بهترین و بدترین نوشیدنی‌ها برای کودکان چیست؟

بهترین و بدترین نوشیدنی‌ها برای کودکان چیست؟

بهترین و بدترین نوشیدنی‌ها برای بچه‌ها چیست؟ اینها آخرین اطلاعات در مورد گزینه‌های نوشیدنی کودکان است. ببینید کدام یک از آنها سالم‌تر هستند و کدام‌ها را باید محدود یا ممنوع کنید و به چه دلیلی ولی توجه داشته باشید که اطلاعات موجود در این مطلب برای بچه‌های یک ساله و بزرگ‌تر است. کودکان زیر شش ماه باید فقط شیر مادر یا شیر خشک بنوشند. کودکان شش تا ۱۲ ماهه می‌توانند در حد لازم آب هم بنوشند ولی کارشناسان توصیه می‌کنند که برای دادن شیر گاو صبر کنید تا فرزندتان یک ساله شود. در این مطلب با بهترین و بدترین نوشینی‌ها برای کودکان آشنا شوید.

شیر مادر

شیردهی به کودک نوپای بالای یک سال را می‌توانید تا زمانی که هر دو مایل باشید، ادامه دهید. شیر مادر هنوز منبع خوبی برای تأمین کالری و تغذیه است و شیردهی می‌تواند برای کودک همچنان منبع مهمی از حمایت عاطفی باشد.

آب

آب نمی‌تواند ضرری داشته باشد. به بدن آب‌رسانی می‌کند، در تنظیم دمای بدن نقش دارد و به جلوگیری از یبوست و عفونت‌های مجاری ادراری کمک می‌کند. همچنین همهٔ این کارها را انجام می‌دهد بدون اینکه کالری یا قندی به رژیم غذایی اضافه کند. آب همچنین می‌تواند منبع خوبی از فلوراید باشد که برای داشتن دندان‌های سالم اهمیت دارد.

آب طعم‌دار یا غنی‌شده

آب طعم‌دار ممکن است حاوی موادی مثل شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعیباشد که کودکتان نیاز ندارد یا حاوی ویتامین‌هایی که در حال حاضر به اندازهٔ کافی از آنها دریافت می‌کند و احتیاجی ندارد، حتی ممکن است حاوی افزودنی‌هایی مثل کافئین، گیاهان دارویی باشد که می‌توانند مضر باشند. همچنین این نوع آب اغلب گران است.

با اضافه کردن اندکی آب‌میوه به آب معمولی خودتان می‌توانید به راحتی آب طعم‌دار درست کنید. همچنین اگر گاهی از این آب‌ها می‌خرید، برندی را انتخاب کنید که فقط با آب‌میوهٔ ۱۰۰ درصد طبیعی طعم‌دار شده است و هیچ شکر افزوده‌ای ندارد.

شیر گاو

شیر گاو منبعی عالی از کلسیم، ویتامین D و همچنین پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری برای رشد سالم است. به بچه‌های یک ساله اما شیر کامل، یعنی شیر چربی نگرفته بدهید، مگر اینکه در معرض خطر چاقی باشند. شیر کم‌چربی برای بچه‌های دو ساله و بزرگ‌تر مناسب است. همچنین در روز بیشتر از سه لیوان شیر به فرزندتان ندهید، وگرنه ممکن است معده‌ٔ او برای سایر غذاهای مورد نیازش جا نداشته باشد.

شیر بدون لاکتوز یا شیر کم‌لاکتوز

این نوع شیرها برای بچه‌هایی هستند که عدم تحمل لاکتوز دارند. آنها حاوی همان مواد مغذی موجود در شیر معمولی گاو هستند، اما طعم کمی شیرین‌تری دارند.

نوشیدنی‌های لبنی تخمیری مثل ماست نوشیدنی، کفیر یا نوشیدنی پروبیوتیک

بیشتر این محصولات همان مواد مغذی شیر را دارند، اما برخی از آنها با ویتامین D غنی نشده‌اند، بنابراین برچسب مواد مغذی محصول را بخوانید. بعضی از آنها با کشت باکتری‌های زنده تهیه شده‌اند که ممکن است به هضم غذا کمک و بدن را از باکتری‌های مضر روده محافظت کنند.

با این وجود، ممکن است باکتری‌های موجود در یک پرس از آنها آن‌قدر نباشد که تفاوتی در سلامت کودک ایجاد کند. انواع طعم‌دارشده‌ٔ این محصولات نیز حاوی شکر افزوده است.

شیر سویا

شیر سویا یک جایگزین قابل قبول برای شیر گاو است، اما حاوی مواد مغذی کمتری است. اگر فرزند شما شیر سویا را به عنوان جایگزین شیر گاو می‌نوشد، پزشک او ممکن است مصرف یک مکمل ویتامین را توصیه کند.

برای اینکه بیشترین بهره را از شیر سویا ببرید، برندی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین‌های A، D و B۱۲ غنی شده باشد. نوع پرچرب و نه كم‌چرب یا بدون چربی را برای بچه‌های زیر دو سال بگیرید. شیر سویا حاوی هیچ چربی اشباع یا كلسترولی نیست و ممكن است با چربی‌های امگا۳ غنی شود. انواع طعم‌دار آن معمولاً حاوی شکر افزوده هستند.

شیرِ برنج

شیرِ برنج در مقایسه با شیر گاو حاوی مواد مغذی کمتر و پروتئین کمتری است، بنابراین جایگزین مناسبی نیست. برای بردن بیشترین بهره از شیر برنج، برندی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین‌های A ،D و B۱۲ غنی شده باشد. نوع پرچرب و نه كم‌چرب یا بدون چربی را برای بچه‌های زیر دو سال بگیرید. شیر سویا حاوی هیچ چربی اشباع یا كلسترولی نیست و ممكن است با چربی‌های امگا۳ غنی شود. انواع شیرین شیر برنج حاوی شکر افزوده هستند.

همچنین کارشناسان اخیراً میزان نگران‌کننده‌ای آرسنیک را در شیر برنج و سایر محصولات برنج مشاهده کرده‌اند. بر اساس این نتایج، آنها توصیه می‌كنند كودكان زیر پنج سال شیر برنج را به طور روزانه نخورند.

شیر بادام

شیر بادام نسبت به شیر گاو حاوی تعداد کمتری از مواد مغذی و مقدار کمتری پروتئین است، بنابراین جایگزین خوبی نیست. برای بردن بیشترین بهره از شیر بادام، برندی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین‌های A ،D و B۱۲ غنی شده باشد. نوع پرچرب و نه كم‌چرب یا بدون چربی را برای بچه‌های زیر دو سال بگیرید. انواع شیرین شیر بادام حاوی شکر افزوده هستند.

نوشیدنی شیر نارگیل

نوشیدنی شیر نارگیل نسبت به شیر گاو حاوی تعداد کمتری از مواد مغذی و مقدار کمتری پروتئین است، بنابراین جایگزین خوبی نیست. برای اینکه بیشترین بهره را از شیر نارگیل ببرید، برندی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین‌های A ،D و B۱۲ غنی شده باشد. برخی از انواع شیر نارگیل در مقایسه با شیر گاو کم‌چرب، کمی چربی اشباع بیشتری دارند؛ برخی دیگر چربی اشباع کمتری دارند.

درحالی‌که اخیراً بحث‌هایی درباره‌ٔ چربی موجود در روغن نارگیل مطرح شده است، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ماده برای شما خیلی مفید یا خیلی مضر است. انواع شیرین‌شده‌ٔ نوشیدنی شیر نارگیل حاوی شکر افزوده هستند.

آب‌میوه

آب‌میوه نوشیدنی قابل قبولی برای دریافت یک وعده میوه در هر روز است، اما خود میوه‌ انتخاب بهتری است. آب‌میوه فاقد فیبر است و در مقایسه با میوه‌های کامل، حاوی قند بسیار بیشتری است. به علاو، بچه‌ها تمایل دارند که به جای غذاهای سالم، خود را با آب‌میوه سیر ‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند مقدار آب‌میوه‌ٔ مصرفی فرزند خود را محدود کنید.

آب گوجه‌فرنگی و آب سبزیجات

این آب‌میوه‌ها می‌توانند روشی برای دریافت یک وعده سبزیجات در روز باشند. با این حال، یک وعده از برخی از آب‌میوه‌های گیاهی حاوی بیش از نیمی از مقدار مجاز روزانهٔ سدیم در کودکان هستند، بنابراین نوع کم‌سدیم‌تر را انتخاب کنید.

لیموناد یا شربت آب‌لیمو

لیموناد لیموترش و لیموی شیرازی، هر دو را اگر خودتان از میوه‌ٔ طبیعی و تازه تهیه کنید و توی آن خیلی خیلی کم شکر بریزید، می‌توانند منبع مناسبی از ویتامین C باشند، اما نوشیدنی‌های لیموناد آماده که در فروشگاه‌ها موجود است معمولاً حاوی شکر زیادی هستند.

نوشابه معمولی و رژیمی

نوشابه هیچ ارزش غذایی ندارد و نوشیدنی‌ای مضر است. بیشتر برندهای آن هم حاوی رنگ مصنوعی یا طعم‌دهندهٔ مصنوعی هستند. آنها همچنین حاوی شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند.

چای سبز یا سیاه

چای معمولی، سبز یا سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هاست که مفید هستند، اما ممکن است حاوی کافئین نیز باشند. درصورتی‌که چای شما کافئین‌زدایی‌شده یا رقیق است، احتمالاً دادن یک چهارم لیوان چای در روز به فرزندتان ایرادی ندارد. برای افزایش ارزش غذایی، به آن شیر اضافه کنید.

دم‌نوش یا چای گیاهی

دم‌نوش هیچ ارزش غذایی ندارد. اگرچه برخی چای‌های گیاهی ممکن است بی‌خطر باشند، برخی دیگر اثرات بالقوه نامطلوبی دارند و برخی از آنها سمی هستند.

نوشیدنی‌های شیرین، نوشیدنی‌های آب‌میوه‌ای که ۱۰۰ درصد آب‌میوه نیستند، نوشیدنی‌های ورزشی، چای شیرین، چای رژیمی، بیشتر این محصولات هیچ ارزش غذایی ندارند. آنها یا حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند یا کالری پوچ ناشی از شکر افزوده دارند. آنها همچنین ممکن است حاوی رنگ یا طعم‌دهندهٔ مصنوعی باشند. نوشیدنی‌های ورزشی حاوی سدیم اضافی هستند که بچه‌های خردسال نیاز ندارند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

این محصولات هیچ ارزش غذایی‌ای ندارند. بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر زیادی کافئین و همچنین شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. بعضی از آنها حاوی سبزی‌هایی هستند که ممکن است برای کودکان بی‌خطر نباشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط