آیا باید به پوست کودکان زیر شش ماه ضدآفتاب زد؟

آیا باید به پوست کودکان زیر شش ماه ضدآفتاب زد؟

آیا باید روی پوست کودک زیر شش ماه هم ضدآفتاب بزنید؟ اگر نه چرا؟ در این مطلب با دلیل و جواب این پرسش که آیا باید به پوست کودکان زیر شش ماه ضدآفتاب بزنید یا خیر آشنا شوید.

آیا باید به پوست کودکان زیر شش ماه ضدآفتاب بزنید؟

طبق گفته‌ٔ سازمان غذا و دارو امریکا (FDA)، خیر، معمولاً نیازی به این کار نیست. طبق نظر کارشناسان، بهترین رویکرد این است که پوست کودکان زیر شش ماه را در معرض آفتاب قرار ندهید و به ویژه از قرار دادن او در معرض آفتاب در ساعات بین ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر، یعنی وقتی شدت اشعه‌های فرابنفش یا UV بیشتر از هر ساعتی است خودداری کنید.

چرا استفاده از ضدآفتاب برای کودکان زیر شش ماه متفاوت است؟

استفاده از کرم ضدآفتاب‌ برای بچه‌های بزرگ‌تر از شش ماه و بزرگسالان توصیه می‌شود. اما چه چیزی باعث می‌شود کودکان زیر شش ماه متفاوت باشند؟ پوست کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر بالغ و رشدیافته است و نسبت سطح پوست به وزن بدن این کودکان بالاتر است. هر دو عامل به این معناست که قرار گرفتن کودک در معرض مواد شیمیایی ضدآفتاب ممکن است بسیار بیشتر باشد و این خطر عوارض جانبی ناشی از زدن ضدآفتاب را افزایش می‌دهد.

بهترین محافظت این است که در صورت امکان کودک خود را در سایه نگه دارید. اگر سایه‌ٔ طبیعی در آن اطراف وجود ندارد، خودتان با چتر یا سایبان کالسکه، سایه ایجاد کنید. اگر راهی برای دور نگه داشتن کودک از آفتاب وجود ندارد، نباید کودکتان را در معرض آفتاب قرار دهید.

چطور از پوست کودکان زیر شش ماه در برابر آفتاب محافظت کنید؟

برای مراقبت و محافظت از پوست کودکان زیر شش ماه نکات و راهنمایی‌های زیر را رعایت کنید:

پوست کودک را بپوشانید: آکادمی طب اطفال امریکا پیشنهاد می‌کند به کودکان شلوارهای بلند سبک، پیراهن‌های آستین بلند و کلاه‌های لبه‌داری که روی گردن سایه می‌اندازند بپوشانید تا از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کنید. پارچه‌های دارای بافت‌ فشرده و متراکم بهتر از بافت‌های شل است. به خاطر داشته باشید که اگرچه کلاه‌های مختلفی مثل کلاه بیس‌بال بامزه هستند اما روی گردن و گوش‌ها که نواحی حساسی برای کودک هستند، سایه نمی‌اندازند.

گرم شدن بدن کودک را در نظر بگیرید: گرمای تابستان چالش‌های دیگری را برای کودکان ایجاد می‌کند. کودکان خردسال‌تر مثل ما عرق نمی‌کنند. وقتی ما گرممان است، عرق به طور طبیعی بدنمان را خنک می‌کند اما در کودکان هنوز آن سیستم گرمایش و سرمایش داخلی کاملاً ایجاد نشده است. بنابراین، باید مطمئن شوید که کودکتان بیش از حد گرمش نمی‌شود. همچنین در گرما، این کودکان بیشتر در معرض ریسک کم‌آبی بدن هستند. برای اطمینان از وجود آب کافی در بدنشان، به آنها شیر مادر یا شیر خشک بدهید. محتوای آب هر دوی آنها به هیدراته نگه داشتن بدن کودک کمک می‌کند. مطلب مادرشو در مورد پیشگیری از گرمازدگی کودکان را ببینید.

چه نکاتی را برای محافظت کودکان در برابر آفتاب رعایت کنید؟

برخی از نکاتی که باید در تابستان هنگام بیرون رفتن با کودکان زیر شش ماه به خاطر بسپارید شامل موارد زیر است:

  • تا آنجا که ممکن است کودک خود را در سایه نگه دارید.
  • قبل از استفاده از هر ضدآفتابی برای کودکتان با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید به تن کودک شما لباسی است که پوشش کافی دارد و از پوست‌ حساسش محافظت می‌کند. اگر وقتی پارچهٔ لباس را مقابل دست خود نگه می‌دارید، آن‌قدر نازک است که می‌توانید پشت آن را ببینید، آن لباس احتمالاً قدرت کافی برای محافظت از پوست کودک را ندارد.
  • مطمئن شوید کلاه کودک شما در تمام ساعت‌ها سایه‌ٔ کافی ایجاد می‌کند.
  • به علائم هشداردهنده‌ٔ آفتاب‌سوختگی یا کم‌آبی بدن کودک دقت کنید. این علائم شامل بهانه‌گیری، قرمزی پوست و گریه‌ٔ بیش از حد است.
  • اگر کودکتان در حال آفتاب‌سوخته شدن است، بلافاصله از معرض آفتاب دور شوید و روی نواحی آسیب‌دیده‌ٔ پوستش کمپرس سرد بگذارید.
  • اگر بیش از چند دقیقه در معرض آفتاب هستید به کودک خود شیر خشک یا شیر مادر بدهید. فراموش نکنید که برای نگهداری مایعات در بیرون از خانه از یک ظرف نگهدارندهٔ یخ یا کیف کولر استفاده کنید.

اطلاعات خود را در مورد ضدآفتاب کودکان بسنجید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط