونی را بخورد. همچنین مانند بسیاری از بچه‌ها در این سن، ممکن است از خوردن سبزیجات، به ویژه سبزیجات تلخ و سایر سبزیجاتی که طعم قوی‌تری دارند امتناع کند.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند این است که سعی کنید عادات غذایی او را به موضوع بزرگی تبدیل نکنید. همان غذایی را که برای دیگر اعضای خانواده آماده کرده‌اید روی میز بگذارید و اجازه دهید کودک چیزی را که می‌خواهد از آن انتخاب کند. نگران نباشید، او گرسنه نمی‌ماند و بعید است که این رفتارهای ایرادگیرانه‌ٔ بچه‌های نوپا تا بزرگسالی همراهشان باشد؛ همهٔ ما بالاخره غذا خوردن را یاد گرفته‌ایم!

لباس پوشیدن کودک

کودک نوپای شما در این سن ممکن است عاشق این باشد که خودش لباس بپوشد و لباس‌های خیلی بی‌ربطی را با هم بپوشد که ظاهر و ترکیب بدی با یکدیگر دارند. اگر این مشکل را شما هم دارید، بهتر است لباس‌هایی را که تناسب بیشتری با یکدیگر دارند به او بدهید تا هر کدام را که انتخاب کرد، در نهایت ترکیب مناسب‌تری داشته باشد.

مطمئن باشید معمولاً مشکل حل می‌شود اگر بگذارید بین دو دست لباسی که خودتان انتخاب کرده‌اید، او یکی را انتخاب کند.

اثر خوب برنامه‌های روتین برای کودک

در این سن، سعی کنید زمان مشخصی برای چرت روزانه، غذا خوردن و رفتن به رختخواب برای کودکتان تعیین کنید و به آن پایبند بمانید. یک برنامهٔ منظم به کودک کمک می‌کند احساس امنیت بیشتری داشته باشد و حس کند کنترل بیشتری روی اوضاع دارد. او هنوز نمی‌تواند مفهوم زمان را درک کند، بنابراین داشتن برنامهٔ ثابت فهمی از آنچه در ادامه پیش می‌آید به او می‌دهد.

داشتن برنامه‌های روتین، غیر از اینکه زندگی شما را ساده‌تر می‌کند، باعث می‌شود که کودک کمی آرام‌تر و شاید خوش‌اخلاق‌تر شود، چون اگر فرزندتان بداند هر روز باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشد، احتمالاً با مقاومت و مخالفت کمتری از سوی او مواجه خواهید شد.

اما برای این کار لازم نیست سخت‌گیر و انعطاف‌ناپذیر باشید. مهم‌ترین موضوع این است که هر روز همه چیز تقریباً با ترتیب ثابتی و کم و بیش در زمان ثابتی انجام شود. همچنین اگر ساعت خواب شبانه و بیداری صبحگاهی در روزهای آخر هفته نیز تقریباً مشابه دیگر روزهای معمول هفته باشد و ناگهان تغییر قابل توجهی در آن به وجود نیاورید، به حفظ برنامه‌ٔ روتین کودکتان کمک کرده‌اید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط