ملاقات اطرافیانتان با نوزاد

ملاقات اطرافیانتان با نوزاد

یک نوزاد تازه متولدشده را تقریباً همه دوست دارند و این موضوع با اینکه شروع ملاقات‌هایی خوشایند خواهد بود، اما در مواردی نیز ممکن است مشکل‌ساز شود. اولین چیزی که باید بدانید این است که کودک شما بزرگ خواهد شد و حال شما نیز رو به بهبود خواهد رفت، پس بهتر است شاد باشید و گذشت این روزها را زیاد سخت نگیرید. اما برای حفظ سلامت و ایمنی نوزادتان نیز لازم است به برخی موارد در این ملاقات‌ها توجه و دقت بیشتری داشته باشید. در این مطلب می‌توانید با برخی راهنمایی‌ها و توصیه‌ها برای ملاقات نوزاد توسط اطرافیان آشنا شوید.

راهکارها و توصیه‌هایی برای ملاقات با نوزاد

وقتی پس از زایمان همراه کودکتان به خانه می‌روید، ملاقات‌های اطرافیانتان برای دیدن شما و کودکتان شروع خواهد شد. اگر دوست، آشنا و فامیل زیادی دارید، شاید مدیریت این رفت‌وآمدها نیاز به برنامۀ مشخصی داشته باشد. برخی از توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا این ملاقات‌ها را به شکل دلخواهتان درآورید:

زمان ملاقات تعیین کنید

قبل از شروع آمدن اطرافیان، روی پیغام‌گیر تلفنتان یک پیام کوتاه بگذارید و ساعت بازدیدها را با خوش‌رویی اعلام کنید. به این شکل، دیگران به مرور متوجه خواهند شد که شما نباید هر لحظه آماده و منتظر ورود آنها باشید.

از بیماری‌ها پیشگیری کنید

نوزادان سیستم ایمنی قوی‌ و لازم را برای محافظت از خودشان در مقابل بیماری‌ها ندارند و هنوز نمی‌توانند داروهای سرماخوردگی بخورند. هرچه هم که نسبت فامیلی دیگران نزدیک و خودشان عزیز باشند،‌ اگر بیمار هستند نباید به دیدن نوزادتان بیایند. از مادر یا همسرتان بخواهید این نکته را با رویی گشاده به دیگران یادآوری کند.

به نظافت دست‌ها توجه کنید

اطرافیان معمولاً این آگاهی را دارند که دست‌هایشان را بشویند، اما در غیر این صورت بعد از ورود به خانه، از یکی از مراقب‌هایتان بخواهید که برای شستن دست‌هایشان آنها را راهنمایی کند یا یک ضدعفونی‌کنندۀ دست در اختیار آنها بگذارند تا از آن استفاده کنند.

بوسیدن نوزاد را ممنوع کنید

همه این را می‌دانند که بوسیدن یک نوزاد کار درستی نیست. نوزادان احتمال زیادی برای ابتلا به عفونت دارند، پس از آنها بخواهید نوزاد را نبوسند و دست یا دهانشان را نزدیک چشم‌ یا دهان نوزاد نبرند.

بغل کردن نوزاد را غیرممکن کنید

نوزادان معمولاً خواب هستند، همین دلیل را بهانه‌ای برای افرادی کنید که مدام و بدون توجه می‌خواهند کودک را بغل کنند و در آغوششان بفشارند.

اجازۀ سیگار کشیدن ندهید

به افراد سیگاری اطلاع بدهید که قبل از بازدید یا در طول آن و ‌حتی در فضای بیرون یا روی بالکن و تراس سیگار نکشند، زیرا مواد سمی روی لباس‌ها می‌ماند و برای سلامت نوزاد و تازه‌مادری که به کودکش شیر می‌دهد مضر است. این کار را بهتر است همسرتان انجام دهد.

مدت زمان ملاقات را محدود کنید

والدین خسته هستند و کارهای زیادی در پیش دارند، دیگران باید این را بدانند. شما می‌توانید از همسر یا یکی از اطرافیانتان بخواهید که مدت زمان حضور دیگران را با گفتن اینکه کودک یا شما باید بخوابید، کمتر کنند.

ورود بچه‌ها را کمتر کنید

هرچه هم که کودکان فامیل و دوستان برای دیدن نوزاد هیجان‌زده باشند، برای بازدیدهای اول بهتر است از آمدن آنها پیشگیری شود. در ضمن، خود بچه‌ها به توجه نیاز دارند و ممکن است باعث دردسر شوند، زیرا بچه‌ها دلیلی برای ساکت بودن نمی‌بینند. همچنین دست‌های کوچک بچه‌ها ممکن است مملو از میکروب باشد و نوزاد را بیمار کند.

این ملاقات‌ها جدا از آشنایی کودکان دیگرتان با کودک جدید است که باید برای آن وقت کافی بگذارید تا کودک تازه‌وارد باعث بدخلقی زیاد یا حسادت بچه‌های دیگرتان نشود تا همگی آنها در آینده ارتباط سالم و نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. اما اگر کودک یا کودکان بزرگ‌تر خود شما نیز بیمار هستند، لازم است با چگونگی ملاقات کودکان دیگرتان با نوزاد آشنا باشید و برنامه‌ریزی کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط