رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۲۰

این هفته کودک شما وارد دومین هفته از ماه ۲۰ بعد از تولدش خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی و رفتار کودکتان در هفتهٔ‌ دوم ماه ۲۰ پس از تولدش آشنا شوید.

تقویت مهارت‌ها و احساس کلافگی

حتی سازگارترین، شادترین و اجتماعی‌ترین کودکان هم گاهی اوقات ناله می‌کنند، به شما می‌چسبند و گریه خواهند کرد. فرزندتان با این رفتارها در واقع می‌خواهد به شما اعلام کند که دیگر طاقت ندارد و ظرفیتش تکمیل شده است.

در این سن، کودک شما با سرعتی سرگیجه‌آور در حال یادگیری چیزهای جدید و اصلاح مهارت‌های خود است. احساس کلافگی و درماندگی‌اش هم گریز‌ناپذیر است. پس اگر لازم است که به کودکتان پاسخ مناسبی بدهید و بگذارید او بداند که شما از ناراحتی‌اش آگاه هستید. احساسات او را به رسمیت بشناسید، اما این طوفان‌های عاطفی کوتاه‌مدت را خیلی بزرگ نکنید.

اگر کودک گریه می‌کند و به شما چسبیده است، چند بار بغل کردن و بعد پرت کردن حواسش ممکن است کافی باشد تا آرام‌تر شود ولی اگر ناله می‌کند و مدام بهانه می‌گیرد، می‌توانید توضیح دهید که: «وقتی ناله می‌کنی، من نمی‌فهمم چی می‌گی، می‌تونی به من نشون بدی که چی می‌خوای؟» یا جمله‌هایی شبیه به این تا کودکتان کمی آرام شود.

یک شیء انتقالی یا آرامش‌بخش مثل پتو یا خرس عروسکی می‌تواند یک کودک نوپای مضطرب را آرام کند. همهٔ کودکان به یک شیء محبوب وابستگی پیدا نمی‌کنند، اما اگر فرزند شما هم یکی از بچه‌هایی است که شیء محبوب دارند، می‌توانید استفاده از آن را تشویق کنید. زمانی را مخصوص بازی آرام و بی‌سروصدا و زمانی برای بازی با خودتان را در برنامه‌ٔ کودکتان بگنجانید. این رفتارها در چند سال آینده و وقتی فرزندتان کنترل عاطفی و درک بهتری از جایگاه خودش در این جهان بزرگ و شگفت‌انگیز به دست می‌آورد، کم‌کم کاهش می‌یابد و سپس رفع خواهد شد.

ویزیت‌ها و ملاقات با پزشک کودک

وقتی مجبورید یک کودک نوپای بیمار را پیش پزشک ببرید، بدحالی کودکتان هر گونه ترسی را که ممکن است در مورد تجربه دکتر رفتن داشته باشد بیشتر می‌کند. کودک شما در سن ۲۰ ماهگی ممکن است در ذهن خود پزشک را با درد واکسن‌ زدن یا ناآگاهی در مورد چیزی که قرار است اتفاق بیفتد ارتباط دهد.

با کمک یک عروسک محبوب و تعدادی کتاب برای پرت کردن حواسش در زمان انتظار به مطب پزشک بروید. همچنین از پزشک سؤال کنید که آیا کودکتان می‌تواند در طول معاینه روی پای شما بنشیند یا خیر، چون این کار اطمینان بیشتری به او می‌دهد وکمی آرامش خواهد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط