رشد جنین در هفتۀ سی و سوم

رشد جنین در هفتۀ سی و سوم

در هفتۀ ۳۳ بارداری، کودک در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک آناناس است. قد او حدود ۴۴ سانتی‌متر و وزن او نزدیک به ۲ کیلوگرم است. استخوان‌ها که قبلاً انعطاف‌پذیر بوده‌اند حالا محکم‌تر ‌می‌شوند و تبدیل به استخوان سخت ‌خواهند شد. تنها استثناء استخوان‌های جمجمه است که از هم مجزا و نرم باقی ‌می‌ماند تا کودک بتواند هنگام زایمان در مسیر کانال زایمان پایین بیاید. مغز و سیستم عصبی فرزند شما حالا کاملاً تکامل یافته و برای جهان خارج از رحم آماده است.

در این هفته فضای زندگی در داخل رحم محدود شده است و دست و پاهای کودک جمع ‌می‌شوند. بنابراین با این وجود که همچنان باید حرکات کودک برای شما محسوس باشد، اما توقع نداشته باشید که او به اندازۀ ماه پیش تحرک داشته باشد. در این هفته از بارداری، اغلب کودکان در وضعیت بریچ قرار می‌گیرند، یعنی پاهایشان به طرف لگن مادر است، ولی احتمال کمی نیز وجود دارد که برخی از آنها در وضعیتی قرار ‌بگیرند که سر آنها رو به پایین است تا آمادۀ تولد شوند که البته این موضوع در مورد همۀ کودکان صادق نیست و اغلب آنها همچنان به تغییر وضعیت خود ادامه ‌می‌دهند.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنینتان، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط