چگونه با معلم فرزند خود رابطۀ خوبی داشته باشید

چگونه با معلم فرزند خود رابطۀ خوبی داشته باشید

در دوران تحصیل کودکتان هیچ چیز به اندازۀ ایجاد یک رابطۀ خوب با معلم او مهم نیست. این بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به فرزندتان بدهید. اگر بتوانید یک دایرۀ حمایتی شامل سه نفرتان یا چهار نفرتان، یعنی کودک، معلمش و پدر و مادر ایجاد کنید، او در مدرسه پیشرفت خواهد کرد. هرچه اطلاعات آزادانه‌تر بین خانه و مدرسه جریان پیدا کند، کودک شما احساس بهتری نسبت به یادگیری خواهد داشت. در این مطلب با راه‌هایی برای ایجاد ارتباط خوب با معلم کودکتان آشنا شوید.

چگونه با معلم فرزند خود رابطۀ خوبی ایجاد کنید

دایرۀ حمایتی معلم و خانواده باید به ویژه در سال اول مدرسه قوی باشد، اما در طول سال‌های تحصیلی بعدی نیز مهم خواهد ماند. در اینجا چند راه برای ایجاد و حفظ ارتباط خوب با معلم فرزندتان پیشنهاد شده است:

بلافاصله با معلم آشنا شوید

بهتر است قبل از بروز مشکل با معلم صحبت کنید. اگرچه برخی معلمان ترجیح می‌دهند تا اولین جلسۀ برنامه‌ریزی‌شدۀ مدرسه صبر کنند، اما سعی کنید حداقل یک گفت‌وگوی کوتاه در ابتدای سال داشته باشید. این گفت‌وگو را به شکل خودمانی و غیررسمی برگزار کنید. به طور خلاصه خود و فرزندتان را معرفی کنید و هر گونه نگرانی خاصی را ذکر کنید. بگذارید فرزندتان ببیند که با معلمش صحبت می‌کنید یا به او بگویید که این کار را کردید. وقتی بزرگسالان مهم زندگی‌ بچه‌ها با هم همکاری می‌کنند، آنها احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

به طور منظم در تماس باشید

از اولین جلسۀ خود برای ایجاد برنامه‌ای برای برقراری ارتباط منظم در طول سال استفاده کنید. شاید بتوانید هر هفته یادداشت‌هایی را در یک دفترچهٔ یادداشت بین هم منتقل کنید. یک یا دو جملۀ کوتاه کافی است. اگر سیستمی مانند این را انتخاب می‌کنید، فرزندتان را هم درگیر کنید. بگذارید خودش دفترچه‌ای برای این کار انتخاب کند و مسئولیت انتقال آن بین شما و معلمش را به او بسپارید. اگر به جای نوشتن ترجیح می‌دهید صحبت کنید، از معلمش بپرسید که چه زمانی می‌توانید با او تماس بگیرید یا برای مدت کوتاهی با او دیدار کنید.

تشکر کنید

علاوه بر پیشنهادها و انتقادها، تشکر و تعارف‌ها را هم منتقل کنید. همه از شنیدن چند جملۀ محبت‌آمیز خوشحال می‌شوند. اگر فرزندتان به خانه آمد و تعریف کرد که آن روز در مدرسه چقدر خوش گذشته است، به معلمش اطلاع دهید. وقتی معلم نسبت به فرزندتان حساسیت خاصی نشان می‌دهد یا به او توجه بیشتری می‌کند، از او تشکر کنید.

در کلاس مشارکت کنید

حتی اگر تمام‌وقت کار می‌کنید، باز هم می‌توانید کمک کنید. یک کار کوچک نیز تأثیری زیادی دارد و نشان می‌دهد که شما اهمیت می‌دهید. می‌توانید وسایل هنری را برای یک پروژهٔ کلاسی جمع‌آوری کنید و به مدرسه ببرید. همچنین می‌توانید در مورد رویدادهای آینده با والدین دیگر تماس بگیرید. معلم فرزندتان قدردان کمک شما خواهد بود و تمایل شما برای مشارکت را به خاطر خواهد سپرد.

در خانه دربارۀ مدرسه صحبت کنید

هر روز از فرزندتان در مورد مدرسه سؤال کنید. سؤالاتی مانند «مدرسه چطور بود؟» خیلی مبهم هستند. سعی کنید سؤالات مشخصی بپرسید: «دوستت سپهر امروز برگشت مدرسه؟» یا «امروز تونستی پیاده‌روی کنی یا هوا خیلی بارونی بود؟» بچه‌ها بیشتر احتمال دارد به این سؤالات پاسخ دهند و شما می‌توانید از این اطلاعات هنگام صحبت با معلم استفاده کنید.

دربارهٔ روش حرف زدن با کودکان بیشتر بدانید.

محتاط و ملاحظه‌کار باشید اما در صورت بروز مشکل اقدام کنید

اگر از دست معلم عصبانی هستید، تلاش کنید در اسرع وقت احساسات خود را مطرح و مسئله را حل کنید. جلوی فرزندتان از او انتقاد نکنید. او به هر دوی شما وابسته است و اگر احساس کند در میانۀ اختلاف شما گیر افتاده، ممکن است مضطرب شود.

به سلسله مراتب مسئولیت احترام بگذارید

اگر نگرانی جدی در مورد فرزندتان یا کلاسش دارید، ابتدا با معلم صحبت کنید. یک جلسهٔ حل مسئله ترتیب دهید که در آن شما و معلم سعی می‌کنید مسائل را حل کنید. اگر هنوز ناراضی هستید، به معلم اطلاع دهید که می‌خواهید بحث را با مدیر مدرسه ادامه دهید. با گنجاندن معلم در بحث‌های آینده، به رابطۀ او با فرزندتان احترام می‌گذارید.

نقش خودتان را هم به یاد داشته باشید

نقش والدین در دوران تحصیل کودکان چیست:

شریک: کنار فرزندتان و معلمش باشید. به کودک خود کمک کنید تا در خانه برای مدرسه آماده شود و از رویدادهای مدرسه مطلع باشید.

مدافع: اگر از کارکنان مدرسه یا برنامهٔ درسی ناراضی هستید، برای تغییر در کلاس درس تلاش کنید.

منبع: با ارائهٔ اطلاعاتی دربارۀ فرزندتان به معلم، به دانش‌آموز خود کمک کنید. هرچه او درباره زندگی فرزند شما در خانه اطلاعات بیشتری داشته باشد، بیشتر می‌تواند به یادگیری او کمک کند.

تشویق‌کننده: از کودک و معلمش پشتیبانی کنید. به آنها ایمان داشته باشید و از موفقیت‌ها و تلاش‌ها تمجید کنید.

مذاکره‌کننده: مایل به صحبت باشید و نسبت به یافتن راه‌حل‌های نوآورانه پذیرا باشید.

عضو تیم: سهم کار خود را انجام دهید. معلمان نمی‌توانند همۀ مشکلات را حل کنند. بخشی از آموزش یک کودک در خانه اتفاق می‌افتد. 

در مورد تربیت یک کودک باهوش بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط