خونریزی بینی یا خون‌دماغ شدن

خونریزی بینی یا خون‌دماغ شدن

خون‌دماغ شدن معمولاً عارضهای شایع در دوران بارداری است. بارداری می‌تواند منجر به انبساط رگهای خونی در بینی شود و این افزایش جریان خون در عروق ظریف بینی ممکن است باعث پاره شدن آنها شود. هرچند خونریزی بینی اغلب ناخوشایند و ناراحت‌کننده است ولی معمولاً خطری ندارد. در این مطلب با راهکارهای قطع خونریزی بینی و پیشگیری از آن آشنا خواهید شد.

راهکارهای توقف خونریزی بینی

احتمال بروز خونریزی بینی، به ویژه در صورت ابتلا به سرماخوردگی، عفونت سینوس، آلرژی، خشک شدن غشای داخل بینی، به خصوص در هوای سرد و در اتاق‌هایی که در آن کولر گازی روشن است و دیگر محیط‌های خشک بیشتر است. آسیب دیدن بینی و برخی بیماری‌های پزشکی مانند فشار خون بالا یا اختلال در انعقاد خون نیز ممکن است باعث خون‌دماغ شدن شود.

هنگامی که بینی شما شروع به خونریزی میکند نباید دراز بکشید، بلکه روی زمین بنشینید و سر خود را در حالت مستقیم نگه دارید. همزمان محل خونریزی بینی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه فشار دهید. برای محاسبۀ زمان از ساعت استفاده کنید، زیرا این زمان بیشتر از آن حدی است که فکر میکنید طول بکشد. با انگشت شست و کنار انگشت اشاره، بخش نرم پایین بینی خود را محکم و ثابت نگه دارید. این کار را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ادامه دهید و حتی برای مشاهدۀ توقف خونریزی فشار را قطع نکنید، زیرا این کار می‌تواند روند لخته شدن خون را با مشکل مواجه کند. استفاده از یخ نیز می‌تواند به این فرایند کمک کند، زیرا یخ باعث انقباض رگهای خونی می‌شود. یک بسته یخ را روی بینی و گونۀ خود نگه دارید. با یک دست یخ را نگه دارید و با دست دیگر سوراخ‌های بینی خود را محکم فشار دهید.

از دراز کشیدن یا عقب بردن سر پرهیز کنید. در برخی موارد، این کار ممکن است باعث بلع خون و در نتیجه حالت تهوع یا حتی استفراغ شود. اگر پس از ۱۰ دقیقه اعمال فشار و استفاده از یخ، خونریزی متوقف نشد، این کار را به مدت ۱۰ دقیقۀ دیگر تا زمان کاهش خونریزی ادامه دهید. اگر خونریزی پس از ۲۰ دقیقه اعمال فشار باز هم متوقف نشد، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید. اگر خون‌دماغ شما به علت ضربه به سر باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید، حتی اگر این خونریزی خیلی کم باشد. اگر زیاد دچار خون‌دماغ میشوید، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید تا او در معاینۀ خود به آن توجه داشته باشد.

پیشگیری از خونریزی بینی یا خون‌دماغ شدن

با رعایت نکاتی می‌توانید از خونریزی بینی در دوران بارداری پیشگیری کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • سعی کنید هنگام عطسه کردن، دهانتان را باز نگه دارید و جلوی عطسۀ خود را نگیرید.
  • مصرف مایعات زیاد میتواند باعث رسیدن آب کافی به تمام غشاهای مخاطی شود.
  • آب بینی خود را به آرامی فین کنید. فین کردن شدید می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌ها و خونریزی بینی شود.
  • از هوای خشک، به خصوص در فصل زمستان پرهیز کنید. بهتر است در خانه از دستگاه مرطوب‌کنندۀ هوا استفاده کنید.
  • از گرم نگه داشتن بیش از حد اتاق خواب خودداری کنید.
  • از مواد محرک مانند دود دور باشید؛ در زمان بارداری باید همیشه از دود و بخارهای سمی دور بمانید.
  • از پمادهای نرمکننده برای جلوگیری از خشکی بینی استفاده کنید. اسپری‌های بینی که حاوی محلول نمکی هستند یا قطرۀ بینی نیز می‌تواند برای این منظور مفید باشد.
  • بیش از حد از اسپریهای بینی یا قطرههای ضداحتقان استفاده نکنید. این موارد می‌تواند باعث خشکی بینی و در نتیجه تحریک بیشتر آن شود.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط