هفت سؤال رایج پدر و مادرها در هفتهٔ اول تولد نوزاد

برای کسانی که به تازگی پدر و مادر می‌شوند گاهی سؤال‌هایی پیش می‌آید که موقع پیدا کردن جواب درست آن به حرف‌های متناقض برمی‌خورند. این پدر و مادرها سؤال‌هایی در مورد خواب کودک، شیر خوردن و حمام کردن او دارند که معمولاً از هر کسی که می‌پرسند جواب متفاوت می‌شوند. به همین دلیل امروز هفت سؤال از رایج‌ترین سؤال‌های پدر و مادرها در هفتهٔ اول پس از زایمان را جمع کرده‌ایم و پاسخ صحیح به آنها داده‌ایم.

۱. چطور با نوزاد ارتباط برقرار کنم؟

برقرار کردن ارتباط با نوزاد یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های والدین در روزهای ابتدایی زندگی اوست. اینکه به او لبخند بزنید و او هم در جوابتان لبخند بزند می‌تواند شما را به وجد بیاورد. اما باید توجه کنید نوزادان از زمانی که به دنیا می‌آیند به این دنیا عادت ندارند و زمانی را احتیاج دارند که به مرور همه چیز را بشناسند.

برای اینکه با او ارتباط خوبی برقرار کنید با او ارتباط پوست با پوست داشته باشید. وقتی به او شیر می‌دهید دست‌هایش را لمس کنید و وقتی می‌خواهید بغلش کنید او را نزدیک سینه‌تان بگیرید. همچنین می‌توانید او را به آرامی ماساژ بدهید. کودک صدای شما را دوست دارد پس با او صحبت کنید و برایش آواز بخوانید. به چشم‌هایش نگاه کنید و به او لبخند بزنید، او هم به مرور یاد می‌گیرد که لبخند شما را تقلید کند.

۲. نوزاد من چقدر باید در روز بخوابد؟

خیلی زیاد. در روزهای اول نوزاد حدود ۱۶ ساعت در روز می‌خوابد. اما همهٔ این ۱۶ ساعت در یک نوبت نیست. ممکن است نوزاد شما هر دو ساعت یک بار بیدار شود و بعد دوباره بخوابد.

خوب است در طول شب که او را می‌خوابانید یک یا دو دقیقه صبر کنید و بررسی کنید که او راحت است و خوب خوابیده یا نه! برای عوض کردن پوشک یا شیر دادن زیاد او را از خواب بیدار نکنید. برای بچه‌های بزرگ‌تر در طول روز یک برنامه فعالیت و بازی داشته باشید تا طی روز کمتر بخوابد و شب خواب راحت‌تری داشته باشد.

۳. چند بار باید به او شیر بدهم و چطور مطمئن شوم که او سیر شده است؟

معمولاً بچه‌هایی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند هر دو سه ساعت یک بار شیر می‌خورند و بچه‌هایی که شیر مادرشان را می‌خورند معمولاً هر یک تا دو ساعت یک بار این کار را انجام می‌دهند. اگر کودک شما بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شیر می‌خورد و پس از روز چهارم تولد هر ۲۴ ساعت شش پوشک را خیس می‌کند، نشان‌دهندهٔ این است که او به اندازهٔ کافی غذا می‌خورد. نگران وزن‌گیری او نباشید؛ در هفتهٔ اول مقداری وزن کم می‌کند و از هفتهٔ دوم دوباره وزن‌گیری را شروع می‌کند. اگر وزن‌گیری او در هفتهٔ دوم به بعد شروع نشد، بهتر است توسط متخصص نوزادان معاینه شود.

۴. هر چند وقت یک بار باید او را به حمام ببرم؟

معمولاً نوزاد را بعد از افتادن بند ناف و خوب شدن آن هفته‌ای یک بار حمام می‌کنند. اگر شما می‌خواهید بیشتر او را بشویید، حواستان باشد که نباید بیشتر از سه‌ بار در هفته کودک را به حمام ببرید. زیرا پوست کودک خیلی زود خشک می‌شود و ممکن است این موضوع برای او آزاردهنده باشد.

۵. چگونه می‌توانم پوست کودک را از بثورات پوشک محافظت کنم؟

مهم‌ترین نکته این است که باسن کودک را همیشه تمیز و خشک نگه‌ دارید. این بدین معنی است که پوشک را بلافاصله بعد از کثیف شدن عوض کنید تا ادرار و مدفوع کودک باعث خارش و زخم پوست او نشود. توجه داشته باشید که پوست کودک بسیار حساس است و به همین دلیل باید او را به آرامی و با استفاده از آب ولرم و پارچهٔ نرم تمیز کنید و توجه کنید که دستمال مرطوب‌هایی که دارای الکل هستند هم می‌تواند پوست کودک شما را تحریک‌پذیر کند. علاوه بر این، خوب است برای کودک پوشک خیلی تنگ استفاده نکنید.

۶. چطور از بند ناف نوزاد محافظت کنم؟

بند ناف و پوست اطراف آن را تمیز و خشک نگه‌ دارید تا زمانی که بند ناف بیفتد. تا زمانی که بند ناف کودک بیفتد او را با دستمال خیس یا اسفنج نرم تمیز کنید و هرگز بند ناف را خیس نکنید. همچنین پوشک را زیر بند ناف قرار دهید تا ادرار کودک با بند ناف تماس پیدا نکند.

اگر زمانی که بند ناف را لمس می‌کنید کودک گریه می‌کند یا اینکه اطراف بند ناف قرمز شده و مایعی از آن خارج می‌شود، کودک را پیش پزشک ببرید. زیرا این علائم ممکن است نشانهٔ عفونتی در ناحیهٔ بند ناف باشد.

۷. چگونه از آلت تناسلی نوزاد ختنه‌شده محافظت کنم؟

آلت تناسلی کودک شما احتمالاً تا چند روز قرمز و ملتهب خواهد بود. این التهاب معمولاً بعد از یک هفته از بین می‌رود و اگر التهاب کودک بیشتر شد یا زخم و مایع در اطراف آلت مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که تا زمان خوب شدن آلت نوزاد این قسمت از بدن او را تمیز نگه‌ دارید و برای شستن او فقط از آب یا آب و پاک‌کنندهٔ ملایم استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید با مشورت پزشک، برای کاهش برخورد آلت با پوشک، به آلت نوزاد کمی وازلین بزنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط