چرا و چطور باید یک فضای مخصوص انجام تکالیف کودک ایجاد کنیم

چرا و چطور باید یک فضای مخصوص انجام تکالیف کودک ایجاد کنیم

اگر تصمیم با فرزندتان بود، احتمالاً تکالیفش را روی کف اتاق نشیمن انجام می‌داد، روی شکم دراز می‌کشید، یک قوطی نوشابه کنار دستش می‌گذاشت و در پس‌زمینه هم برای سرگرمی از تلویزیون کارتون‌ پخش می‌شد. چگونه می‌توانید از این نقشه‌هایش پیشگیری کنید؟ در این مطلب با پیشنهادهای برخی والدین در مورد چگونگی ایجاد جایی برای انجام تکالیف کودکان آشنا شوید.

ایستگاه تکالیف یا میز مشق شب

از همان ابتدا، یعنی از شروع پیش‌دبستان یا کلاس اول، با ایجاد یک ایستگاه انجام تکالیف عادت‌های خوب را تشوق کنید. ایستگاه مشق شب باید مکانی آرام، راحت و با نور مناسب باشد که فرزندتان می‌تواند برای تمرکز روی کارهایش به آنجا برود. بنابراین، راهکارهای زیر را به عنوان پیشنهاد مرور کنید:

یک برنامه‌ٔ روتین انجام تکالیف ایجاد کنید

کودکان کلاس اول تا سوم زمانی بهترین عملکرد را دارند که بدانند از آنها چه انتظاری می‌رود. یک اتاق، گوشه‌ای از آشپزخانه یا بخشی از میز اتاق ناهارخوری را به عنوان فضای مشق شب تعیین کنید و در مورد زمان انجام تکالیف ثبات رویه داشته باشید.

از بچه‌هایتان بخواهید هر روز به محض این‌که از مدرسه به خانه می‌آیند، کوله‌پشتی‌هایشان را در آن مکان بگذارند. اگر به انجام این کار عادت کنند، کمتر پیش می‌آید که تکالیف یا یادداشت‌های معلمشان را فراموش یا گم کنند.

در مورد مهارت‌های اجتماعی کلاس اول بدانید.

میزی را در فضای انجام تکالیف قرار دهید

این کار بدیهی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از بچه ها دوست دارند در حین انجام تکالیف روی تخت خود باشند و مدام تکان بخورند. داشتن میزی با ارتفاع مناسب برای نوشتن بسیار مهم است؛ اگر کودکتان پشت میز بنشیند احتمال این‌که چرت بزند یا حواسش پرت شود کمتر است.

میز را مرتب کنید

اگر فرزندتان تکالیفش را روی میزی انجام می‌دهد که شما هم از آن استفاده می‌کنید، قسمت مخصوص او را خلوت کنید و کوه کاغذ و وسایل خود را از آنجا بردارید. اگر شما منظم باشید، احتمالاً فرزندتان نیز چنین خواهد بود. فضای کافی برای کودک خود بگذارید تا به راحتی وسایلش را باز کند و بدون عوامل حواس پرتی یا مزاحمت کار کند.

این فضا را دلپذیر کنید

اگر فضای انجام تکالیف امکان تزئین شدن دارد، اجازه دهید فرزندتان آن را با آثار هنری یا پوسترهایی تزئین کند. جامدادی‌های رنگی و سایر لوازم را فراهم کنید. در این مرحله انجام تکالیف نباید شبیه به یک کار طاقت‌فرسا و ناخوشایند باشد، بنابراین اجازه دهید فرزندتان با فضای خود سرگرم شود.

وسایل مدرسه را دم دست داشته باشید

مداد، خودکار، پاک‌کن، کاغذ، کتاب و دفتر مشق یا تقویم و فرهنگ لغت از وسایل ضروری هستند. پیشنهادهای دیگر، کارت‌های فهرست‌نویسی، چسب، قیچی، فرهنگ لغت انگلیسی، ماشین حساب، گیره کاغذ و منگنه است. وقتی فرزندتان شروع به کار می‌کند، نباید مجبور باشد بلند شود و به دنبال لوازم کار بگردد.

سکوت را در منطقه انجام تکالیف برقرار کنید

وقتی زمان کار فرزندتان فرا رسید، نمایشگرها را خاموش کنید. در آن اتاق با تلفن صحبت نکنید. در واقع، زمان انجام تکالیف وقت مناسبی است تا همۀ اعضای خانواده مشغول فعالیت آرامی مانند خواندن یا نوشتن شوند. 

در مورد آموزش و مراحل نوشتن در بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط