عارضۀ تنگی نفس

عارضۀ تنگی نفس

تنگی نفس یکی از عوارض شایع دوران بارداری است که بسیاری از زنان در اوایل بارداری یا همزمان با پیشرفت بارداری خود آن را تجربه می‌کنند. در این مطلب با دلایل، علائم خطرناک تنگی نفس و راهکاری برای بهبود آن در دوران بارداری آشنا می‌شوید.

دلایل تنگی نفس

در طول بارداری نیاز بیشتری به اکسیژن دارید که بدن شما، خود را به چند روش با این شرایط وفق می‌دهد تا این نیاز را برطرف کند. افزایش در میزان بعضی هورمون‌ها، به خصوص پروژسترون، به شکل مستقیم روی ریه‌ها اثر می‌گذارد و باعث تحریک بخشی از مغز می‌شود که کنترل تنفس را بر عهده دارد.

با اینکه در دوران بارداری تعداد تنفس در دقیقه چندان تغییر نمی‌کند، اما حجم هوای دم و بازدم در هر بار تنفس به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در ماه‌های بعدی بارداری، همزمان با رشد جنین، رحم روی دیافراگم شما فشار وارد می‌کند که این امر باعث می‌شود به زحمت نفس بکشید؛ به خصوص در مواردی که جنین بالاتر قرار گرفته باشد، چندقلو باردار باشید یا حجم مایع آمنیوتیک شما بیش از حد باشد. در هفته‌های آخر بارداری و با پایین آمدن جنین به سمت پایین لگن، فشار روی دیافراگم و ریه‌ها کمتر می‌شود و ممکن است احساس تنفس راحت‌تری داشته باشید.

علائم خطرناک در تنگی نفس

زمانی که باردار هستید، ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا ذات‌الریه می‌تواند خطرناک‌تر از حد معمول باشد. به همین علت، تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری در فصل این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همین‌طور به دلیل تغییراتی که در فاکتورهای انعقاد خون در دوران بارداری به وجود می‌آید، خطر ابتلا به آمبولی ریه ممکن است کمی افزایش پیدا کند. اگرچه این مشکل بسیار نادر است ولی می‌تواند مشکلات جدی برای مادران باردار ایجاد کند. بنابراین، اگر تنگی نفس به شکلی ناگهانی ظاهر یا شدید شود، می‌تواند نشان‌دهندۀ یک مشکل پزشکی جدی باشد که در این صورت باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. اگر تنگی نفس با هر یک از علائم زیر همراه بود، شما نیاز به مراقبت و بررسی پزشکی سریع دارید:

  • بدتر شدن آسم
  • تنفس تند
  • نبض تند، تپش قلب یا گیجی
  • درد قفسۀ سینه یا درد در زمان تنفس
  • وجود سایۀ آبی رنگ در اطراف لب‌ها، انگشتان دست و پا یا مشاهدۀ رنگ‌پریدگی در صورت
  • احساس دلهره و اضطراب از ناتوانی برای دریافت اکسیژن کافی
  • سرفه مداوم، سرفه به همراه تب و لرز یا وجود خلط خونی

راهکاری برای بهبود تنگی نفس

احساس تنگی نفس در بارداری معمولاً طبیعی و بی‌ضرر است، اما بهتر است کارهای روزانه را کمی آهسته‌تر انجام دهید و به خاطر داشته باشید که هنگام فعالیت، فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. سعی کنید صاف بنشینید و شانه‌هایتان را عقب نگهدارید تا ریه‌ها فضای بیشتری برای باز شدن داشته باشد. هنگام خواب، قرار دادن چند بالش زیر سر و شانه‌ها می‌تواند کمی تنگی نفس شما را تسکین بخشد. در هر صورت خیلی نگران نباشید، در مدت کوتاهی پس از زایمان، تنفس شما به حالت قبل از بارداری برمی‌گردد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط